Otáčkoměr
- dědek
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1762
- Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
- Typ Libera: E12
- Bydliště: Tanvald
Novější Libero otáčkoměr rovněž nemá a myslím si, že ani nepotřebuje. Tyhle tříválce jsou trochu abnormální a protože mají dost dlouhý zdvih a patří k méně točivým motorům. Rozuměj to tak, že výkon je dost dobrý už odspodu a narozdíl od vysoko obrátkových motorů, nepotřebuješ hlídat otáčky. Dále to není v žádném případě sportovní auto a není třeba motor vytáčet na nějaké vysoké otáčky. Nemáš-li cit v noze, lze se orientačně řídit touhle tabulkou, která vychází z praxe. 1.rychl.stupeň do 10- 20km/h, 2. do 20-40 km/h, 3. do 50-60km/h , 4.do 70- 80km/h a na 5. doporučuji max 120km/h. Někomu Libero jezdí i o trochu víc, ale vzhledem ke konstrukci a předpokládanému opotřenení je rychlost nad 120-130km/h už hazard.(Zkus si za jak dlouho zastavíš z osmdesátky a uvidíš.)Jinak kdyby jsi přesto svého miláčka chtěl vybavit otáčkoměrem, je to docela jednoduché, akorát musíš od motoru, resp.od indukční cívky dotáhnout jeden drát až k palubce k otáčkoměru. Palubních +12V už někde v palubce splašíš. Dědek
VW CaddY 1,9 tdI 2008
škoda yeti 1.2 2010
škoda yeti 1.2 2010
- dědek
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1762
- Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
- Typ Libera: E12
- Bydliště: Tanvald
Ten je docela ošklivý, ale i ten. Na burze se dají sehnat různý,dodatečně montovatelný, otáčkoměry buď analogový (mají ručičku) nebo digitální( od řady LED po ukazatel dvou nebo čtyřmístný) Zapojení je všude stejný : +12V , kostra (-), +12V osvětlení a jeden "živý" k zapojení na indučku. Většina otáčkoměrů je konstruována na čtyřválce a tak ti to bude trochu "kecat" Dneska se bere signál pro otáčkoměry ze snímače z alternátoru, ale to je trochu drahá legrace. Scejchovat se dá otáčkoměr z té 120 podle ručního otáčkoměru (třeba stroboskopické pistole v servisu), vřazením rezistoru (česky odporu). Dědek
VW CaddY 1,9 tdI 2008
škoda yeti 1.2 2010
škoda yeti 1.2 2010
- Karel
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1702
- Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
- Bydliště: Děčín
Dovoluji si nesouhlasitdědek píše: Scejchovat se dá otáčkoměr z té 120 podle ručního otáčkoměru (třeba stroboskopické pistole v servisu), vřazením rezistoru (česky odporu). Dědek
Tím, že vložíš do série rezistor nic nenacejchuješ pouze snížíš napětí od cívky do otáčkoměru.Impulzy/počet impulzů/ která otáčkoměr přepočítává zůstanou nezměněny.Pro tříválec 4takt těžko seženeš orig co bude měřit bez úprav.Jednodušší je sehnat např.elektronický otáčkoměr určený pro vozy Škoda výrobek Pal Kbely č.443 412 120 098 s chromovaným rámečkem,nebo 443 412 121 983 v černém provedení.O průměru 85mm. Nebo jemu podobný.
A potom upravit koeficientem 4:3 nebo předělat stupnici.Využití alternátoru pro řízení otáčkomřru je též možné ale pro složitost se to nehodí do našeho fóra.Tento systém se používal u starších"dízlů". Asi nejschůdnější bude řídit se rychloměrem tachometru :idea:A podle něj řadit.
K.
Nikdo není dokonalej.
