Stránka 2 z 3

Re: Volnoběh - nízké otáčky

Napsal: ned kvě 11, 2008 1:42 pm
od Lubomír
Díky za tip, pri tej handre v potrubí ma obchádzajú spalničky...
No, som odhodlaný ísť do hlavy, motor to nie je nový, podpálenému a zakarbónovanému ventilu by som sa nedivil, a to sa ešte chystám aj pri tej príležitosti dať tam nové simeringy na ventilové drieky kým sa pustím do toho aj zdola - lebo žerie olej.
Vie niekto, či sú priemery ventilov na E10 a 12 rovnaké? Drieky ventilov by mali byť stejné, ale v prípade, že bude z toho ventilu odhryznuté, mám doma len e10tkové...na dojazd by mohli stačiť, uplne nové asi nemusia byť.Už som raz vytiahol ventil, ktorý mal vadný simering, takže žral olej vrchom, ten sa pálil na ventile v kanáli a výsledok bol netesnosť ventilu - dosadal na karbón - a nános karbónu na ventile. Po očistení sa pod karbónom objavil dobrý ventil, sedlo som preleštil, skontroloval tesnosť a dodnes to tak jazdí.
Našiel som doma fungl nové tesnenie pod hlavu, ale chyba lávky je, že má na sebe E10, to fakt je iné ako E12? - že by menili aj kanále, alebo rozostup piestov, keď nezmenili priemer piestov , len zdvih pre E12tku? No musím asi zháňať to pravé, bez toho sa do hlavy nepustím.
Budem informovať o výsledkoch.

Re: Volnoběh - nízké otáčky

Napsal: ned kvě 11, 2008 2:00 pm
od Karel
Něco sem našel
wentil.jpg
wentil.jpg (127.09 KiB) Zobrazeno 13563 x
K.
:shock:

Re: Volnoběh - nízké otáčky

Napsal: pon kvě 12, 2008 8:25 am
od dědek
Ahoj Lubomíre, i já se s podobnou závadou už několikrát setkal (i když zatím na svým liberu bohudík ne.) Jednou to byla zapalovací svíčka- fungl nová , ale z výroby s chybou. To jsi ale vyloučil výměnou za jinou vedle. Teď dochází k tomu horšímu. Nenašla-li se chyba ve vstřikovači , je třeba zkontrolovat kompresi. Existuje jedna "metoda" jak to "odhadnout". Vymontuj všechny tři svíčky a rozeber starou kuličkovou myš k PC. Potřebuješ tu "gumovou " kuličku zespodu. Tou potom ucpi postupně všechny otvory po svíčkách a někdo ti musí vždy na chvilku zastartovat. Máš-li dlouhé prsty stačí prstem kuličku přitlačovat jinak lze použít třeba nástaven s dvanáctkou ořechem. Když si to pak třikrát zopakuješ na všech válcích , zjistíš , že touhle metodou se dá odhadnout, který válec má nižší kompresi . Důvod proč ? ten bohužel lze zjistit , až po demontáži hlavy. Buď pořádně podpálený ventil nebo zapečený či prasklý kroužky až po propálený píst. Ale nejdříve než začneš tohle všechno dělat , odzkoušej jak jsem to už někde psal, jak ti motor "dýchá" při otevřeném víčku ventilového víka. Rovněž jednou z možností, proč se motor takto projevuje (tebou popisovaná závada) může být i to, že nějaký lajdák jezdil chvílku bez oleje , nebo čerpadlo už nedává dostatečný tlak , a pak po čase nemazání vačkového se rychle opotřebuje "tvrdá" povrchová yrstvička a vačka přestává být rychle vačkou ( jako strojaři nemusím dál vysvětlovat) . Ber to ale jako jednu z teoretických možností s čím jsem se taky už setkal. Škoda , že už není k mání ten "manometr" jednoduše aplikovatelný na všechny zážehové motory , který před časem nějaké družstvo (Kovodružstvo Praha? ) dělalo z tlakoměrů na pneu. Pěkná levná věcička , ale už jsem ji neviděl nikde v krámě ani nepamatuju. Pro "motoráře" dobrá věc. Dědek

