Přídavné nezávislé topení

Krok za krokem výroba, rekonstrukce, přestavba...
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Přídavné nezávislé topení

Příspěvek od Karel »

Navazuji volně na starší příspěvky o „bufíku“
Provedl jsem měření, abych odhadl tepelné ztráty kabiny Libera. Teplota okolního vzduchu –2,5st.C, pod mrakem, bezvětří. Zdroj tepla horkovzdušné elektrické topení jakési „ETA-VIRO“ o příkonu 2000W. Měřeno Watmetrem FK technicks
x.jpg
x.jpg (97.23 KiB) Zobrazeno 37430 x
Teplota na začátku :
xx.jpg
xx.jpg (101.14 KiB) Zobrazeno 37430 x
Měření teploty ve 3 bodech.1 na palubní desce.2.na předním sedadle ve výšce hlavy.3. na prostřední sedačce také ve výšce hlavy. Zdroj tepla byl pod střední sedačkou,a orientovaný výdechem kolmo na směr jízdy.Teplota po 30 minutách vystoupila na 14na palubce a 19st.C na zadní sedačce,a po dalších 30 minutách je na palubce 19 a 25st.C na zadní sedačce. Dál jsem už nepokračoval.Tato teplota na pobyt ve voze je naprosto dostačující. Takže zdroj tepla o výkonu 2000W s cirkulací pouze vnitřního vzduchu je v teplotě okolo bodu mrazu v klidu a za bezvětří dostatečný.
xxx.jpg
xxx.jpg (109.94 KiB) Zobrazeno 37424 x
Při výběru vhodného nezávislého topení dám přednost novému 3-4 kW zdroji od nějakého předního výrobce. Budu muset vyřešit nasávání – míchání čerstvého vzduchu.A to přímo do vstupu studeného vzduchu do topení.Jinak vznikne efekt, „že táhne na nohy“ to jako velké tepelné rozdíly.Při umístění vlastního topení dám přednost umístění pod střední sedačkou.Použiji studiji z PALu Kbely.
/kam jsme kdysi jezdili na školení,a kde nás občas seznámili s jejich výrobky a vývojem/ Kdy bylo vybráno na první pohled nesmyslné místo – v autobusu Karosa pod sedačkami cestujících.Tam by se dalo uvažovat o mechanickém poškození, případně opaření horkou vodou cestujících.Ale přesto toto místo bylo vybráno jako nejvhodnější z důvodů tepelné pohody.
Věc 2. Čím topit? Klasický benzín z auta je nejdostupnější,ale jen při čerpání z provozní nádrže za stojícího motoru.Za jízdy se u Libera v nádrži tvoří přetlak,a ventil před nádržkou s aktivním uhlím udržuje předepsaný provozní tlak.V tomto okamžiku by se palivo vytlačovalo i přes vypnuté čerpadlo do topení a přeplavovalo by se.Zbývá tedy jedině další nádrž. Když další nádrž, tak je tu už i nabídka více druhů paliva. Teda klasický BA 95, nafta a nebo LPG jako propan-butan.Každé palivo má své pro a proti. Benzín je stále při ruce.Nafta nečpí jako benzín a má v kapalném stavu nižší zápalný bod, a je proto relativně bezpečnější.Pak zbývá ještě propan-butan.Je sice asi provozně nejdražší, ale při topení tolik nesmrdí. U nového topení bych preferoval regulaci 1/4 , 1/2 , a 100% výkonu.Dále počítám s další elektricky jedním směrem oddělenou autobaterií. To proto,že příkon topení bude nejméně 40-60W .Takže po celonočním provozu by se ráno nemuselo nastartovat. Toto je jen úvaha zatím vybírám nejvhodnější typ topení.Při výběru typu topení budu preferovat s časovým, nebo dálkovým ovládáním, A pokud možno s automatickou regulací předem nastavené teploty. A taky je důležitý dobrý servis a cenová dostupnost náhradních dílů jako svíčka a další drobnosti. Jsem ve stádiu vyhledávání. Peple již něco naznačil, jako,že snad,možná, a že asi z Trabanta a nebo jak to vlastně bylo?
Asi bych se tomuto typu topení kvůli spolehlivosti a bezpečnosti vyhnul.Pokud dobře fungovalo, tak má naběháno hodně motohodin.A je na odpis.Mimo žhavící svíčky se na něj již nic nedá sehnat. Jedině opravovat a udržovat při životě stále ze starejch dílů.A taky je náročný na dobrý seřízení.Vlastní obvod automatického žhavení je zdánlivě jednoduchý,
ale o to je složitější seřízení na tepelně-mechanickém mikrospínači.
Jinak na svoji dobu to bylo velmi dobré a oblíbené topení. Ono se ale taky nic malého legálně na trhu nedalo sehnat.Sám jsem ho měl kdysi, velmi dávno v PS5T a potom až ve svém Trabantu kombíku, a přiznám se, když se jezdilo po městě v zimně, tak si topení moc klidu neužilo. Trabant málo topí tak to přídavné topení dorovnávalo.
Znáte-li někdo něco lepšího, nebo to už sami máte v autě a topíte si, podělte se taky o své zkušenosti
K.
bduh.gif
Naposledy upravil(a) Karel dne pon úno 04, 2008 3:46 pm, celkem upraveno 3 x.
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1762
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Re: Přídavné topení