- dědek
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1762
- Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
- Typ Libera: E12
- Bydliště: Tanvald
Jo, obyčejný otáčkoměry (jako doplňkové) ukazují jednoduše řečeno něco jako "efektivní" napětí "špiček" na indučkce a to je tím větší, jakou rychlostí vznikají. Tedy skoro přímá úměra s otáčkami motoru. Tohle napětí "lze" trochu regulovat rezistorem. Přesný otáčkoměr je záležitost dosti peněz. V praxi se většina lidí spokojí s tím, že otáčkoměr,takto dodatečně namontovaný "něco" ukazuje.Dědek
VW CaddY 1,9 tdI 2008
škoda yeti 1.2 2010
škoda yeti 1.2 2010
- Karel
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1702
- Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
- Bydliště: Děčín
Bohužel, ale to není otáčkoměr.Podobné zapojení kdysi vyšlo v "urob-si"a mělo to 3 diody žlutá volnoběh,zelená provozní otáčky a nakonec červená překročení max otáček. Tento princip asi nebude to pravé ořechové,aby se mohly podle takového otáčkoměru seřizovat volnoběžné otáčky +/- 50ot. Jinak,jak píšeš vejš pro běžný provoz stačí tachometr.dědek píše: něco jako "efektivní" napětí "špiček" na indučkce a to je tím větší, jakou rychlostí vznikají.
K.
Naposledy upravil(a) Karel dne stř led 24, 2007 12:23 pm, celkem upraveno 2 x.
Nikdo není dokonalej.
- dědek
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1762
- Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
- Typ Libera: E12
- Bydliště: Tanvald
Karle, takových "otáčkoměrů" jsem vlastnil několik. Vozili se z NDR, stály asi třicet marek a byly buď se "zahnutou ručkou" (takový placatý tvar) a později asi deset LED- začátek dvě žlutý, šest zelených a poslední červený.Odstupňováno od 500 do 3,5tis(?) otáček. Za tu stovku to byla v autě pěkná "barevná hudba" a ženský vozily z NDR silonový záclony a plastové nádobí a mužský tyhle pitominy. Později jsem do několika aut instaloval vedle těchto "otáčkoměrů" ještě podtlakové "ekonometry" určitě pamatuješ o co jde. V Liberu si myslím je otáčkoměr úplně zbytečný. Spíš chci někam do přístrojového štítu umístit zelenou kontrolku rozsvícených potkávacích světel. Ta mi chybí víc. Dědek
VW CaddY 1,9 tdI 2008
škoda yeti 1.2 2010
škoda yeti 1.2 2010
-
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1320
- Registrován: pon zář 26, 2005 7:41 am
- Typ Libera: už bez Libera
- Bydliště: Liberec
- Kontaktovat uživatele:
Našel sem typ tachometru i s otáčkoměrem na novější typ.
Ale jak už se psalo je to pro čtyřválec.
Ale jak už se psalo je to pro čtyřválec.
Naposledy upravil(a) peple dne pon bře 19, 2007 9:07 pm, celkem upraveno 1 x.
Tohle bych mohl zjistit, měl jsem v autě nabastlenej digitální a kábl od motoru tam pořád mám, tak se mrknu odkud vede.
...Tak jsem se na to kouknul, kablík mi končí v záhadný plastový krabičce co je v motorovym prostoru za silemblokem výfuku (katalyzátoru). Je to teda na novějším modelu. Tam jsou asi pojistky? Teď nevím.
...Tak jsem se na to kouknul, kablík mi končí v záhadný plastový krabičce co je v motorovym prostoru za silemblokem výfuku (katalyzátoru). Je to teda na novějším modelu. Tam jsou asi pojistky? Teď nevím.
Pokud má ještě někdo zájem o otáčkoměr, tak myslím, že do staršího libera E10 by šel otáčkoměr z justy, ročník tak kolem 92 (prostě tenhle starší typ) je to tříválec o obsahu jeden litr (997ccm), výkon 37kw to je dost podobný motor.
Už to tu zmínil HUMMER a já myslím že je to docela dobrý nápad.
Už to tu zmínil HUMMER a já myslím že je to docela dobrý nápad.
Naposledy upravil(a) Patrik 1 dne ned říj 21, 2007 11:00 am, celkem upraveno 1 x.