Stránka 1 z 1

dobíjí? nedobíjí?

Napsal: stř pro 02, 2020 6:45 pm
od adamkrakowka
liberu zdar, i po přečtení všech vláken ohledně alternátoru a dobíjení jsem se nesetkal s problémem co se týká mojeho libera. Přirozeně mi odešel origo alternátor, tak jsem ho vyměnil za favoriťácký + nový regulátor. snad všechno proměřeno .. ztráta po cestě mezi alternátorem a kabely u baterie je minimální.

za chodu motoru při vyplých světlech:

na alternátoru : 14,5V
na kablech u baterky (odpojených od baterky): 14,45V cca
na kablech u baterky (připojených k baterce): 13,5V (hodnota nestoupá) (baterie nová cca půlrok)

:?: už tento ztracený 1V je mi záhadou, každopádně hlavní problém nastává, když se auto rozjede.. na voltmetru v zapalovači se po rozjetí auta ukáže bídných 12V - 12,5V, po zastavení opět stoupne na těch 13,5V bduh.gif . podotýkám, že na neutrál při šlapání po plynu stabilně drží 13,5V. Kostry vyčištěny, zítra se chystám přecvakat všechny konektory, očka a svorky u baterky, každopádně si myslím, že i sebevětší oxidace v konektoru nebude mít souvislost s tímhle zvláštním problémem. :?:

kdyby vás něco trklo a dokázali mi poradit kde hledat, ocením každou radu, elektřina je mým nepřítelem :(
díky, Adam :)

Re: dobíjí? nedobíjí?

Napsal: čtv pro 03, 2020 10:11 am
od Tuti
To že na baterce je 13,5 je v pořádku - autobaterie je "tvrdý zdroj" a snaží se držet napětí blízko svého nominálu, kdyby po připojení dobíjení napětí hodně vyskočilo, bylo by to naopak známkou, že baterka je už slabá (stejně jako když při zátěži padá třeba na 10 V).

Ten pokles napětí v zapalovači opravdu závisí jen na pohybu auta :shock: ? Nesouvisí to třeba se zapnutím nějakého jiného spotřebiče (světla, větrák, rádio ... )?

Re: dobíjí? nedobíjí?

Napsal: čtv pro 03, 2020 11:15 am
od adamkrakowka
no, právě, že to opravdu závisí na pohybu auta s vyplými světly, vyplým větrákem atd.. a hlava mi to nebere.. samozřejmě při zapnutí spotřebičů světel a ostatních spotřebičů během jízdy hodnota klesne ještě níž a to až pod 12V. pak po zastavení a vypnutí spotřebičů je hodnota zpět na 13,5V (cca)

Re: dobíjí? nedobíjí?

Napsal: čtv pro 03, 2020 1:25 pm
od covex
Bych rekl ze pri jizde se urcite zvedne proudova zatez alternatoru (vetsi otacky, palivove cerpadlo jede, ventily pracuji atd.), dale napeti alternatoru zavisi na otackach a to tak, ze prilis velke mohou znamenat i pokles napeti. Kazdopadne bych klestovym DC ampermetrem zkusil merit proudove zatizeni, protoze to proste vypada, ze zatez toho alternatoru je vetsi nez na co je staveny, takze klesa napeti v siti az to zacne drzet baterka.

Jaky typ a parametry ma ten alternator co si tam dal?

Re: dobíjí? nedobíjí?

Napsal: čtv pro 03, 2020 3:46 pm
od adamkrakowka
s přesnými parametry ti teď nechci kecat, k autu se znovu dostanu asi az po vikendu. kazdopadne kdyz jsem na nem nameril 14,5V, rikal jsem si ze je OK.
dneska jsem udelal komplet nove očka, svorky a konektory k altíku a baterce -> žádná změna.
příští týden vyzkouším tu nejjednodusší diagnostiku, a to tak, že vymontuju stoprocentně funkční alternátor z bráchového libera a vyzkouším na mojem :D
zatím díky za poznatky, ozvu se, až vyzkouším toto
pěkný víkend!
Adam :)

Re: dobíjí? nedobíjí?

Napsal: čtv pro 03, 2020 11:11 pm
od Tuti
Hele a nezačíná ti náhodou SPZtka na E? :lol:

Re: dobíjí? nedobíjí?