Re: Volnoběh - nízké otáčky

Napsal: pon kvě 12, 2008 9:36 am
od ulus
OK Karle, dal jsem na tvojí radu, odpojil alternátor, zdálo se být v pořádku i při zapnutých světlech. Alternátor jsem vyndal, chtěl se podívat divnitř, ale neměl jsem potřebný šestihran, tak jsem ho dal zpátky
Vyměnil jsem vzduchový filtr. Nové svíčky a kabely ke svíčkám mám, půjdou tam příští víkend.
Potupně jsem vyndal digitální multimetr místo PU500 a naměřil na baterce 14,3V.
Co zkusit dál? Případné měření osciloskopem není problém, jen v případě návrhu jakéhokoliv měření potřebuju vědět, co měřit a jaké jsou předpokládáné hodnoty, abych do něho nepustil VN a neodpálil vstup, případně použil nějakou VN sondu.
Zkusím ještě někde sehnat měřič komprese a změřit tlak válců.
Ta diagnostika by se hodila, ale taky nevím, kde jí sehnat. A DOS? To přeci nemůže být problém :twisted: Doma bych určitě dva počítače, na které to hodit našel :lol:
A ještě jednou děkuji všem. Opravdu to tak hrozné není, ale chci přijít na to, proč :D

Re: Volnoběh - nízké otáčky

Napsal: pon kvě 12, 2008 10:25 am
od Karel
ulus píše: odpojil alternátor, zdálo se být v pořádku i při zapnutých světlech.... jen v případě návrhu jakéhokoliv měření potřebuju vědět, co měřit a jaké jsou předpokládáné hodnoty, abych do něho nepustil VN a neodpálil vstup, případně použil nějakou VN sondu...A DOS? To přeci nemůže být problém
1/Odpojil jsi alternátor,dobře, mezi motorem, rámem a karoserií nemůže,nesmí :!: být rozdíl napětí. To zdůrazňuji :!: všechny signály se do ŘJ přenášejí jedním drátem/signál/ oproti kostře.
2/lepší by bylo snímat proud ve vn kabelu mezi cívkou a rozdělovačem ,to řekne skoro vše.Buť si uděláš bočník,a oddělíš ho optočlenem, či jinak, nebo použiješ proudové kleště něco jako toroid a jádrem provlečeš vn.kabel. Obdobně to řeší stroboskopická lampa.
3/v90 letech když se připravovala verze nového Libera tak konstruktér musel připravit jakýsi přípravek, který by byl schopen komunikovat s autem,tak aby mechanik zhruba našel závadu jakýsi,cosi, jak se u nás říká "VAG". V té době nikde na dílně nebyl počítač :!: A internet taky pochopitelně nebyl, tak nebylo,a není co stahovat....Přenos dat se uskutečňoval přes disketu... takže jsme zase na začátku pokusů o diagnostiku. Možná se to i řešilo vzpomínaným vyblikáváním.
Jenže...nikdo to neviděl, nikdo to nezná, nikdo to nemá, jen se o tom mluví. A navíc to nejdůležitější :arrow: tyto vozy se k nám nikdy ofic nedovážely takže zde není ani vybudovaná infrastruktura záručních opraven, a vazba na výrobní závod, ofic dovozce, školení mechaniků a diagnostická podpora.
K.
:lol: :lol: :lol:

Re: Volnoběh - nízké otáčky

Napsal: sob kvě 17, 2008 9:49 pm
od Lubomír
Tak, závada je objasnená!
Dnes som sa pustil do rozoberania toho prevíta od hlavy, reku, aspoň tie simeringy na ventiloch vymením, ak aj nič nenájdem. A našiel som:
Obrázek
Podpálený ventil!
Preto to bublalo na volnobehu a žralo aj trávu okolo cesty! No ale ja už ho preškolím....Teda ak sa mi ho podarí naštartovať , ak pospájam všetky tie zmije spletené...
Ešte som takto zblízka tak hodne vypálenú dieru do ventilu nevidel. Ako sa to mohlo stať? Chyba materiálu, alebo tak chudobná zmes? A čo robiť, aby sa to neopakovalo?

