Otáčkoměr

E 10, E 12
Uživatelský avatar
Pajas
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 421
Registrován: sob lis 25, 2006 6:22 pm
Bydliště: Želetice u Kyjova - Jižní Morava, okr. Hodonín
Kontaktovat uživatele:

Otáčkoměr

Příspěvek od Pajas »

Mám starší typ Liberka bez otáčkoměru a chtěl bych se zeptat zda bych tam mohl zapojit nějak otáčkoměr. Díky moc
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1762
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Příspěvek od dědek »

Novější Libero otáčkoměr rovněž nemá a myslím si, že ani nepotřebuje. Tyhle tříválce jsou trochu abnormální a protože mají dost dlouhý zdvih a patří k méně točivým motorům. Rozuměj to tak, že výkon je dost dobrý už odspodu a narozdíl od vysoko obrátkových motorů, nepotřebuješ hlídat otáčky. Dále to není v žádném případě sportovní auto a není třeba motor vytáčet na nějaké vysoké otáčky. Nemáš-li cit v noze, lze se orientačně řídit touhle tabulkou, která vychází z praxe. 1.rychl.stupeň do 10- 20km/h, 2. do 20-40 km/h, 3. do 50-60km/h , 4.do 70- 80km/h a na 5. doporučuji max 120km/h. Někomu Libero jezdí i o trochu víc, ale vzhledem ke konstrukci a předpokládanému opotřenení je rychlost nad 120-130km/h už hazard.(Zkus si za jak dlouho zastavíš z osmdesátky a uvidíš.)Jinak kdyby jsi přesto svého miláčka chtěl vybavit otáčkoměrem, je to docela jednoduché, akorát musíš od motoru, resp.od indukční cívky dotáhnout jeden drát až k palubce k otáčkoměru. Palubních +12V už někde v palubce splašíš. Dědek
VW CaddY 1,9 tdI 2008
škoda yeti 1.2 2010
Uživatelský avatar
Pajas
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 421
Registrován: sob lis 25, 2006 6:22 pm
Bydliště: Želetice u Kyjova - Jižní Morava, okr. Hodonín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Pajas »

A tam můžu dát klidně jakýkoliv otáčkoměr např ze 120?Jinak dík za radu
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1762
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Příspěvek od dědek »

Ten je docela ošklivý, ale i ten. Na burze se dají sehnat různý,dodatečně montovatelný, otáčkoměry buď analogový (mají ručičku) nebo digitální( od řady LED po ukazatel dvou nebo čtyřmístný) Zapojení je všude stejný : +12V , kostra (-), +12V osvětlení a jeden "živý" k zapojení na indučku. Většina otáčkoměrů je konstruována na čtyřválce a tak ti to bude trochu "kecat" Dneska se bere signál pro otáčkoměry ze snímače z alternátoru, ale to je trochu drahá legrace. Scejchovat se dá otáčkoměr z té 120 podle ručního otáčkoměru (třeba stroboskopické pistole v servisu), vřazením rezistoru (česky odporu). Dědek
VW CaddY 1,9 tdI 2008
škoda yeti 1.2 2010
Uživatelský avatar
Pajas
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 421
Registrován: sob lis 25, 2006 6:22 pm
Bydliště: Želetice u Kyjova - Jižní Morava, okr. Hodonín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Pajas »

Díky.No kámoš vrakuje auta, tak se podívám z čeho by tam bodl otáčkoměr..Ale nejdřív se musí Subárko spravit :D
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Příspěvek od Karel »

dědek píše: Scejchovat se dá otáčkoměr z té 120 podle ručního otáčkoměru (třeba stroboskopické pistole v servisu), vřazením rezistoru (česky odporu). Dědek
Dovoluji si nesouhlasit :!:
Tím, že vložíš do série rezistor nic nenacejchuješ :!: pouze snížíš napětí od cívky do otáčkoměru.Impulzy/počet impulzů/ která otáčkoměr přepočítává zůstanou nezměněny.Pro tříválec 4takt těžko seženeš orig co bude měřit bez úprav.Jednodušší je sehnat např.elektronický otáčkoměr určený pro vozy Škoda výrobek Pal Kbely č.443 412 120 098 s chromovaným rámečkem,nebo 443 412 121 983 v černém provedení.O průměru 85mm. Nebo jemu podobný.
A potom upravit koeficientem 4:3 nebo předělat stupnici.Využití alternátoru pro řízení otáčkomřru je též možné ale pro složitost se to nehodí do našeho fóra.Tento systém se používal u starších"dízlů". Asi nejschůdnější bude :arrow: řídit se rychloměrem tachometru :idea:A podle něj řadit.
K.
hello.gif
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1762
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Příspěvek od dědek »

Jo, obyčejný otáčkoměry (jako doplňkové) ukazují jednoduše řečeno něco jako "efektivní" napětí "špiček" na indučkce a to je tím větší, jakou rychlostí vznikají. Tedy skoro přímá úměra s otáčkami motoru. Tohle napětí "lze" trochu regulovat rezistorem. Přesný otáčkoměr je záležitost dosti peněz. V praxi se většina lidí spokojí s tím, že otáčkoměr,takto dodatečně namontovaný "něco" ukazuje.Dědek
VW CaddY 1,9 tdI 2008
škoda yeti 1.2 2010
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Příspěvek od Karel »

dědek píše: něco jako "efektivní" napětí "špiček" na indučkce a to je tím větší, jakou rychlostí vznikají.
Bohužel, ale to není otáčkoměr.Podobné zapojení kdysi vyšlo v "urob-si"a mělo to 3 diody žlutá volnoběh,zelená provozní otáčky a nakonec červená překročení max otáček. Tento princip asi nebude to pravé ořechové,aby se mohly podle takového otáčkoměru seřizovat volnoběžné otáčky +/- 50ot. Jinak,jak píšeš vejš :arrow: pro běžný provoz stačí tachometr.
K.
:(
Naposledy upravil(a) Karel dne stř led 24, 2007 12:23 pm, celkem upraveno 2 x.
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1762
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Příspěvek od dědek »