Napsal: pon pro 07, 2020 2:01 pm
od spm
Podle popisu bych si tipl, že ten alternátor nemá skoro žádný výkon... u baterie to nabíjení má fungovat nějak tak, že když se na ní přivede zdroj s napětím vyšším, než kolik má baterie, tak se dobíjí. A těch 13,5V akorát u olověných baterií sedí na tzv. float voltage - tedy napětí, které když se drží na baterce, tak ji to udržuje nabitou (nevybíjí se). Takže můj názor je, že alternátor na prázdno dá těch 14,5V, co má (proto při odpojení baterie to tam je), ale s jakoukoliv zátěží to přestává dávat (takže po připojení baterie, která se chce nabíjet, to napětí spadne na mez, kdy baterka taknějak drží na své úrovni a nenabíjí se). A to že to po rozjezdu spadne ještě níž pak ukazuje na to, že tam někde něco začne žrát ještě víc a to napětí pak padá ještě níže, tím, že to jede z baterie...

Re: dobíjí? nedobíjí?

Napsal: úte pro 08, 2020 7:44 pm
od Albedo
Souhlasím, viděl bych to snad na alternátor. Chtělo by to změřit pro začátek osciloskopem, myslím si, že tam bude třeba nějaká dioda v háji, Nebo opotřebený komutátor, uhlíky,... Mě to dělalo něco podobného (část sběrného kroužku v háji). Záviselo na otáčkách, vlhkosti,.. Běžně jsem se za jízdy nedostal nad 12.5V a na neutrál to dávalo 13.5V. Přidání plynu na neutrál se na měření projevilo maximálně v desetinách, nepátral jsem po důvodu, ale něco na to vliv asi má. Snad jedině v návaznosti že ŘJ pozná, když nefunguje tachometr,.... fakt nevím. Fakt by to chtělo asi vidět průběh na altíku,... Prostě přerušováním, byť krátkým vzniká PWM puls, který má určité charakteristiky střídavého proudu, takže se projevuje indukční zátěž, coby cívka ( ale ta by na to vliv měla i v neutrálu), selenoidy,.... Samozřejmě s rozdílností otáček se mění frekvence tohoto PWM a projevují se různé indukce a parazitní kapacity, ba v některých situacích se to opět chová jako stejnosměrné napájení a tyto indukce pominou a je relevantní odporové zatížení... Ale jak píšu, podobně se mi projevoval špatný sběrač alternátoru, viz. příspěvek co jsem postoval v sekci "Jak na to -> Alternátor - rozebrání, diagnostika, schema, oprava", takže zkusit tam. Předpokládám, že altík z Favála nemáš nový, nebo ano?

Re: dobíjí? nedobíjí?

Napsal: čtv pro 10, 2020 12:58 pm
od adamkrakowka
Ano tuti, SPZ máme na Ečkách :D

Dneska se dostanu k liberam, takze prohodim altíky a večer tu dám echo.. altík nový nemám, je starší a jak píšu, prohlásil jsem ho za OK, jen proto, že jsem na něm naměřil 14,5V . každopádne elektřina jde naprosto mimo mě, takže třeba máte pravdu a altík je vadný. :)

Re: dobíjí? nedobíjí?

Napsal: čtv pro 10, 2020 6:52 pm
od adamkrakowka
takjo, dneska jsem vyzkoušel favoriťácký alternátor z bráchového libera (100% funkční) a beze změny.. dobíjení na mojem liberu se chovalo úplně stejně jako s mým alternátorem. tzn. při pohybu auta přestane dobíjet.. pohybem auta myslím i blbých 10cm -> jakmile zabere spojka, hodnota okamžitě klesne na cca 12,4 V.
při zařazení neutrálu během jízdy stále nedobíjí..
jakmile auto zastaví, hodnota stoupne na cca 13,6V..

chlapi, kdybyste věděli, jak jsem bezradný :D nějak v hlavě neumím zpracovat, kde může být problém, je to nehorázný nesmysl.
co zkusím, to nepomáhá a tak stále dokola :D
no nic, asi to opravdu zavezu autoelektrikáři, ať se potrápí..

Re: dobíjí? nedobíjí?

