Jaký používáte olej ?

E12 superdeluxe, standard
Odpovědět
ladapes
Náhodný kolemjdoucí
Náhodný kolemjdoucí
Příspěvky: 6
Registrován: úte lis 14, 2006 10:47 pm

Jaký používáte olej ?

Příspěvek od ladapes »

Ahoj všem, jsem nový poblázněný a šťastný majitel nového Subaru Libero E12 SD r.v.97 a mám jeden skromný dotaz, jaké používáte oleje? Myslím tím do motoru,převodky ?
Honda is my life, from Subaru him get. :-)
Uživatelský avatar
covex
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 2469
Registrován: úte led 24, 2006 3:02 pm
Typ Libera: novejsi
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od covex »

ESSO Uniflo 15W-40

tedy to mi tam malili v servisu tak tam liju dal.
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
Subaru Vivio GLi 4WD 660 rv92
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
peple
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1320
Registrován: pon zář 26, 2005 7:41 am
Typ Libera: už bez Libera
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od peple »

Já jedině 10W40
Uživatelský avatar
kosma.d
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 121
Registrován: pon zář 04, 2006 4:37 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od kosma.d »

Já mát teda veterána r.v.90,ale do japonce dávám jedině polosyntetyku- 10w40 qcheerleader.gif
Dandy
pb
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 78
Registrován: čtv lis 17, 2005 3:16 pm
Bydliště: Jablonec nad Nisou

Příspěvek od pb »

Loni jsem měl ještě od nákupu 10W40, teď mi tam ve VJcars dali 15W40, což je, jak jsem se dočetl, "hustší olej vhodný do motorů s netěsnostmi".
Uživatelský avatar
covex
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 2469
Registrován: úte led 24, 2006 3:02 pm
Typ Libera: novejsi
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od covex »

Tak 15W nebo 10W je rozdil 5 stupnu.. doufam ze Libeci -30C nenastane, i kdyz loni bylo tusim neco pod -20C. V tyhle teplote uz ale clovek ma stejne problem otevrit dvere :).

Me by teda v teto souvislosti zajimalo spis jak a jesli se oleje daj michat. V servisu samozrejme reknout ze ne, ale kdyz clovek s jistotou nevi co tam opravdu je, vypoustet tech 6 litru "do kanalu" a davat tam novou napln u pumpy neni idealni.
Takze je nejakej zasadni problem smichat 10W-40 a 15W-40. A jaky je rozdil "normalni" a polosyntetika?
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
Subaru Vivio GLi 4WD 660 rv92
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1758
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Příspěvek od dědek »

Tak se podívej na pumpě? Rozdíl třeba v 10W je v ceně i víc jak sto procent a 15W jakbysmet. Smíchat se dá všechno, ale výsledná "kvalita" oleje je vždy na úrovni toho lacinějšího oleje. Chemici ti řeknou, že cenu nedělá "to" z čeho je olej vyrobený, ale jméno na flašce. "Značkový" olej bude vždycky dražší (platí se za jméno) a vůbec nemusí být lepší. A bude-li vizkozita oleje při 80-90st.C u 15-ky vyšší , zaplatíš to spotřebou benzínu. Tak je vlastně jedno, jestli olej občas doleješ protože "ukápne" pod auto, nebo ukápne o pár kapek míň a větší "odpor" způsobí vyšší spotřebu.Jedno přirovnání. Měl jsem octávku, ve který byl olej "long" s presentovaným intervalem "až" 40 000km. Jenže to je teorie a ve skutečnosti po ujetí ani ne celých 21 000km už to na mě "řvalo" oil servis "a jestliže "ten" zázračný olej je třikrát dražší než jiný měněný po 15 000km, co je to za úsporu? Málokdo z nás dneska předpokládá, že s Liberem najezdí 250 000km ( t.j. aspoň u mě by to bylo 50let ježdění !) a beru-li v úvahu, že realný čas je tak 5let (a bude jiný), tolik starosti co nalít do motoru za olej, si nedělám. A záleží i na provozu. Jezdíš "normálně"? Kup normální olej. (Jen bacha na ty kanystříky za podezřele nizkou cenu v supermarketech) Jezdíš sportovně a motoru dáváš "kapky" - jó - to si připlať a koukej po olejích od 120Kč za litr vejš. Dědek
Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1569
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště: liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tuti »

