kam dát CB
5/8 není kompromis.Karel píše:A
Podle teorie o šíření elmag.vln by anténa pro CB měla být uprostřed střechy a o délce vlnové délky.V praxi se používá kompromisů a anténa se zkracuje na zlomky této hodnoty.Použil jsem 5/8.Je to dlouhé,ale dá se s tím jezdit.
5/8 (s protiváhou - zde střecha auta) je optimum, má to větší zisk než plná vlnová délka.
Důvody jsou netriviální - obecně rádio-výpočty nejsou selsorozumové.
- Lubomír
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1030
- Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
- Bydliště: Trenčín,SK
Re: kam dát CB
Ahoj,
riešim problém zvaný anténa, asi bude magnetická. mám predstavu, že by sa otvorilo strešné okno, priložila magnetka a doma pred barákom by sa zložila dovnútra, aby sa s tým mládežníci po diskotéke nadránom nešermovali...
No a vjazd do servisu a garáže s takým kúskom na streche by bol nepohodlný, aj keď ten dizajn jednohubky - to sa už teším...
A zapojiť ju do elektriky ako rádio, na trvale napájanú poistku, mala by fungovať aj bez klúčika v zapalovaní, ale ak ju zabudnem vypnúť, tak sa baterka porúča nie? Ozaj už sa to niekomu stalo? Alebo to má mizerný odber na príjme?/scane/
A kábel od antény musí byť v kuse, alebo by sa dal skryť pod čalúnenie a magnetku s kúskom kábla len nastrčiť do konektoru?
Kdo ví, určite odpoví! Získa si menej sklamaného účastníka siete.
riešim problém zvaný anténa, asi bude magnetická. mám predstavu, že by sa otvorilo strešné okno, priložila magnetka a doma pred barákom by sa zložila dovnútra, aby sa s tým mládežníci po diskotéke nadránom nešermovali...
No a vjazd do servisu a garáže s takým kúskom na streche by bol nepohodlný, aj keď ten dizajn jednohubky - to sa už teším...
A zapojiť ju do elektriky ako rádio, na trvale napájanú poistku, mala by fungovať aj bez klúčika v zapalovaní, ale ak ju zabudnem vypnúť, tak sa baterka porúča nie? Ozaj už sa to niekomu stalo? Alebo to má mizerný odber na príjme?/scane/
A kábel od antény musí byť v kuse, alebo by sa dal skryť pod čalúnenie a magnetku s kúskom kábla len nastrčiť do konektoru?
Kdo ví, určite odpoví! Získa si menej sklamaného účastníka siete.
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
- dědek
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1758
- Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
- Typ Libera: E12
- Bydliště: Tanvald
Re: kam dát CB
Lubomíre, takhle jsem to řešil na "starším" taky. Magnetka na šíbru a doma jsem ji jen otočil na vnitřní stranu a byla uložena. Na novějším se sklem to bohužel nejde. Dědek
Subaru Justy 1.0i
škoda yeti 1.8 2010
škoda yeti 1.8 2010
- Karel
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1702
- Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
- Bydliště: Děčín
Re: kam dát CB
Odběr v klidu musíš změřit.Každá stanička se chová jinak.Kabel se nedoporučuje spojovat a nastavovat ani konektorama.Přicházíš o citlivost, to znamená, že neuslyšíš slabší stanice. Také poklesne vyzářený výkon.Lubomír píše: Alebo to má mizerný odber na príjme?/scane/
A kábel od antény musí byť v kuse, alebo by sa dal skryť pod čalúnenie a magnetku s kúskom kábla len nastrčiť do konektoru?
Třeba, jako bys měl kratší anténu.Je to potřeba vyskoušet o kolik poklesne citlivost a výkon.
K.
Nikdo není dokonalej.
