Alternátor - rozebrání, diagnostika, schema, oprava

Jak na to - vychytávky, které se můžou hodit
Uživatelský avatar
Albedo
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 397
Registrován: čtv dub 21, 2016 6:45 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: Alternátor - rozebrání, diagnostika, schema, oprava

Příspěvek od Albedo »

No otázkou je, proč by měl důvod nealternovat. Tam se dle mě může max posrat regulátor, ne? Ta vinutí se asi nemají jak poškodit...tedy snad jen nějak mechanicky, to by ale asi nedělalo takové výkyvy. No, rozeberu to o víkendu, tak uvidím.
Barča - Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD - 1996
Uživatelský avatar
covex
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 2469
Registrován: úte led 24, 2006 3:02 pm
Typ Libera: novejsi
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Alternátor - rozebrání, diagnostika, schema, oprava

Příspěvek od covex »

Nevim jak vypada altik libera vevnitr (krom fotek co sem daval lubson, nicmene pokud nebudou mit kontakt uhliky, nepujde napeti do vynuti rotoru, pokud je zmenena mezera mezi rotorem a statorem obrousenim, odstredivou silou, nebude to spravne generovat, pokud je vylagrovany lozisko zase to bude blbnout, protoze lozisko nebude v ose, poskodi se rotor, muze se vyhrat kontakt jednoho vinuti statoru (pak to bude delat urcite divny veci)... jsem jen alternator teoretik.
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
Subaru Vivio GLi 4WD 660 rv92
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
Uživatelský avatar
Albedo
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 397
Registrován: čtv dub 21, 2016 6:45 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: Alternátor - rozebrání, diagnostika, schema, oprava

Příspěvek od Albedo »

Jó, taky nejsem altíko odborník. Jak píšu, uvidím o víkendu, až ho rozeberu, co se odehrálo...nebo taky nic neuvidím :D
Zkoušel jsem ho jen rukou protočit, to šlo celkem lehce, vůle cítit nejsou ani radiální, ani axiální, a ani nějaké zadrhávání vlivem načatého ložiska.
Kdyby byl načatý uhlík, nebo komutátor, tak si myslím, že by bylo vidět jiskření, a to nevidět. A to asi i při škvíře mezi uhlíkem a komutátorem.
Jsou to samozřejmě jen mé názory a dedukce, takže s nima můžete nesouhlasit :) Ale rád si přečtu dedukce, zkušenosti, a nechám si poradit!
Barča - Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD - 1996
Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 938
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Re: Alternátor - rozebrání, diagnostika, schema, oprava

Příspěvek od Martinekk »

Meraj. Na altíku ako takom, možno máš prechodový odpor medzi altíkom a blokom motora, potom mi dobíjalo o volt menej na baterke, ako na altíku. A to bol problém. Takže mínusový hrot multimetru priamo na klietku altíku. Potom sa uvidí čo ďalej, možno aj ten nový regler odišiel, bohvie. Alebo je prechoďák na rotore.
Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
Uživatelský avatar
Albedo
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 397
Registrován: čtv dub 21, 2016 6:45 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: Alternátor - rozebrání, diagnostika, schema, oprava

Příspěvek od Albedo »

Ty kokso, nemýlím-li se, tak ty oba póly komutátoru mají mít stejný průměr, ne? :o
20200829_145015.jpg
20200829_145015.jpg (2.95 MiB) Zobrazeno 15879 x
Barča - Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD - 1996
Uživatelský avatar
Albedo
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 397
Registrován: čtv dub 21, 2016 6:45 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: Alternátor - rozebrání, diagnostika, schema, oprava

Příspěvek od Albedo »

Tak jsem tam provizorně navinul a propájel měděnou licnu, "osoustružil" pilníkem a vrtačkou. Zatím dobíjíme 14.4V :) Fotka je v telefonu velká, dodám později.
Naposledy upravil(a) Albedo dne sob srp 29, 2020 11:20 pm, celkem upraveno 1 x.
Barča - Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD - 1996
Uživatelský avatar
covex
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 2469
Registrován: úte led 24, 2006 3:02 pm
Typ Libera: novejsi
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Alternátor - rozebrání, diagnostika, schema, oprava