Podle tabulky v instrukční knížce vychází do převodovky i předního diferenciálu jako optimální převodový olej 85W, který funguje v teplotním rozsahu (myšleno venkovní teplota) asi od -25 do + 40° C, kdybys chtěl rezervu na obě strany, tak můžeš dát 75W/90. Výměna je psaná po 100 tis. km a množství 2,1 l vzadu a 0,8 vpředu. Údaje opisuji z inst. knížky pro starší typ, ale tyhle věci by se neměly lišit.
A co do motoru - to je super téma na odbornou debatu k pivu 3some.gif . Viskozita je ten základní údaj a udává v podstatě rozsah provozních teplot. To první číslo s W vypovídá o spodní hranici a čím je nižší, tím nižší je taky teplota, při které olej zhoustne k nepoužití. Takový 15W/.. už při -20° skoro připomíná med a k šálám a natož pak na stěnu válce se ho moc nedostane. Než se aspoň trochu ohřeje, motor udělá pár set (a možná i tisíc) otáček prakticky na sucho. Číslo za lomítkem se pak vztahuje k maximální provozní teplotě, nad kterou olej zase k nepoužití zřídne. Zase čím vyšší číslo, tím vyšší teplota. Celkem běžně se dají sehnat i oleje 0W/50, ale litřík vychází přes pět stovek. Já osobně jezdím v zimě na Mogul 5W/40 (čtyřlitrový kanystr bývá tak za 900 Kč), protože denně startuju studené auto - a někdy stačí vystydnout i přes den mezi pojížďkami. Na léto dávám 15W/50, protože motor v Liberu je kolem dokola ubedněný a dokáže se pořádně rozpálit.
Ovšem olej není jen o viskozitě - to je z fyzikálního hlediska jen vyjádření "hustosti" kapaliny a třeba takový kefír má taky podobnou viskozitu jako motorový olej. Levné oleje (hlavně ty z hypermarketů) sice mohou splňovat viskozitní rozsah, ale jejich mazací vlastnosti jsou horší, olejový film se pod tlakem "trhá" a životnost je bídná. "Noname" výrobci dokážou vyrobit olej 10W/40 čistě minerální, ale u slušných značek je v téhle třídě vždycky minimálně polosyntetický a 5W/.. už bývá čistá syntetika. V jakémsi článku jsem četl, že minerální olej ztrácí mazací schopnosti s najetými km rovnoměrně, syntetika dlouho drží, ale pak jde rychleji do háje. Proto mívají moderní auta tu kontrolku, o které píše Dědek.
Při volbě oleje je potřeba zvážit hlavně provozní podmínky a stav motoru. Jak jsem napsal, mořím auto zimou a motor se zatím spokojí s míň než 0,5 l na 1000 km :) , takže ty dvě stovky za litr považuji za přiměřené. Kdyby baštil třeba dva litry, lezlo by to do peněz a stejně by mu to už nepomohlo. Ale jestli máš motor ve slušném stavu, doporučuji přehnaně nešetřit - často se stává, že kvalitní olej v motoru i ubývá míň než ten horší.
Naposledy upravil(a) Tuti dne pát lis 17, 2006 10:39 am, celkem upraveno 2 x.
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad
peple
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1320
Registrován: pon zář 26, 2005 7:41 am
Typ Libera: už bez Libera
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od peple »

Amen :roll:
Uživatelský avatar
kosma.d
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 121
Registrován: pon zář 04, 2006 4:37 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od kosma.d »

Pro ujasnění/E12.r.v.10,93
Obrázek qcheerleader.gif
Dandy
Odpovědět