Karle, takových "otáčkoměrů" jsem vlastnil několik. Vozili se z NDR, stály asi třicet marek a byly buď se "zahnutou ručkou" (takový placatý tvar) a později asi deset LED- začátek dvě žlutý, šest zelených a poslední červený.Odstupňováno od 500 do 3,5tis(?) otáček. Za tu stovku to byla v autě pěkná "barevná hudba" a ženský vozily z NDR silonový záclony a plastové nádobí a mužský tyhle pitominy. Později jsem do několika aut instaloval vedle těchto "otáčkoměrů" ještě podtlakové "ekonometry" určitě pamatuješ o co jde. V Liberu si myslím je otáčkoměr úplně zbytečný. Spíš chci někam do přístrojového štítu umístit zelenou kontrolku rozsvícených potkávacích světel. Ta mi chybí víc. Dědek
VW CaddY 1,9 tdI 2008
škoda yeti 1.2 2010
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Příspěvek od Karel »

dědek píše:zelenou kontrolku rozsvícených potkávacích světel. Ta mi chybí víc. Dědek
Na všech autech co mám a i v rodině je akustická kontrola rozsvícení a zapomenutých světel .Tu si udělej :!: Užitečnost Ti potvrdí Peple :lol:
K.
:wink:
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
Pajas
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 421
Registrován: sob lis 25, 2006 6:22 pm
Bydliště: Želetice u Kyjova - Jižní Morava, okr. Hodonín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Pajas »

Já mám něco takého na škodovce.Bude se to dát předělat (pípá to když mám zaplé světla a vyplé zapalování uplně
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1762
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Příspěvek od dědek »

No samozřejmě ! Jen najít dráty na který to připojit. Dědek
VW CaddY 1,9 tdI 2008
škoda yeti 1.2 2010
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Příspěvek od Karel »

dědek píše:No samozřejmě ! Jen najít dráty na který to připojit. Dědek
Jest-li se Ti do toho nechce,tak vydrž,ve Škrdlovicích si to u mně za pivo okukneš :idea:
K.
:wink:
Nikdo není dokonalej.
peple
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1320
Registrován: pon zář 26, 2005 7:41 am
Typ Libera: už bez Libera
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od peple »

Našel sem typ tachometru i s otáčkoměrem na novější typ.
Ale jak už se psalo je to pro čtyřválec.

Obrázek
Naposledy upravil(a) peple dne pon bře 19, 2007 9:07 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
HUMMER
Náhodný kolemjdoucí
Náhodný kolemjdoucí
Příspěvky: 12
Registrován: ned lis 19, 2006 9:52 pm
Bydliště: dublovice

Příspěvek od HUMMER »

a nešel by tam nainstalovat otáčkoměr z lustyny to sou taky tři válce HUMMER
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1762
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Příspěvek od dědek »

Samozřejmě šel. Ale nevím odkud se bere "signál" pro otáčkoměr,Že by z indučky? No nevím. Dědek
VW CaddY 1,9 tdI 2008
škoda yeti 1.2 2010
Mirek
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 115
Registrován: stř čer 21, 2006 5:32 pm
Bydliště: Stráž nad Nisou

Příspěvek od Mirek »

Tohle bych mohl zjistit, měl jsem v autě nabastlenej digitální a kábl od motoru tam pořád mám, tak se mrknu odkud vede. :)

...Tak jsem se na to kouknul, kablík mi končí v záhadný plastový krabičce co je v motorovym prostoru za silemblokem výfuku (katalyzátoru). Je to teda na novějším modelu. Tam jsou asi pojistky? Teď nevím.
Patrik 1
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 71
Registrován: pon srp 20, 2007 3:37 pm
Bydliště: Praha

Příspěvek od Patrik 1 »

Pokud má ještě někdo zájem o otáčkoměr, tak myslím, že do staršího libera E10 by šel otáčkoměr z justy, ročník tak kolem 92 (prostě tenhle starší typ) je to tříválec o obsahu jeden litr (997ccm), výkon 37kw to je dost podobný motor.
Už to tu zmínil HUMMER a já myslím že je to docela dobrý nápad.
Naposledy upravil(a) Patrik 1 dne ned říj 21, 2007 11:00 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 948
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Martinekk »

Blok motora z justy je rovnaký ako v libere. Ževraj sa len opačne otáča kľukovka... A niesom si istý či justyna nemá 9 ventilov(1,2 ževraj má). Libero má 6.
Patrik 1
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 71
Registrován: pon srp 20, 2007 3:37 pm
Bydliště: Praha

Příspěvek od Patrik 1 »

Ale výkon je téměř stejný a to je zvláštní, nejsou ty 12 ventilové justyny náhodou 1,2l.
Naposledy upravil(a) Patrik 1 dne ned říj 21, 2007 11:01 am, celkem upraveno 1 x.
Odpovědět