Re: Volnoběh - nízké otáčky

Napsal: ned kvě 18, 2008 8:58 am
od Karel
Lubomír píše:A čo robiť, aby sa to neopakovalo?
Předchozí majitel podcenil ventilovou vůli.
K.
:roll:

Re: Volnoběh - nízké otáčky

Napsal: stř kvě 21, 2008 4:33 pm
od Karel
ulus píše: Opravdu to tak hrozné není, ale chci přijít na to, proč :D
Tak jak :?:
K.
:shock:

Re: Volnoběh - nízké otáčky

Napsal: stř kvě 21, 2008 5:17 pm
od dědek
Lubomíre, setkal jsem se s ventilem jako "měsíc" týden před nebo po úplňku, ale takovou díru vidím poprvé. Snad máš možnost půjčit někde frézku na ventilová sedla. Na druhou stranu je to mnohem lepší než propálený píst. Takhle to bude běžná generálka hlavy resp. ventilů, sedel a chce to nový "stírátka".Tohle ale všechno určitě víš a do dvou týdnů bude "nové červené" jezdit. Tak ať se daří.
K druhému (elektrickému ) problému je to rada složitá. Karel má s tím mnohem víc zkušeností a dá se říci, že alternátory ho živí. Na dálku je obtížné něco radit. Dědek

Re: Volnoběh - nízké otáčky

Napsal: čtv kvě 22, 2008 10:00 pm
od Tuti
dědek píše:.. frézku na ventilová sedla. ..
Frézy fungovaly do Š120, na tvrdokovovém sedle s ní moc nepořídíš .. ale na druhou stranu je prakticky nezničitelné, může snad jedině popraskat náhlou změnou teploty.

Re: Volnoběh - nízké otáčky

Napsal: pát kvě 23, 2008 7:23 am
od dědek
Nojo Tuti máš pravdu. Tyhle sedla doma opravit nejde. Ale to by měly i něco vydržet ventily? S tím , takhle podpáleným asi se něco muselo přihodit. To se nemohlo stát za sto km. Dědek

Re: Volnoběh - nízké otáčky

Napsal: ned kvě 25, 2008 8:40 pm
od Lubomír
Tak som tam šupol ventil, aký bol doma- z E10, len tak tam luskol do sedla! sedlo nebolo poškodené, jemným smirkom som ho preškrabal až na kov, lebo tam samozrejme bol karbón a Liberko dostalo nový dych, ťahá výborne, spotreba určite musela klesnúť, zatial som najazdil asi tak 250 km, ešte to nie je vidieť, ale pochválim sa, ak bude úspech... Samozrejme aj stírátka som dal vové, snáď trochu klesne aj spotreba oleja.

Re: Volnoběh - nízké otáčky

Napsal: pon kvě 26, 2008 8:25 am
od ulus
Karle, zatím nijak. Jsem teď trochu pod jiným tlakem. Když už se zdá, že bude na Libušku čas, musím ještě dodělat něco jiného. Teď jsem rekonsruoval dětskou postýlku, ještě musím zvládnou přebalovák, udělat šoupací dveře do ložnice, aby nám, až se narodí Františka (prý to bude každou chvíli), nelezli psi do postele. Takže jsem to prozatím odsunul, ale určitě se k tomu vrátím.

Re: Volnoběh - nízké otáčky

Napsal: úte čer 10, 2008 7:07 am
od ulus
Takže o víkendu jsem se k tomu dostal. Vyměnil jsem svíčky a kabely, ty co na autě byly, jsou ještě zachovalé, ale když už se mi nové doma válely...
Na kolísání otáček se velko měrou podílela klapka vzduchu. Protáhnul jsem jí sprejem na čištění, ještě to není stoprocentní, ale je znát obrovský posun. Třes auta na volnoběh ustal úpně, jde pěkně za plynem, hlavně v nízkých otáčkách, zdá se mi, že na rychlé změny plynového pedálu lépe reaguje. A to, že to není stoprocentní :D ? Jak říká moje drahá polovička, jseš pana, pro tebe nebude nikdy nic dokonalý :D Na volnoběh ještě slyším mírné kolísání, nedokážu odhadnout o kolik otáček, ale je to skoro neznatelné. To řešit už nebudu.
Jinak jsem přišel na zajímavou věc, po předjíždění kolony po poli, 10cm stéblo pšenice dokáže projít až do vzduchového filtru. Jak? To je tam takový podtlak?

