Motory Subaru E10 a E12

E 10, E 12
Odpovědět
Uživatelský avatar
Doktor
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 34
Registrován: úte říj 24, 2006 5:51 pm
Bydliště: Luka nad Jihlavou
Kontaktovat uživatele:

Motory Subaru E10 a E12

Příspěvek od Doktor »

Přátelé, ať jsem prolézal fórum a literaturu jak chtěl, nikde jsem nenalezl uspokojivou odpověď. Jde mi o to, zda jsou tedy motory v Liberu totožné s motory v Justy a pak také o to, jak je to s katalyzátorovými motory.

Kolik tedy vlastně bylo těchto motorů typů ? Kdosi se podivoval nad přítomností dvou sacích ventilů - nyní mám doma náhradní motor, také z Justy 1.2i a je zcela totožný s tím mým - také má devět ventilů.

Nedávno jste říkali, že se nejedná o třícestný katalyzátor, ale já si myslím, že ano. Že je to uvedeno ve velkém TP nemusí být směrodatné - jak jste říkali. Ale - jednak tomu odpovídají hodnoty z posledního měření emisí (i když nemohu ručit za legálnost) a jednak přítomnost lambda sondy ve výfukovém potrubí - díval jsem se na to detailně a podle mne se o žádný snímač teploty nejedná (v Justy snad ani není potřeba). Podle mě je to klasická lambda sonda. Navíc když se podívám třeba do katalogu Elit, tak tam pro tento vůz (87-92 roky výroby) normálně vedou lambda sondu jako náhradní díl.

Jak je to tedy s "našimi" motory - ví někdo víc ?
Pokud je to v zimě hustý - pomůže ti jenom Justy !
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Příspěvek od Karel »

Pokud má motor karburátor, tak lze řízený katalyzátor s lambda sondu celkem jistě vyloučit.
K.
toothy10.gif
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Příspěvek od dědek »

Jo doktore, připojuji se ke Karlovi. Sám jsem si zjistil kam ten "drát "vede a k čemu slouží. U Justy věc zbytečná a u Libera je to "sichrovka"a asi nějaké Libero či Domingo v Japonsku shořelo. Tak je právě Libero (a zatím o jiném druhém autě nevím), který ma ve starší verzi červenou kontrolku (kuře na grilu) a novější dokonce větrák! Dědek
Uživatelský avatar
Doktor
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 34
Registrován: úte říj 24, 2006 5:51 pm
Bydliště: Luka nad Jihlavou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Doktor »

Jasně souhlas - však jsem psal, že u Justyho je to k ničemu a chápu, že když je u Libera motor vzadu a ještě tak nasardinkovanej jak popisujete, že tam problém s chlazením může být (viděl jsem ho třeba v Řecku a tam je přece jen o kapánek tepleji než u nás).

Ale Libera se snad s katalyzátorem dělaly taky, ne ?
Pokud je to v zimě hustý - pomůže ti jenom Justy !
Pablo
Náhodný kolemjdoucí
Náhodný kolemjdoucí
Příspěvky: 2
Registrován: stř lis 22, 2006 3:43 pm
Bydliště: Soběslav

Příspěvek od Pablo »

Mám Justy 87 E12 a má řízený katalyzátor a lambda sondu - jednodrátovou. Sací ventily mám taky 2 na každý válec.
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Příspěvek od Karel »

Pablo píše:Mám Justy 87 E12 a má řízený katalyzátor a lambda sondu - jednodrátovou. Sací ventily mám taky 2 na každý válec.
Jenom prosím o informaci-je to karburátorový motor nebo vstřik ať mono nebo vice :?:
K.
new_Eyecrazy.gif
Nikdo není dokonalej.
Pablo
Náhodný kolemjdoucí
Náhodný kolemjdoucí
Příspěvky: 2
Registrován: stř lis 22, 2006 3:43 pm
Bydliště: Soběslav

Příspěvek od Pablo »

Je to řízený karburátor.
Uživatelský avatar
Doktor
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 34
Registrován: úte říj 24, 2006 5:51 pm
Bydliště: Luka nad Jihlavou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Doktor »

Tleten bazmek pod filtrem sání tam mám já. Hadiček a drátků a membrán a pružinek asi třistapadesát...