Příspěvek od covex »

No tak to je dobry, jen by mel zajimala pricina - bud se tam dostala nejaka necistota, nebo je tam spatny uhlik (treba ho nekdo vymenil za neco se spatnou trdosti, nebo spatna pruzina...?
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
Subaru Vivio GLi 4WD 660 rv92
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
Uživatelský avatar
Albedo
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 397
Registrován: čtv dub 21, 2016 6:45 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: Alternátor - rozebrání, diagnostika, schema, oprava

Příspěvek od Albedo »

Covexi, příčinu ti nepovím, regulátor, co jsem tam dával před rokem, byl zcela nový. Uhlíly originální, stejně velké. Ten co to vydřel, tak je o polovinu menší, než ten druhý, a chodil zlehka. Netuším, co způsobilo úbytek uhlíku a měděného kroužku.
Neví někdo, jak se dají z toho regleru vytáhnout ty uhlíky? To bude nějak zadem, co? Jako stejně sháním Favoriťáckej altík, protože tohle je asi na odpis, ale ať se pokusím to třeba nějak časem zrepasovat.
Přikládám foto "opravy". Není to prolité teda dokonale a ani netuším, jak dlouho to vydrží. Navíjel jsem tu licnu po směru otáčení, takže by to chlupy čechrat proti srsti nemělo. A žovotnost? To netuším, ale pilníkem a smirkem se tomu moc dolů nechtělo. Odrhnul jsem to zhruba na průměr až točením rotoru v přední části statoru vrtačkou a hoblováním (soustružením :D ) plátkem pilky na železo.
Přílohy
20200829_210927.jpg
20200829_210927.jpg (2.99 MiB) Zobrazeno 15871 x
Naposledy upravil(a) Albedo dne ned srp 30, 2020 2:20 pm, celkem upraveno 4 x.
Barča - Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD - 1996
Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 938
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Re: Alternátor - rozebrání, diagnostika, schema, oprava

Příspěvek od Martinekk »

Fúha, tak to ten zberací krúžok zmizol riadne... Presne takto to le vyzeralo na kamarátovej Astre po asi 250tkm, tak vysústružil nové tieto krúžky, narazil namiesto pôvodných a pripojil. Jazdí mu to už dosť dlho.
Inak je to na výmenu toho rotoru, ak by si nemal možnosť takejto opravy.
Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
Uživatelský avatar
covex
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 2469
Registrován: úte led 24, 2006 3:02 pm
Typ Libera: novejsi
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Alternátor - rozebrání, diagnostika, schema, oprava

Příspěvek od covex »

Podle me to je dobra oprava a uz to prezije to auto. Priste tam holt nenechavej ten bit od sroubovaku. :lol:
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
Subaru Vivio GLi 4WD 660 rv92
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
Uživatelský avatar
Albedo
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 397
Registrován: čtv dub 21, 2016 6:45 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: Alternátor - rozebrání, diagnostika, schema, oprava

Příspěvek od Albedo »