Příspěvek od dědek »

Nedá mi to, abych k tomuto tématu něco nenapsal. Já bych na prvním místě upřednostnil rozhodnutí, zda-li přídavné topení budu používat výlučně doma nebo někde i jinde , ale hlavně v době, kdy auto stojí. Pak se nabízí nejvhodnější topit proudem a opravdu si pořídič nějaký teplelný "foukač" s regulací. (Už jsem narazil na model za 499,- tuším 500-750 a 1200 W . Je to sice "žrout poroudu" a v nejekonomičtějším provozu ( za mrazu asi nebude stačit vytopit) přijde hodina topení na cca 2Kč , ale je to pořád nejlevnější topení oproti benzínu, naftě či LPG. A pak je tu "ta" možnost jednoduché regulace. Mechanický regulátor ( už od 120Kč) zastrčíš do sítě a "naplánuješ" čas kdy má topení běžet. Tahle alternativa je pro toho, kdo ráno vstane a odjede vytopeným autem, nejschůdnější. Kdo má "studenou" garáž a dostatečný prodlužovák od nejbližší zásuvky 230V asi i nejreálnější. Druhá alternativa je pro ty, kteří míní v autě topit za jízdy , nebo příležitostně v přírodě. Benzínové a naftové topení z principu já zavrhuji. Na dnešní poměry moc drahý provoz, neskladný, špatně regulovatelný, potřebuje el. proud z baterky a smrdí. Já říkám nebrat! A tak jedině topení na plyn. Dělají se pro různé výkony. Požadují 230V a v autě tedy měnič. a samozřejmě nádobu na plyn. Regulace výborná , spotřeba (podle nastaveného výkonu) přijatelná a i snesitelné náklady (pokud se netopí t.zv. "imrvére" tudíž furt. Pořizovací náklady jdou ale mnohem výše.Cca 15-20 tisíc komplet. Je fakt, že tohle topení je mobilní a lze jej použít téměž všude. Nesmí se zapomenout na přívod čerstvého vzduchu a u provedení ve starších karavanech byl třeba i komínek a účinnost byla podstatně nižší než u topení, které se nabízí nyní.
Existují však i další řešení, jako ráno si přivstat, nastartovat a pustit větrák topení. Nákladovost zhruba stejná jako u benzínového či naftového topení zvlášť. A taky mám jedno zcela jednoduché řešení. Tohle topení bylo sice za jízdy zakázané , ale fungovalo.A Ti starší už určitě vědí, že každý "štábák" nebo pojízdná dílna měly na vojně obyčejný kamínka na dříví či uhlí a někde se přikládalo zevnitř, jinde i zvenku. Nad střechou komínek obsahoval plešku od konzervy, která zabraňovala , aby do kamen když se netopilo nepršelo. Dědek
VW CaddY 1,9 tdI 2008
škoda yeti 1.2 2010
peple
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1320
Registrován: pon zář 26, 2005 7:41 am
Typ Libera: už bez Libera
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Přídavné topení

Příspěvek od peple »