Re: Volnoběh - nízké otáčky

Napsal: stř čer 11, 2008 11:16 am
od Vlado
Ak isla kolona ustalenou 90-kou a Ty po poli ustalenou 110-kou tak by som sa nedivil ani malemu zajacovi vo filtry. :D

Re: Volnoběh - nízké otáčky

Napsal: stř čer 11, 2008 8:04 pm
od covex
2ulus: muzes nam mene zkusenym priblizt kde se ta klapaka vzduchu nachazi? Kdyby nekdo i pridal k cemu slouzi budu jen rad (privod vzduchu do filtru?).

Re: Volnoběh - nízké otáčky

Napsal: čtv čer 12, 2008 7:35 am
od Karel
Klapka v sacícm potrubí slouží k vytvoření řízeného podtlaku, kerý potom ovládá/řídí/ chod motoru. Nebo je to jinak :?:
Klapka.jpg
Klapka.jpg (111.2 KiB) Zobrazeno 13202 x
Klapka1.jpg
Klapka1.jpg (90.96 KiB) Zobrazeno 13187 x
K.
:shock:

Re: Volnoběh - nízké otáčky

Napsal: čtv čer 12, 2008 8:02 am
od ulus
Ano Karle, to je přesně ono, na ten nákres jsem se tě chtěl zeptat :D jestli ho nemáš :D Jsem rád, že jsem nesundaval řízení klapky z ŘJ, za klapku samotnou bych se stejně nedostal. Pokud by to z obrázku někdo nepoznal, klapku najdete za vzduchovým filtrem, je potřeba ho sundat. Na toto moudro jsem nepřišel sám, prý se tam časem tvoří usazeniny a klapka buď nedovírá nebo se špatně hýbe. Teď možná někdo bude protestovat, že různé spreje nefungují, ale u mně to pomohlo. Je to nějaké silné rozpoštědlo (jen do benzinových motorů), hned po prvním nástřiku bylo vidět, jak mastnota mizí.
Pro Vlado: ne kolona stála a kamiony zablokovaly oba pruhy, bylo to už třetí den po sobě, tak jsem to nevydržel a šel do pole. Myslel jsem si, že je tam cesta, ale bylo tam jen obilí. A nejel jsem rychle, tak 60 na trojku.

Re: Volnoběh - nízké otáčky

Napsal: čtv čer 12, 2008 9:41 am
od Karel
ulus píše: klapka buď nedovírá
To by i mohlo být, ale spíš bych si tipnul a to ostatní, co jsi dělal současně. Mnohokrát se stane, že pouhou demontáží, a opětovnou montáží se závada odstraní, lépe řečeno stratí.
K.
:o

Re: Volnoběh - nízké otáčky

Napsal: čtv čer 12, 2008 3:03 pm
od ulus
Karle, máš pravdu, teď jsem překládal opravní list do angličtiny po našem servisním technikovi (videogenerátor): "vadný HDMI, RGB, Monitoring výstup, nízká úroveň signálu.... Po úplném rozložení a složení zpět vše v normálu." A pak, že ti Korejčani (potažmo Japončíci) nejsou dokonalý. Stačí rozebrat a složit :D
Ale k technické diskuzi. Nedělal jsem to současně. Svíčky a kabely jsem měnil před 14-ti dny a sitace byla stejná. Zlepšilo se to po demontáži držáku vzduchového filtru a prostříkání klapky, následné motáži zpět :twisted: a plus jsem přidal chybějící sponu mezi filtrem a hadicí od nasávání (hadice ve směru vzduchu do filtru - aby jste si ze mně hned nedělali srandu).