Stránka 1 z 3

výměna oleje

Napsal: pon črc 10, 2006 5:10 pm
od jirik
Tak jsem se stal štastným majitelem Subarka a potřeboval bych poradit kudy nalit olej do motoru pro Vás asi banální otazka pro mně veliký problém a jaky druh oleje(10w40,15w40...) děkuji za pomoc

Napsal: pon črc 10, 2006 5:34 pm
od Karel
Olej z vlastní zkušenosti doporučuji 10W40 Kde? Kudy? Ja mám novější a nalevá se víkem ventilů asi to zůstalo stejné...
K
:D :D :D

Napsal: pon črc 10, 2006 6:00 pm
od sedas
Ahoj,
mohu potvrdit - aj u starsiho modelu se olej doleva ventilovym vikem (pristupne po sklopeni zadniho narazniku). Tez pouzivam 10W-40, neni prilis drahy a pritom je to vetsinou polosyntetika. Jinak vic o znaceni oleju lze najit napr. na http://www.oleje.cz/index.php?left=main&page=mot_visko.

Napsal: úte črc 11, 2006 7:57 am
od dědek
Já mám na autě přidělaný tažný zařízení což trochu komplikuje sklápění zadního nárazníku. Jde to a lepší je použít zahnutý trychtýř. Nezabráníš tomu, abys trochu oleje nevybryndal mimo a ten zteče potom na výfuk a dos to smtdí. (Stačí jen to co prosákne pod ventilovým víkem a bůhví jakými skulinkami.A doporučuji ti olej po koupi ihned vyměnit a zapsat si stav tachometru na kolika km byl vyměněn. A budeš překvapen jak prťavý je olejový filtr( k sehnání dost dobře). Když jsem já Libero kupoval, chtěl jsem rovněž, aby mi vyměnili olej v převodovce,ale to prý jsem padlý na hlavu, protože je tam na celou dobu "života". Ale i tak se mi to nelíbilo. Dědek

Napsal: úte črc 11, 2006 9:53 am
od sedas
S tím olejem v převodovce bych to neviděl tak slavně. Já měl už jeden čas pocit, že mi na trojce odešly synchrony (bez meziplynu jsem ji tam většinou nedostal)... pak jsem vyměnil olej v převodovce a najednou jde zas řadit jako zamlada :-) Dost mě tenkrát zarazilo, co mi z převodovky vyteklo - na to že to byl olej rok starý, tak pomali připomínal víc ňákou kaši než olej.

A když jsem tenkrát po koupi Libera měnil olej vpředu v diferenciálu, to co z toho vyteklo už olej taky zrovna nepřipomínalo...

Napsal: úte črc 11, 2006 11:56 am
od Jarda
XXcomputer.gif
pochlub se, kde a zakolik, v jakém stavu jsi sehnal krasavce. co tě čeká a co nemine? přijedeš do Děčína. ?? argue.gif

Napsal: úte črc 11, 2006 12:36 pm
od jirik
Díky za rady. Liberko jsem koupil tady tohle i za tu cenu zatim najeto asi 500km a spokojenost autíčko mi je hodně simpatické tak zatim zdarec jirik http://www.tipcars.com/basic/karta.php? ... =M&Lang=cz

Napsal: úte črc 11, 2006 7:41 pm
od Tuti
Na fotce vypadá slušně, tak ať ti dobře slouží 8) Jinak pro informaci - v servisce je výměna oleje předepsaná po 100 tisících v převodovce i v předním diferáku.

Napsal: úte črc 11, 2006 9:13 pm
od Petr+Barča
Skus odebrat vzorek oleje v převodovce a v diferáku plnícími šrouby a uvidíš hned jak na tom seš . Použij injekční stříkačku z hadičkou .
P+B.

Napsal: ned črc 16, 2006 9:52 am
od Newman
nazdar.A može niekto povedať kolko tam ide presne oleja?Riadil som sa podla nápisu navýku.Ale to sa mi zdá málo.Lebo pri štartovaní sa kontrolka nerožne ale po 2km.Je to tu.Kontrolka neustále bliká pri zastavení..Je dosť možné že mám nízke ortáčky.Ale chcem vedieť presne kolko tam má ísť oleja.Mám E10 86r.1.0.