Obrázek
Pokud je to v zimě hustý - pomůže ti jenom Justy !
Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1571
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště: liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tuti »

Neberte o prosím jako zaručenou informaci, ale to čemu se říká "polomotor" (tzn. blok a klikové ústrojí) by měly být u Libera a Justy stejné. Ostatní se více či méně liší, což je dáno rozdílnou zástavbou motoru v autě. Vstřikování dostalo Libero později a devítiventilovou hlavu vůbec - buďto se do něj nevešla, nebo měli konstruktéři strach, aby se ta "cihla na štorc" moc nerozparádila :D
Co s týče lambdy (a potažmo řízeného katalyzátoru), už jsem to někde psal. Jestli je čidlo na výfuku před katalyzátorem, je to se vší pravděpodobností lambda sonda a pak se jedná o řízený kat. Principielně určitě není nemožné pomocí lambdy (a dalších snímačů) řídit karburátor, ale musí to být děsivě komplikované zařízení a jestliže něco takového v Justy je a je to po dvaceti letech funkční, hluboce se skláním před japonskými inženýry :shock:
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Příspěvek od Karel »

Tuti píše: Jestli je čidlo na výfuku před katalyzátorem, je to se vší pravděpodobností lambda sonda a pak se jedná o řízený kat.
Dovoluji si nesouhlasit .Pouze neřízený kat :!: A u toho dílu co se tváří jako lambda by se muselo zjistit co umí, jak mění svoje hodnoty / nejspíš odpor/ nebo jen spíná /termostat/ když bude reagovat na množství kyslíku tak to bude klasická lambda a stále mi chybí řízení, které cyklicky ochuzuje a obohacuje směs aby kolísala teplota výfukových plynů a katalyzátor tak mohl likvidovat postupně všechny 3 složky/každá potřebuje k likvidaci jinou teplotu/ Toť šedá teorie praxe může být i jiná/barevná/. Stále je řeč doufám, o starém Liberu :idea:
K.
new_sleeping.gif
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
Doktor
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 34
Registrován: úte říj 24, 2006 5:51 pm
Bydliště: Luka nad Jihlavou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Doktor »

No, určitě je odporová nevyhřívaná (jednovodič), a určitě to lambda sonda je. Protože jak jsem koukal do toho katalogu ND u ELITu, tak jako náhradu za origo lambda sondu (2500 Kč) nabízejí BOSCH unverzální, co je ve všech volkswagenech, renaultech atd.

Jestli je to důležité, můžu odpoledne sejmout průběh osciloskopem - jestli se tak chová (pulsace při volnoběhu atd.) - pokud tedy ta moje je dobrá. Já osobně do této problematiky nevidím (jak jsem už dříve jinde psal, u mě končí období vývoje automobilů někde v šedesátých letech :)) , ale myslím si, že lambda jenom měří obsah kyslíku ve výfukových plynech a když tenhle signál jde do řídící jednotky, tak ta na jeho základě upravuje bohatost směsi. A to přece není v karburátoru velký problém zařídit - na to stačí buď krokovej motorek, nebo solenoidek, ne ? Jakej je rozdíl, jestli si bohatost šteluju šroubkem, nebo to za mě dělá robůtek ?

Mě právě jen překvapuje, že vlastně nikdo nic určitého neví, oficiální literatura mlčí , v návodu mám jen pár zmínek o autě "mit katalysator", ale nikde ani jediná hodnota a hlavně protokol z posledního měření emisí vypadá jakoby to vážně byl třícestný katalyzátor (např CO má 0,09)...

Proto mě to zajímá, abych věděl, co vlastně mám - jinak je mi to celkem jedno, pokud to jede a nežere (což právě že docela žere :))

Mimochodem, vzadu na autě mám napsáno JUSTY J12 - S II 4WD. V papírech je 55kW, což se zase neshoduje s rokem 1988... :roll:
Pokud je to v zimě hustý - pomůže ti jenom Justy !
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Příspěvek od Karel »

Rozumím. Ale... je tu ale "téma" staré Libero a řízený katalyzátor.Justy může mít skutečně něco úplně jiného o čem vůbec ale vůbec nic nevíme.
K.
:roll:
Naposledy upravil(a) Karel dne čtv lis 23, 2006 2:30 pm, celkem upraveno 1 x.
Nikdo není dokonalej.
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Příspěvek od dědek »