Napsal: čtv pro 10, 2020 10:06 pm
od Mis.us
Píšeš furt o alternátoru z favorita....takovou chcanku tam dávat :D alek věci..libero má jiný režim na neutrál když stojí a nad cca 5km/h i na neutrál, jakmile ECU začne mít údaj o pohybu z tachometru, začne dávat jiné hodnoty vstřikům, el.mag vetilum apd. Takže já doporučuju....odendat lištu koberce u pravých soupacek , odhrnout koberec, nadzvednout gumoplastovou hmotu co kryje dekl ECU, dekl odendat a zkusit ji prohodit s brachovym autem....je jedno jestli má na konci označení 310, 510, nebo 710...všechny fungujo stejně. M.

Re: dobíjí? nedobíjí?

Napsal: pon pro 14, 2020 8:56 am
od kraxna
Bracha asi už nechce nic psát, ale výměna jednotky ani indučky nepomohla. Pořád stejný problém.

Re: dobíjí? nedobíjí?

Napsal: pon pro 14, 2020 8:26 pm
od adamkrakowka
přesně tak, beze změn. teď mám startér na repasi + nechám proměřit a zkontrolovat alternátor (ale jsem si 99% jistý, že je v pořádku).. pak zkusím znovu všechny kostry, kably, konektory atd.. přes vánoce bude čas zkoušet a zkoušet všechno dokola.
držte palce!
zatím dík za poznatky, tipy a rady,
kdybych se do vánoc neozval, tak přeju klidné vánoce bez poruch :)

Re: dobíjí? nedobíjí?

Napsal: ned pro 20, 2020 12:26 pm
od adamkrakowka
dneska jsme se s brachou pustili do oprav, starter po repasi, vymenil jsem svíčky, inducku a ridici jednotku, znovu očistil kostry, natvrdo ukostřil kablem alternator k rámu. taky jsem natáhl nove + z alternátoru přímo na baterku. a hurá, alternátor baterku dobíjí při zaplých světlech a větráku 13,9 V, a to jak za klidu, tak na neutrál a taky za pohybu auta! tzn. už bych měl bezproblému startovat i za zimy ( startér je znatelně silnější).
jeden problém se ale stejně objevil.. od baterky do zapalovače se při zaplých světlech a větráku dostane cca 12,5V.. (na baterce přitom naměřeno ve stejnou chvíli 13,9V). Projevuje se to slabším větrákem a slabšimi stěrači. Pustím se do měření, ale kdybste měli zkušenost, po čem primárně jít, dejte vědět :)
dík

Re: dobíjí? nedobíjí?

Napsal: ned pro 20, 2020 5:12 pm
od covex
Kostry. Plus pol je tazeny dratem, ale kostry jsou pres karoserii, zkus to zmeri primo mezi + na zasuvce a - na baterce a obracene. Kazdopadne jakykoli odpor (spotrebic) samozrejme snizuje napeti a ne vzdycky je vsechno tazene primo z baterky ze.. obcas nejaka ta kontrolka apod. je v serii.

Re: dobíjí? nedobíjí?

Napsal: ned pro 20, 2020 11:27 pm
od Martinekk
Kostry áno, ale prever aj stav tých troch hlavných poistiek pri fofrklacku. Tam býva tiež slušný úbytok napätia.

Re: dobíjí? nedobíjí?

Napsal: úte pro 22, 2020 9:22 am
od Mis.us
Adame K. Počkej :D na začátku si psal, že si měřil přes zapalovač, tzn., že ten problém máš furt stejnej ne? Teď píšeš, že si měřil na baterce a to je jiná praxe....

Mimochodem hlavní kostra kabelovýho svazku pojistkovky je za baňkou brzdové kapaliny přišroubovaná do nosníku na čelo auta.

Samozřejmě natahat si víc koster není na škodu, ale v první řadě je nutnost okouknout ty z výroby....baterie je kostrena k rámu přímo u ní a hlavní kostra je vzadu u měrky oleje(vedle rozvodů) rám/karoserie- rám/motor, pak má každý kabelový svazek ukostření přes očko ke karoserii. Ty co jsou v autě těm oxidace nehrozí, takže je předpoklad že jim nic nebude. Jediné co hrozí, je zásah kutila....