Napsal: ned črc 16, 2006 10:57 am
od Karel
Nazdar. Jak píšeš,jsou asi 4 možnosti:1. málo oleje=musí být na měrce mezi ryskama, 2.vadný spinač tlaku oleje-vyměnit, 3.poškozené vedení od spínače ke kontrolce-opravit a potom 4. malý tlak mazání - přeměřit a pak se uvidí co dál /může to částečně dělat i olejový filtr+olej vyměnit./
K.
:(

Napsal: stř črc 19, 2006 3:23 pm
od dědek
Je tu ještě jedna možnost. Příšerně starý olej, který ztratil vizkozitu a olejový čerpadlo tlak už s takovým olejem moc nenadělá. Tak, že základní je vědět jak je olej starý (stárne i když auto stojí).Je-li úplně černý jak v dieslu po deseti tisících, pryč s ním a asi bych i použil před výměnou výplachový olej.Dědek

Napsal: stř črc 19, 2006 3:36 pm
od Karel
Dovolil bych si částečně nesouhlasit :!:
Výplachový ani jiný/zaručeně kouzelný prostředek/nepoužívat :!:
Je pro to mnoho důvodů ale uvedu jen pro příklad 2:je-li motor opravdu hodně zanedbaný tak se potom uvolní chuchvalce zkarbonovaného oleje a ucpou některý mazací kanálek příp. redukční nebo obtokový ventil.A potom, žádný takový zázrak nemá specifikci...a znehodnotí se tím další náplně .Vyměnit olej a filtr po 3-5000km a snad se to postupně vyčistí.... jinak GOmotoru :!:

K.
:( :o :D

Napsal: sob črc 22, 2006 3:22 pm
od dědek
Karle, ten proplachovák doporučují i v servisech a má právě "propláchnout" kanálky od usazenin a všech možných nečistot. Nejlepší je nalít náplň a ujet (opatrně s využitím max.50procent výkonu) tak 150-200km nebo týden do práce cca 12 km a vyměnit za normální). To by člověk nevěřil ,co sajrajtu se v motoru najde. Dělal jsem to na Žigulu. Jednou, když jsem ho koupil a nešel povolit ani filtr a pak po výměně těsnění pod hlavou ,kdy skulinkou natekl do oleje fridex a vytvořilo to hnusnou kašičku, co ani nechtěla vytéci.Na motoru bylo asi 150 tisíc a já mu přidal ještě dalších 30, ale tenkrát jsem vyměnil i pístní kroužky.(celá sada stála tehdy asi 100Kčs a kupoval jsem dvě, protože, než jsem se je naučil navléci na píst, tři jsem zlomil.Před touto opravou motor "dejchal" jak pes a žral dost oleje.Všichni mi říkali, že taková generálka je k ničemu a ať nechám přebrousit kliku a koupím šály. No a já to prodal jedné podnikatelce po ujetí zmíněných 30-ti tisíc a ona s tím jezdila ještě půl roku každý týden do Německa s vlekem, než to naprala do stromu.Jinak už pomalu deset let jsem vyznavačem dieslu a Libero jsem koupil, protože mi je líto u nás v kopcích likvidovat Octávku ve sněhu a každou chvíli někde zapadnout. Je fakt, že tento týden jsem byl s Liberem pár dní u rybníka a všichni kolem zírali, jaké lože na noc jsem si vytvořil. To v Octávce nepřipadá v úvahu.Teď se chystám na asi 60-ti km cestu na ryby a lituji,že to nemá v 35 st.C klimošku. Ale večer si zase pohovím. Dědek
P.S. Nezkoušel někdo do Libera sehnat-upravit nebo prostě dodělat z něčeho klimatizaci?

Napsal: sob črc 22, 2006 4:24 pm
od Karel
Ahoj.Říkáš,"ten proplachovák doporučují i v servisech" ale... na toto jsem se ptal člověka který je zástupce firmy OMV od které beru oleje a nic takového nedoporučuje :!: Kdysi, když jsem pracoval u Mototechny, tak na pravidelném školení od AZNPMB /pro mladší:automobilové závody národní podnik Mladá Boleslav/ tak nám výslovně cokoliv jiného mimo Super Mogul a Speciál Mogul zakázali dávat do Škodovek. Ale pravdou je,že človíček který se dostal k jakémukoliv "zadara"oleji tak to tam nalil. A jak to jezdilo :!: Jest-li chceš přinést fakta do této problematiky napiš aspoň 2 druhy výplachového oleje a já to přes firmu zjistím jak se věci mají. Dík za zájem.
tongue8.gif
K.
:D

Napsal: ned črc 23, 2006 9:43 am
od Karel
Ahoj. infomoval jsem se na výplachový olej a zde je výsledek:
http://www.unipetrol.cz/paramo_normy/d8354e16/o_106.pdf
http://www.unipetrol.cz/bezpecnostni_li ... amo_v2.pdf
Existuje a jmenuje se PARAMOL V-2. V době kdy kraloval našim silnicím Škoda 440 Spartak, tak se používal souběžně s olejem řady M6.V dnešní době moderních olejů stratil prakticky význam a běžně se nepoužívá /s výjimkou veteránů a specielních motorů/ :!:
A rčení servismana je z oblasti motoristické mytologie a pivního vyprávění. A jest-li se mýlím,tak mne oprav...
K.
:roll: :wink: :D

olej...