Nooo, lepší bit v altíku, než 19ka klíč na nožových pojistkách (zažil jsem, ne mou vinou, na vlastní kůži). :D
Kterou opravu myslíš Adame? Ten prstýnek bych bral, ale nechce se mi to nějak sundávat a měnit, navíc to bude asi pěkná drbačka. Maximálně za, dejme tomu, měsíc na to kouknu, co dělá ten cín s mědí a zkusím vyměnit ten ojetý uhlík, ale to je fakt maximum. Mám totiž ještě jeden altík...no jeden, spíš tak 0,12 kusu :D Klec už byla kdysi čímsi lepená a rozpadla se na prach, diodový můstek je rezavý na kaši (vypadali z toho samovolně diody, už vím hodnoy :D ), stator se částečně rozpadl a osa rotoru je v místě uložení v ložisku hodně rezavá. Takže z toho zkusím maximálně vykutat ty uhlíky a zjistit, jak je dostat do tohodle kousku, když bude sběrný kroužek vypadat dál životaschopně. Jsem na něj zvědav, pilníkem a smirkem to moc orajbovat nešlo, tak třeba to chvilku vydrží.
Už chápu, jak to bylo s tím dobíjením, ale zajímavé je, že při určitých otáčkách (né maximálních!) dával skoro 14V, asi ideální podmínky, kdy to drželo oblouk, nebo nevím co. Když byly malé otáčky, tak na té vydřené mezeře nenabíjel, to je jasné, svítila kontrolka, ale když měl větší otáčky, tak elektrická setrvačnost (nebo jak to nazvat, možná tam někde vznikala kapacita), překlenula tu mezeru.
Barča - Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD - 1996
Uživatelský avatar
covex
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 2469
Registrován: úte led 24, 2006 3:02 pm
Typ Libera: novejsi
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Alternátor - rozebrání, diagnostika, schema, oprava

Příspěvek od covex »

Myslel jsem tu tvoji opravu, ze je podle me dobra a vydrzi to. Uz bych s tim nic nedelal, novej altik z toho stejne nebude. Jestli to jeste naivc zkontrolujes a bude to OK, tak muzes klidne spat, protoze se zarucene vys... zase neco jinyho.
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
Subaru Vivio GLi 4WD 660 rv92
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
David
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 80
Registrován: úte kvě 14, 2013 12:14 am
Typ Libera: E10, E12, E12 nové
Bydliště: Jizerské hory

Re: Alternátor - rozebrání, diagnostika, schema, oprava

Příspěvek od David »

Když jsem opravoval komutátor u motoru pračky, tak jsem ho přesoustružil a pro "vylepšení" jsem ho zahladil jemným smirkem. Je to chyba, měď do sebe brusivo nachytá a uhlíky pak víc ubývají. Tuto schopnost má i litina, brusivo se zaseká ve struktuře do prostoru grafitu. Tedy jen hladce osoustružit.
Držím palce a zdravím, David
P.S. Uhlíky jsem naposledy měnil na břehu Jadranu.
Uživatelský avatar
Albedo
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 397
Registrován: čtv dub 21, 2016 6:45 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: Alternátor - rozebrání, diagnostika, schema, oprava

Příspěvek od Albedo »

Davide, děkuji za cennou informaci ohledně nachytaného brusiva v materiálech, to mne nenapadlo. Uhlík jsem tam zatím nechal ten starý zbytek, a pak to chci zkontrolovat (rozhodl jsem se, že to udělám příští víkend, tedy 14 dní po opravě). Když to bude vypadat dobře, chci uhlík dát z toho rozpadlého alternátoru, přeci jen je alespoň o 5mm delší jak ten stávající.
Ohledně vyndání a nandání uhlíků si myslím, že se musí sundat deska regulátoru a na ní nějak sundat ten opačný konec (deklík) od uhlíků.... stejně ten regulátor z "náhrady" asi zničím, šroubky co jej drží jsou rezavě a povolit šroubovákem nejdou, takže si je odvrtám (odbrousím). Z diodového můstku povypadávaly diody, odhnilý spoj na vinutí,...
Barča - Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD - 1996
Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 938
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Re: Alternátor - rozebrání, diagnostika, schema, oprava

Příspěvek od Martinekk »

Uhlíky sú naletované. pod deklíkom je vidno zacínovaný spoj. Inak dosť divné, že náhradný diel určený pre tento altík, a pritom takéto problémy...
Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
Uživatelský avatar
Albedo
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 397
Registrován: čtv dub 21, 2016 6:45 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: Alternátor - rozebrání, diagnostika, schema, oprava

Příspěvek od Albedo »