- dědek
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1758
- Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
- Typ Libera: E12
- Bydliště: Tanvald
Re: kam dát CB
Magnetku koupíš už s kabelem (50 OHm) a neměl by se zkracovat . Jinak lze s úspěchem použít SWR metr ( měří se činitel "zpětných vln) a hledá se nelepší PSV ( to je koeficinet, který v ideálním případě by měl být "jedna". To se většinou nikomu nepodaří, ale v praxi stačí se dostat na 1,5 a lepší. V autě se většinou dosáhne hodnoty tak 1,7, ale pro provoz to stačí. Kvalita antén pro příjem a vysílání je po zakoupení skoro stejná a není v tom zásadní rozdíl. Nejpoužívanější délka antén je 5/8 lambda ( s cívkou, která způsobuje, že skutečná délka je na autě přijatelná. Nezkrácená anténa by vycházela přes deset metru (27MHz), což je velmi nepraktické a tak ani pro stabilní anténu na doma není tato délka realizovatelná a používá se 5,5m tak zv. "půlka" nebo něco přes 7,5m -5/8 . Jo a je důležité upozornit na to, že na CB pásmu (27MHz)se vysílá vertikální polarizací oproti třeba krátkovlnnému provozu, kde lze s úspěchem použít anténa zvaná long drát (dlouhý drát) natažený horizontálně ze stromu na strom. Mezi síbičkáři se občas najde kutil.který je někde na kopci ochoten vylézt na vysoký strom a natáhnou anténu i těch deset metrů vertikálně a to pak "chodí" jak z praku (síbičkářský výraz pro mimořádnou schopnost navazovat daleká spojení). Kvalitní anténa je nejlepší zesilovač pro vyzáření 4Watů , které máš k dispozici. V praxi však většinou mnohem "dál" slyšíš, než jsi schopen se dovolat. A zmínil jsem se o tom, že nová anténa je skoro srovnatelná jak ta nejlacinější, s tou nejdražší. Ta levnější však mnohem rychleji "stárne" . To znamená koroduje ve spojích a ztrácí na citlivosti . A taky je méně odolná na mechanické poškození ( může se zlomit o větve v terénu) . Ty drahé mají dokonce zvláštní kloub, který zabrání zlomení či jinému mechanickému poškození. Já většinou říkám těm, kteří se rozhodnou pro CB do auta, ať volí anténu v cenové relaci ke koupené staničce. To znamená, když chceš kvalitu a obětuješ 8 tisíc za Presidenta , kup si i anténu za 2-3 tisíce. Koupil-li sis stanici Rally za osm stovek nebo novou Danitu za 1850,-Kč s homologací a dvouletou zárukou, stačí magnetka za 560,-Kč. Hodně lidí se pro CB už silně zapálilo a tři měsíce pak ve dne v noci bylo slyšet v éteru, pak však "vyhaslo" a za rok věc, která stála i se zdrojem na "doma" bezmála deset tisíc leží bez využití a nebo ze značnou ztrátou to prodají. Dědek
P.S. A všechny staničky berou pro chod "pamětí" nějaký malý proud i při OFF. To znamená, že za týden opravdu nenastartuješ při zapojení natvrdo. Jde jen o to, že CB si vezme řádově desetkrát tolik co dnešní moderní autorádio, alarm , ovladač dálkového zamykání a další skrytí "žrouti" v autě. To se těžko dá ovlivnit, ale CB do zapalovače, který je pod napětím jen v určité poloze klíčku je možné. Jen si CB "nepamatuje" na kterým kanále naposledy "skončila" a po zapnutí ti naskočí kanál 9.
P.S. A všechny staničky berou pro chod "pamětí" nějaký malý proud i při OFF. To znamená, že za týden opravdu nenastartuješ při zapojení natvrdo. Jde jen o to, že CB si vezme řádově desetkrát tolik co dnešní moderní autorádio, alarm , ovladač dálkového zamykání a další skrytí "žrouti" v autě. To se těžko dá ovlivnit, ale CB do zapalovače, který je pod napětím jen v určité poloze klíčku je možné. Jen si CB "nepamatuje" na kterým kanále naposledy "skončila" a po zapnutí ti naskočí kanál 9.
Subaru Justy 1.0i
škoda yeti 1.8 2010
škoda yeti 1.8 2010
- Jarda
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 539
- Registrován: pon zář 26, 2005 3:08 pm
- Bydliště: Moravská Třebová
- Kontaktovat uživatele:
Re: kam dát CB
jedno z možných řešení na modrém z německa jsem něl držák na staničku CB na
a anténu na místě pojistek:
stanička ( HARRY ) i anténa jsou značky PRESIDENT
Kdo je moudrý, míří ke hvězdám
nově= jsem majitel nového KIA SOUL 1600
nově= jsem majitel nového KIA SOUL 1600
Re: kam dát CB
Magnetka se dá použít i na skle,pokud si tam nalepíš plech co je u magnetických majáčků. Jen nevím co na to protiváha...