Podle toho kolik si dovedeme představit druhů použití a situací pro nez. topení, tak přesně tak bude tohle téma složitý. Každej si totiž představuje jinou situaci a následně preferuje jinej způsob provedení. Já třeba kamna na dřevo do auta nechci :lol: , na prodlužovák to mám daleko a vůz negarážuju. Jde mi nakonec jen o to aby v autě bylo zadejcháno(venku -5/ v autě +5) a o zbytek se postará motor...
Nejhorší představa je pro mě ta že někam jedu s rodinou, uvíznu v koloně a ve vánici a děcka začnou mrznout. Nakonec si ale řeknu že sme v Česku a máme to do civilizace všude jenom kousek(né jako ti amíci)... :wink:
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Re: Přídavné topení

Příspěvek od Karel »

dědek píše: Benzínové a naftové topení z principu já zavrhuji.
Ale jestli má být zcela nezávislé, tak se s benzínem,naftou nebo plynem musím smířit.
K.
:x
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1762
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Re: Přídavné nezávislé topení

Příspěvek od dědek »

Zavrhnul jsem benzín a naftu. Jako nezávisle topení ( i když jen jako nouzovku) navrhuji plynové, určené k vytápění obytných přívěsů. Je jich hned několik. Dříve potřebovaly komínek, dneska jen přívod vzduchu zvenčí. Výkonné plynové topení používá syn už druhou zimu ve své dílně.Koupil si tu největší láhev na PB a vydrží mu 10-14dní a topí takřka každý den. Do Libera je tohle asi dost velký ( válec průměr asi 20cm a třičtvrtě metrů dlouhý. Potřebuje to 230V na větrák , ale menší typy tohoto topení jsem viděl u kamaráda v karavanu. Jinak samozřejmě kamna na uhlí do Libera nepřipadají v úvahu. To byla vzpomínka na "vojenská" léta. A přidám ještě jeden nápad, který měl jeden spolupracovník před 35 lety , když jsem se živil jako elektromechanik ve středisku měření a regulace ve sklárnách. Ten měl z dědictví starou AERO 30 a tu udržoval v zimě v "pohotovostním stavu" tak, že do hadice k chladiči namontoval něco jako ponorný vařič a napájel ho 24V z velké nástěnné nabíjecí stanice pro náklaďáky. I když venku bylo mínus deset , aerovku vždycky nastartoval a po pár km mu i topila. Já měl v té době starou Oktávku a neohřál jsem se za celou zimu. ( A to jsem netušil co mne ještě čeká potom v Š-1000MB a Š-100) Zlatý Libero . Dědek
VW CaddY 1,9 tdI 2008
škoda yeti 1.2 2010
Uživatelský avatar
covex
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 2498
Registrován: úte led 24, 2006 3:02 pm
Typ Libera: novejsi
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Přídavné nezávislé topení

Příspěvek od covex »

Potom leda prubnout http://www.krby-laflame.cz/index.htm - tedy cpat do libera ten krb je blbost, ale delaj i mensi topny radiatory, nekouri to, vyhrevnost slusna (podle me to jede na metanol). Stranky stojej za pendrek.. jde spis o to palivo a ze to nekouri.
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Re: Přídavné nezávislé topení

Příspěvek od Karel »

covex píše:(podle me to jede na metanol). Stranky stojej za pendrek.. jde spis o to palivo a ze to nekouri.
Metanol :?: Ethanol :!: To známe z toho dělaj rum, akorát mě zarazila cena technického lihu.
Loni jsem kupoval litr ve flašce na podpalování grilu a chtěli 89,-Kč . Určitě se z něj uvolní při spalování míň tepla než z benzínu.A stejnak :arrow: v autě to musí bejt odvětraný jinak se nejspíš udusíš.
K.
:wink:
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
kce
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 423
Registrován: čtv pro 07, 2006 9:37 pm
Bydliště: K.Vary / Plzen
Kontaktovat uživatele:

Re: Přídavné nezávislé topení

Příspěvek od kce »

Obrázek
ESTUFA DE PARAFINA “R 253 C”
2.300 w. Quemador de una llama. Capacidad del depósito 4 l. Capacidad de calefacción 30 m2. Autonomía 17 horas. Con dispositivo de seguridad antivuelco. Dim. 45,3 x 42,8 x 29,5 cm.
Ref. 9720686
Precio orientativo: 69.95 €

http://www.aki.es/aki/catalogo/catalogo ... mento=1204

kaminka na parafin (alias lampovy olej). zadnej kominek. nalijes nadrz, zazehnes a hreje to jak velka petrolejka..
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Re: Přídavné nezávislé topení