Napsal: ned črc 23, 2006 9:32 pm
od Lubomír
Prispejem svojou troškou do mlyna:
1. Liberkový motor je celkom určite vyrobený v uplne inej skupine vôlí ako škodovkový motor! Na tento fakt sa nesmie zabúdať. Mám na to dva argumenty:
Liberkový motor ani opotrebovaný určite nedokáže jazdiť na prebytočný letecký olej. Vyskúšané. Viedlo to k zapečeniu krúžkov a koncu motora.
A takisto už trochu opotrebovaný motor dovtedy jazdiaci na dosť drahý Shell, do ktorého som nalial mladým odborníkom odporúčaný olej, "aj do tých nových škodoviek ho berú" skončil s vydratou kľukovkou bez možnosti opravy, len kúpiť novú.
2. Liberkový motor výborne znáša aj 15W40 Shell žltý , teda klasiku, nemusí byť drahšia polosyntetika 10W40, naše cesty sa dajú mazať aj lacnejším olejom, ak už niečo aj ukvapne....

Napsal: stř črc 26, 2006 4:49 pm
od dědek
Tak jsem se vrátil z menší dovolené na Kristýně.Bylo tam bezva a krásná voda.Samozřejmě s "dědkem" a dosáhl zatím svůj "rekord" za Libercem jsem s ním jel skoro 130km na tachometru.Ale normální jizda je kolem 80-ti.Ale vím,co ten můj stroj dovede.A teď k tomu oleji. Pod pojmem "výplachový olej" nehledejte chlapi nic zvláštního.My požívali obyčejný M6A - je nejlacinější, (už není na každé pumpě), ale v práci ho zbylo ještě dobrých pár litrů.Tuto procedůru jsem s kamarády opakoval téměř po každé domácí GO škodováckého motoru, kdy se koupila sada (vložky,písty a kroužky)šály a nechala přebrousit za 2stovky klikovka.Těsněníé pod hlavu bylo za 50,-kčs a tak takových GO mám za sebou několik. Ádečkový olej byl o dost dražší a tak se motor nechal zaběhat na obyčejný a těch 500-800 km co se zabíhal žádný karbon nehrozil. Je fakt, že olejový filtr byla papírová vložka a ta se vyhazovala. Olej se přez punčocháče vypouštěl ještě teplý do hrnku k dalšímu použití. Tahle "škola"je už dost fousatá, ale použitelná pro 17 let starý motor i když ho dělali japonci. Dědek

Napsal: stř črc 26, 2006 5:22 pm
od Karel
Ano,ano,správně, o tom jsem psal 22.7.
K.
hello.gif

Napsal: úte srp 01, 2006 6:13 pm
od Tuti
Taky jsem se vrátil z dovolené, ovšem nikoli s Liberem - to se zatím zotavuje "v lázních", aby bylo před zimou zase v plné síle.
Vyplachování motoru při výměně oleje pamatuju jako kluk u staré Octavie - ale tenkrát se jezdilo právě na M6A, který jakožto neaditivovaný olej měl tendenci ke srážení a ucpávání kanálků a navíc měla oktávka jen obtokový filtr. Proto se vyplachovalo, vyplachovací olej byl řiďounký skoro jako brzdová kapalina a motor se s ním nechal jen proběhnout na neutrál. V dnešní době bych vyplachování olejem M6A přikládal jen rituální význam - mohu-li si dovolit hrubější přirovnání, bude to asi tak účinné, jako vytírat si ..... igelitem. (Ovšem po GO motoru na vypuštění prvních špon je to samozřejmě ideální.)
A teď zpět k Newmanově dotazu - instrukční knížka praví náplň oleje 3,5 l, já leju 3 a pak dolévám podle měrky. Ale podle toho co píšeš spadne tlak až po zahřátí oleje, takže to asi nebude tím, že by ho bylo málo. Jestli nevíš co je tam za olej tak ho rozhodně vyměň. Mě vychází výměna dvakrát do roka, takže v létě jezdím na 15W/50 a v zimě na 5W/40, jako celoroční bych volil 10W/40 .. v podstatě jakýkoliv "normální" olej, jen bych se bál pochybných produktů z Kauflandů, Lidlů apod. Když bude kontrolka blikat dál, tak to chce dát přeměřit tlak oleje, u Libera se totiž někdy stává, že se vychodí čerpadlo. To byl případ mého prvního Libera a taky jeden z důvodů, proč jsem pak dělal přestavbu. V servisu to tenkrát označili za neopravitelnou závadu, skřn čerpadla je údajně vyfrézovaná přímo do bloku, takže není co vyměnit. Teoreticky by to snad šlo nějak vyfutrovat, ale musela by to být práce v setinách a asi by se jeden nedoplatil. Ovšem nechci tě strašit - jestli kontrolka jen pomrkává na volnoběh, tak snad ještě nebude tak zle.