- Lubomír
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1030
- Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
- Bydliště: Trenčín,SK
Re: kam dát CB
A je tam:
a magnetka anténa k tomu.
-nič špeciálne na tom nie je. Díky za dobré reakcie
Bude k videní na srazu...
a magnetka anténa k tomu.
-nič špeciálne na tom nie je. Díky za dobré reakcie
Bude k videní na srazu...
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
- Karel
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1702
- Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
- Bydliště: Děčín
Re: kam dát CB
100% uzemni stínění koaxiálního kabelu.Z teorie by to mělo být v místě průchodu karoserií.Ale magnetka toť sám komromis.Takže nejlíp v místě připojení antény stínění kabelu vodivě spojit s karoseríí.A anténu patřičně přizpůsobit.michalson píše: co na to protiváha...
K.
Nikdo není dokonalej.
- dědek
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1758
- Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
- Typ Libera: E12
- Bydliště: Tanvald
Re: kam dát CB
K připojení antény se používá t.zv. PL konektor, který je šroubením spojen se stíněním a i magnetem. Po našroubování a mírném dotažení tohoto konektoru na staničce, dojde k "ukostření" t.j. spojení s mínus polem jednak přes šroubení PL konektoru , který je spojen s mínus pólem a většinou i držákem staničky přichyceným ke kovové části karoserie(aby lepší držela"). A další přikostření již není potřeba. Jinak každá anténa se "chová" jako magnet s dvěma póly. Jde jen o to zajistit přizpůsobení antény , aby pokud možno "všechnu" vf energii "vyslala" do éteru a současně byla schopna zachytit signály v řádu mikrovolt na vstupu prvního zesílení vf části přijimače. Vypadá to složitě , ale magnetka je konstruována tak, aby sloužila na každé ocelové části karoserie a z vlastních zkušeností vím, že nemá vliv její umístění na parapetu okna v paneláku, v přední části střechy sedanu, uprostřed a nebo vzadu na kombíku. Dost záleží na její "tuhosti" . Když se za jízdy hodně komíhá sem tam , vytváří to na straně vysilače a přijimače další vliv mobilefektu ( jakoby přidávání a ubírání síly a kvality signálu.To ale není jen problém magnetky, ale všech mobilních antén a dále i provozu stanice za jízdy. Dědek
Subaru Justy 1.0i
škoda yeti 1.8 2010
škoda yeti 1.8 2010
- Karel
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1702
- Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
- Bydliště: Děčín
Re: kam dát CB
Bavíme se ale o "magnetce na skle" Tam bych upřednostnil pravidlo, že stanička má být ukostřená v bodě nejslabšího signálu což je průchod "karoserií" a to prakticky znamená, že by se celá vlastní stanička odizolovala a kostřila by se až u antény. A hlavně změřit přizpůsobení antény.Na druhou stranu, pokud se CBčko bude používat jen nakrátko v koloně, tak lze použít cokoliv, jen doladit.dědek píše:A další přikostření již není potřeba. ale magnetka je konstruována tak, aby sloužila na každé ocelové části karoserie
K.
Nikdo není dokonalej.
- dědek
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1758
- Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
- Typ Libera: E12
- Bydliště: Tanvald
Re: kam dát CB
Magnetka na sklo fungovat nebude. To je škoda peněz . Magnetku jsem na novějším dával na plechovou část vzadu a kabel táhl až dopředu, kde šíbrem pokračoval dolů k řadicí páce, kde je CB zabudováno. Klasická anténa - mobilka s kloubem je nejlepší na držák autoantény (někde výše i vyfoceno). Jinak vyvrtat díru do druhého (pravého) sloupku je i podle Jardy děsná fušeřina ( několik vrstev plechu) Málokdo by našel takové "lepidlo" , který by přilepilo magnet na sklo.( Tak vlastně pata antény je ve" vzduchu" a "přikostřování" je na nic) Každý radioamatér ti potvrdí , jak fungovala anténa na přiskřípnutém držáku za okno. Ještě tak před pěti lety se to dalo koupit třeba v Allamatu , ale vloni v Holicích jsem se na to konkrétně ptal a odpověď zněla právě ve smyslu, že to byla blbost a anténa pořádně na skle nechodila a že řešením je magnetka na ocel nebo použít kloub . Dědek
Subaru Justy 1.0i
škoda yeti 1.8 2010
škoda yeti 1.8 2010