Příspěvek od Karel »

kce píše: kaminka na parafin (alias lampovy olej). zadnej kominek. nalijes nadrz, zazehnes a hreje to jak velka petrolejka..
No hezký to je, ale do auta asi né to pravé ořechové...
K.
:(
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
kce
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 423
Registrován: čtv pro 07, 2006 9:37 pm
Bydliště: K.Vary / Plzen
Kontaktovat uživatele:

Re: Přídavné nezávislé topení

Příspěvek od kce »

no tak je fakt ze do libera asi ne.. nicmene znamej to ma v MB608 ;)
jinak muj osobni nazor je ze libero je na jakykoliv topeni moc maly, a jeho obytne vyuziti v zime uz jen vzhledem k nulove izolaci a velke prosklene plose mizive..
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Re: Přídavné nezávislé topení

Příspěvek od Karel »

Tady je to hezky namontované http://freenet-homepage.de/Subaru-Libero/index1.htm V nabídce Mein Libero.
K.
:shock:
Nikdo není dokonalej.
peple
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1320
Registrován: pon zář 26, 2005 7:41 am
Typ Libera: už bez Libera
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Přídavné nezávislé topení

Příspěvek od peple »

A nebo lze takto za pravé přední kolo...
Obrázek
Obrázek

A že se v zimě něco najezděj :)
Obrázek
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Re: Přídavné nezávislé topení

Příspěvek od Karel »

peple píše:A nebo lze takto za pravé přední kolo...
Nóó, tak toto je k vážnýmu zamyšlení.Nebyl by detail výfuku od toho topení a foto rozvodů vzduchu :?:
K.
new_Eyecrazy.gif
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
kce
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 423
Registrován: čtv pro 07, 2006 9:37 pm
Bydliště: K.Vary / Plzen
Kontaktovat uživatele:

Re: Přídavné nezávislé topení

Příspěvek od kce »

ja jen ze jsem to dnes nahodou potkal...
http://www.aukro.cz/show_item.php?item=295130463
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Re: Přídavné nezávislé topení

Příspěvek od Karel »

Jo hezký. Když už do toho pudu,tak jedině do horkovzdušnýho.
K.
:shock:
Nikdo není dokonalej.
peple
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1320
Registrován: pon zář 26, 2005 7:41 am
Typ Libera: už bez Libera
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Přídavné nezávislé topení

Příspěvek od peple »

Karel píše:
peple píše:A nebo lze takto za pravé přední kolo...
Nóó, tak toto je k vážnýmu zamyšlení.Nebyl by detail výfuku od toho topení a foto rozvodů vzduchu :?:
K.
Bohužel víc fotek nemám(zatím).
Karel píše:Tady je to hezky namontované http://freenet-homepage.de/Subaru-Libero/index1.htm V nabídce Mein Libero.
K.
:shock:
Tohle topení ale přece není horkovzduch :?:

A tady můžete vybírat až vám z toho bude horko... :wink:
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Re: Přídavné nezávislé topení

Příspěvek od Karel »

peple píše:
Tohle topení ale přece není horkovzduch :?:
Tak to skutečně není, uvedl jsem odkaz jenom jako ukázku šikovnosti německého kolegy,
a možného způsobu zástavby.
K.
:o
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1576
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště: liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Přídavné nezávislé topení

Příspěvek od Tuti »

Zde jedna praktická ukázka na téma "náhradní řešení nezávislého topení".
http://www.hzs-zlkraje.cz/aktuality7/0712/378.htm
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1762
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Re: Přídavné nezávislé topení

Příspěvek od dědek »

No, novější auta už takhle hned nehořej, spíš se škvaří, ale každopádně nápad zapálit si hořák v jedoucím autě jako topení ? I teplomet je nebezpečný a vlastně každý zdroj tepla nepřišroubovaný . Dědek
VW CaddY 1,9 tdI 2008
škoda yeti 1.2 2010
Polevoj
Člen korespondent
Člen korespondent
Příspěvky: 214
Registrován: pát lis 25, 2005 7:41 pm
Bydliště: Brno

Re: Přídavné nezávislé topení

Příspěvek od Polevoj »

Tuti píše:Zde jedna praktická ukázka na téma "náhradní řešení nezávislého topení".
http://www.hzs-zlkraje.cz/aktuality7/0712/378.htm
Tak takhle jsem se uz dlouho nepobavil - diky! laughing4.gif laughing4.gif laughing4.gif
Odpovědět