Doktore, co máš "napsáno" vzadu na autě to ber ze značnou rezervou. To platí úplně u všech aut. Jedni si "ubírají" , aby lidi "čuměli, jak jim ta "fabka" 12tka jede a je v ní ve skutečnosti 81kW TDIčko a taky proti zlodějům, kteří si vybírají auta podle motoru, a na druhý straně jsou zase experti na opak. Tříválec 12tku pod kapotou s označením WRC, 20V, 4x4 atd.Na jiném místě tady na fóru jsme už několikrát téma katalyzátor řešili a vždy došli k závěru, že starší Libero (ať si je v čemkoliv napsáno, že s řízeným katalyzátorem) je nepravda a novější- katalyzátor se všemi parádičkami má. Tím nevylučuji možnost, že starší může být přestavěno z důvodu "přihlášení" někým v minulosti (a za dost peněz) tak, aby se tvářilo, že má katalyzátor řízený a ve skutečnosti to je jen (už jsem to tu jednou použil) opičárna. Doktore, v minulosti naše firma vyráběla vložky do katalyzátorů (pórezní keramika). Jednalo se o katalyzátor pro chemickou výrobu ( ale pro malé, laboratorní účely) a v praxi to fungovalo tak, že se do pórů v keramice dostanou "kovové páry" (platina a podobně) a když se ten krám ohřeje na určitou teplotu, dokáže to nějak "spálit" i ty nedokonale spálené "potvory" co se do toho naženou. Tohle jednou někdo nacpal do výfukového potrubí a měřil "smrady" zplodin. A zjištění bylo, že po záhřátí to trochu fungovalo ve smyslu, že těch nežádoucích splodin bylo méně. A od té doby se holt do aut tohle montuje (protože ten kdo to vyráběl měl strejdu poslance a nechal si to povětit v parlamentu) Časem došlo k zdokonalení a ujal se pojem řízený katalyzátor. Je to blbost, katalyzátor nemůže nic řídit. Pouze lambda sonda do něj zapíchnutá "řekne" , že "tohohle" je moc nebo málo a to se vyhodnotí v řídící jednotce, která dá poovel něčemu co ubere palivo nebo vzduch a katalyzatorem se zjistí jak moc. Katalyzátor je pouze prostředník v regulovaném obvodu, kde aktivním prvkem je řídící jednotka a katalyzátor zjednodušeně řečeno zpětnou vazbou. Dědek
Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1571
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště: liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tuti »

Karel píše:
Tuti píše: Jestli je čidlo na výfuku před katalyzátorem, je to se vší pravděpodobností lambda sonda a pak se jedná o řízený kat.
Dovoluji si nesouhlasit . .... . Stále je řeč doufám, o starém Liberu :idea:
K.
Tady nebyla řeč o starém Liberu, ale abych tak řekl obecně. U starého Libera z výfuku před katalyzátorem žádné dráty nevedou a opravdu si nemyslím, že bych v něm měl řízený katalyzátor. Ale Doktor se ptal na Justy a ten pekelný stroj co vyfotil může umět jinší kousky, než karburátor v Liberu :roll:
Dědek píše:aktivním prvkem je řídící jednotka a katalyzátor zjednodušeně řečeno zpětnou vazbou
V zájmu čisté technické terminologie bych si dovolil upravit, že katalyzátor není zpětnou vazbou, ale koncovým výkonným prvkem. Tu zpětnou vazbu obstarává právě Lambda, která měří cosi (snad poměr nespáleného benzinu a kyslíku) před katalyzátorem a ŘJ podle ní upravuje směs, aby ten poměr byl optimální pro funkci katalyzátoru. Když je moc kyslíku, katalyzátor má malou účinnost. Když je moc benzínu, tak se přehřeje a právě pro tenhle případ je na Liberu to teplotní čidlo.
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad
Uživatelský avatar
kosma.d
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 121
Registrován: pon zář 04, 2006 4:37 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od kosma.d »