Zrovinka dnes jsem tam dával ty lepší uhlíky. Po 10 dnech ujetých cirka 350km, sjetý uhlík se dle měření nezmenšil, možná o nějakou setinu, ale to nezměřím. Kroužek vypadá dobře a neojetě. Uhlíky jsem zjistil už během týdne, jak na ně. Vypájel jsem je z rozpadlého altíku a do mého dnes napájel. Nešli povolit šrouby, co drží tu část desky s uhlíky, divné. Samozřejmě se ty křížové hlavy při pokusech značně odrbali, takže jsem nakonec prostrčil žebrováním kotouček od mikrovrtačky a vyřezal v nich drážky na velký plochý šroubovák. Vinutí statoru mi odletovat nešlo, měl jsem tedy v garáži pouze trafopájku 100W a tahat pájecí stanici do toho bordelu se mi nechtělo :) Nakonec jsem to vytáhnul bez odpájení statoru, šlo to celkem hezky.
Jen perlička, celých těch 12 dní mi altík pískal jak varná konvice, myslel jsem, že ten ojetý uhlík je sjetý až na "drát". Zjistil jsem, že nikoliv. Na vině bylo to, že mám přímo na altík napojenou kostru, kde je očko chycené pod jeden ze čtyř šroubů, co drží tělo. No a jak jsem ten alternátor minule složil a napnul klíňák, všimnl jsem si, že jsem zapomněl připojit tuto kostru. Tak jsem to udělal dodatečně a nejspíš ten jeden šroub moc utáhnul, takže rotor nebyl moc v ose. Dnes jsem to udělal správně a je ticho ;)
20200910_190016_x.jpg
20200910_190016_x.jpg (831.1 KiB) Zobrazeno 15570 x
Naposledy upravil(a) Albedo dne pát zář 11, 2020 5:33 pm, celkem upraveno 1 x.
Barča - Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD - 1996
Uživatelský avatar
covex
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 2469
Registrován: úte led 24, 2006 3:02 pm
Typ Libera: novejsi
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Alternátor - rozebrání, diagnostika, schema, oprava

Příspěvek od covex »

Tak az mi zacne blbnout altik tak ho muzu poslat do Olomouce? :)
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
Subaru Vivio GLi 4WD 660 rv92
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
Uživatelský avatar
Albedo
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 397
Registrován: čtv dub 21, 2016 6:45 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: Alternátor - rozebrání, diagnostika, schema, oprava

Příspěvek od Albedo »

Covexi, ale klidně poslat můžeš! Myslím ovšem, že to lehce zvládneš opravit i sám ;)
Barča - Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD - 1996
Uživatelský avatar
Albedo
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 397
Registrován: čtv dub 21, 2016 6:45 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: Alternátor - rozebrání, diagnostika, schema, oprava

Příspěvek od Albedo »

Tak oprava na věky nebyla. Sjel se uhlík a zachytil vnitřním uchycením vodiče o chlupy, co jsem tam zalil cínem. Ty trošku vytrhl. Takže znovu, namotal jsem jen jeden chlup z licny, aby na holých místech drželo cínování a nechal jej utopený uvnitř, takže drát, za který by se to eventuálně vytrhlo znovu, nečouhá. Mám objednané nějaké uni uhlíky 8x5x15mm, takže je tam ještě asi v příštím týdnu dám, protože to co jsem tam dočasně nechal jsou fakt malé kousíčky. Mám tam už nějakou dobu v plánu strčit alternátor Bosh 70A, ale musím nejdříve udělat jiný držák, vyměnit řemenici, poněvadž je na něm na drážkovaný řemen, a musím i trochu poladit obal toho altíku. Takže zatím bylo rychlejší za odpoledne rozebrat a opravit stávající.
Barča - Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD - 1996
Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 938
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Re: Alternátor - rozebrání, diagnostika, schema, oprava

Příspěvek od Martinekk »

Hm mám doma regler, aj s uhlíkmi, ako ND sa to dalo kúpiť. Jeden by som Ti asi aj kľudne mohol poslať, je to na novšie, a otec tri kusy nezoderie :D
Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
Odpovědět