Uniklo mi něco, nebo "Justy je mikrobus" jako libero.Já našel jen osobáky,tak proč se stále srovnávájí týto dvě vozidla.Některé díly pasují ,to víme, ale jinak je to jiná kategorie vozidla.Srovnávat osobáka s dodávkou je mícháni jablek s hruškama, obzvláštˇ při jiném počtu ventylu,kdy je motor výkonější.
qcheerleader.gif
Dandy
Uživatelský avatar
Doktor
Občasný přispěvatel
Občasný přispěvatel
Příspěvky: 34
Registrován: úte říj 24, 2006 5:51 pm
Bydliště: Luka nad Jihlavou
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Doktor »

Ale Kosmo, uniklo... Přesně na to se právě ptám. Já jako laik, neznalý Libera jsem se ptal jestli ty motory v Liberu a v Justy JSOU STEJNÉ, NEBO NE. Píšeš, že některé věci jsou stejné a že to víme. Právě že já to nevím a proto se ptám :D

Nemyslím, že by to bylo míchání jablek a hrušek. Podle mě je to něco jako když se v NDR dělaly Wartburgy 353 a Barkasy B1000. Jedno je osobák a druhé je mikrobus (nebo valník, dodávka, atd.) - ale v obém je prakticky ten samý motor, litrový dvoudobý tříválec.

Já myslím, že není na škodu vědět - a hlavně to někde veřejně přehledně popsat, CO je na těch autech stejné. Při tom mizivém množství co jich u nás je se může stát, že třeba zaboha nebudeš moci do Libera sehnat nějakou prkotinu a přitom ta samá pružinka bude v Justym, jehož vrak se bude válet na zahradě u tvého souseda.

Já jsem doufal, že někdo znalý věci sem třeba napíše - Libero do roku XX - motor E10 karbec, od roku XY souběžně i katalyzátor, od roku XZ navíc i vstřikování, od roku XŽ navíc i E12... a tak podobně. Já to právě takhle přehledně nikde nedokážu na netu - ani tady - najít, tak se omlouvám za možná nemístné a šťouravé otázky... :oops:
Pokud je to v zimě hustý - pomůže ti jenom Justy !
Uživatelský avatar
kosma.d
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 121
Registrován: pon zář 04, 2006 4:37 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od kosma.d »

Doktore a Liberáci, domníval jsem se, že Justy je mikrobus, až jste řešili motory, tak jsem pátral po internetu a zjistil jsem, že je to osobák. Když kupujeme díly na libero, tak je na těch štítkách uvedeno s jakými vozy je to kompatibilní. Subaru s každého modelu něco sedí, neboť je to jedna automobilka. Teď jsem chtěl do E12 dát motor E10, na fóru se psalo, že to sedí, ale ve skutečnosti nepasuje skoro nic, pouze příruba na motoru a když jsem chtěl použít aspoň olej. čerpadlo, tak nesedí ani to. Proto jsem byl překvapený, že srovnáváte osobáka s dodávkou. qcheerleader.gif
Dandy
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Příspěvek od dědek »

"Ale je spousta věcí a ty koupit lze". Český človíček je svým způsobem ojedinělý v improvizaci. Jsou součástky (ale i celé soustavy), které "pasují" na Libero z různých auťˇáků. Pouze, chceš-li origoš exemplář, to si musíš dost připlatit, ale aby Libero jezdilo to nemá vliv. Proto ta věčná dizkuse, co z čeho se dá použít. Dědek
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Příspěvek od Karel »

Doktor píše: tak se omlouvám za možná nemístné a šťouravé otázky... :oops:
Osobně neznám nikoho , kdo má tuto problematiku profesionálně zmáknutou.Libera se k nám nikdy nedovážela a v tom je hlavní problém. Půjčil jsem si orig CD z opravny.Natáhnout šlo normálně,ale spustit už ne.Obešel jsem s tím několik počítačových mágů a zase nic. Nyní pracuji na přímém kontaku s dovozcem náhradních dílů a pak snad budu moudřejší a budu Tobě a ostatním schopen pomoct nebo aspoň odpovědět. Sháněj taky, víc hlav víc ví.
Rád se s Tebou podělím o zkušenosti.
PS. ten "znalý" nepíše,nepíše a nepíše...
K.
XXcomputer.gif
Nikdo není dokonalej.
Odpovědět