Stránka 1 z 3

Lambda

Napsal: pon úno 06, 2006 8:48 am
od palcom
Ahojte nevie niekto z Vás či sa dá lamda sonda z libera nahradiť aj inou napr. z iného auta??? Viete mi zistiť niekto kde zohnať lambu čo najlacnejšie??? Vopred ďakujem.

Napsal: pon úno 06, 2006 9:24 am
od Karel
Tak toto vim zcela presne .Doporucuji dat origo psal jsem o to v " kostrach"
a posilam tel 800 555 103 a rekni: doporucil vas Filip z Decina a ta firma se jmenuje Valenta autodily. A preji uspech.
K.
:shock: :D

Teória?

Napsal: čtv úno 23, 2006 8:59 pm
od palcom
No ešte mám tákú teóriu prečo mi nejde lambda: keď som robil výfuk tak som dal premerať emisie CO a podobne a ukazovalo to oproti tabulke dosť veľké rozdiely. S toho som usúdil že lambda asi neni OK a tak isto aj spotreba benzínu. Tak som lambdu odpojil za chodu a nič sa nestalo, tak som ju späť zapojil a tak isto nič, motor stále prdkal tak isto. Takže s toho usudzujem že buď je lambda zlá a preto mi to ukazuje zlé emisie, alebo už niekto predomnou tú lambdu odpájal. Čo som chcel povedať? Že napr. pri felící ked som náhodou odpojil Airbag tak svietila kontrolka aj keď som to späť pripojil a tak som musel ísť na reset počítača ináč to nezmizlo. Takže teoreticky, keby som išiel niekde do Subaru servisu na počítač a reštartli by ho tak bi lambda opäť fungovala. Čo poviete na to? Možo bi som nemuse kupovať novú, alebo viete ako ju iním spôsobom otestovať.

Napsal: pát úno 24, 2006 7:27 am
od Karel
Postupoval bych naopak,dig voltmetrem nebo osciloskopem bych zmeril napeti co dava lambda a potom bych teprve mohl rikat ze lambda nejde. :roll:
K.
:D

Lambda sonda

Napsal: pát úno 24, 2006 10:40 am
od dědek
Připojuji se do diskuze tím, že takzvaný "šlusmetr" má téměř každy řidič ve svém nářadí. To je ten digitální "meřič" cca za stovku z každého supermarketu. Na laboratorní měření to není, ale zjistíš tím zda druhý konec lambda sondy je spojen. V rozsahu 200 ohm by to mělo ukazovat samé nuly max 001 (resp.0001) To je předpoklad, že je lambda sonda OK. Potom při teplém katalyzátoru (motor běží) lze měřit v rozsahu mV jaké napětí na odpojené lambda sondě je (ve skutečnosti měří kyslík,ale efektu se využívá pro emisí a zpětnou vazbou pak řídící jednotka upravuje "bohatost" směsi. Co naměříš je v tomto případě celkem jedno, je však nutné,aby při přehození drátů z multimetru to byla téměř stejná hodnota a jednou se známenkem mínus a podrube bez znaménka. Je-li tohle OK,může být i špatný spoj (zaoxydovaný) na vstřiku nebo do jednotky.Lambda sonda sama o sobě bývá poškozena téměř výlučně mechanicky nabouráním výfuku-katalyzátoru, nebo nešetrnou manipulací. Je to vlastně jakýsi termočlánek k "výrobě" napětí pro řídící jednotku. Pozor však na možnost, že se nejedná vůbec o lamda sondu, ale jako u toho mého stroje z roku 1989 o teplotní čidlo(termočlánek) pro kontrolku přehřátí. To jsem řešil tady na jiném místě. Teď, když jsem si nechal vyměnit spojku, mě taky mechanik přesvědčoval, o špatném katalyzátoru(ten je většinou s plechu so přežije lehce celé Libero) a tak jsem studoval,co je to za "drát" z výfuku a logicky dopěl k totožnému závěru jako Karel - pouze finta na úředníky,ale žádný katalyzátor ( někde by musela být i baňka s aktivním uhlím) . To je můj názor, ale mohu se mýlit, neboť Libero je stroj plný překvapení. Dědek

Napsal: pát úno 24, 2006 12:12 pm
od Karel
Jo,rozumny nazor. Jen doplnim to mereni slusmetrem,tak ten bych nezatracoval.Pracuji s nim uz leta a uz v r.85 jsem mel METRAVO 4D digital profi.Pri beznem mereni napeti se ale musi zmensit vnitrni odpor meridla: napriklad pripojit parelelne vhodny odpor v praxi treba zarovku 12/5W to aby to nemerilo "zavlecene napeti" Jinak lambda se meri jednoduse "napichnutim" vodice /to kdyz je 1/jinak najit "datovy". A za chodu motoru se napeti meni= osciluje od asi 0.4 az do0.9V a pri prudkem pridani plynu se vyrazne zmeni.Nejlepsi je mit moznost si prubeh =zmeny napeti prohlednout osciloskopem a zkuseny mechanik-diagnostik pozna hned ktera bije a co s tim... :roll:
K.
:D :D :D

Napsal: pát úno 24, 2006 12:52 pm
od Karel
Jeste jsem nasel pekny clanek ke shlednuti: http://www.gpl.cz/lambdasonda.htm
K.
:lol: :lol: :lol:

dovětek pro Karla

Napsal: pát úno 24, 2006 4:29 pm
od dědek
Tak jsem odpoledne přivezl Subaru od pana doktora co mi dělal spojku(a mimochodem s novou spojkou je to úplně jiný auto, jede jako ďas)a tak jsme diskutovali taky na téma lamdasonda.Dělá už řadu let Subaru všeho druhu a je přesvědčený, že japonci opravdu do todle typu už strčili katalizátor a zmákli to tak, že v tom hrnku je i aktivní uhlí a prý to(když je to nový) opravdu funguje na emise. Takže jsem si domluvil hned až budu muset na STK, že to "nějak" udělá. Tak opět japončíci překvapují. Docela mě potěšil, že tady v okolí jezdí celkem dost těchto vozítek, které nazývá "máslo naštorc" ale žádnou radost nemá, když přijedou do jeho dílny.Všechno pracný,pracný a pracný. Bez pořádného heveru hrůza opravovat. Dědek

emisie

Napsal: čtv bře 09, 2006 9:28 am
od palcom
Tu lamdu som ešte neriešil, ale skúsim vaše rady.
K emisiam, podľa katalógu má mať libero takéto emisné normy:
CO: do 0.2 (%vol)
CO2: od 14 - 16 (%vol)
HC: do 100 (ppm vol)
O2: od 0,1 - 0,5 (%vol)

no ja mám namerané:
CO: 2,98 vysoké
CO2: 11,8 nízke
HC: 166 vysoké
O2: 1,74 vysoké
čiže mám všetko zle :lol:

To len pre informáciu.

Mám jedného známeho na emiskách tak pozrem katalóg a budem sa snažiť čonajskôr sem napísač čo všetko som tam našiel.

Napsal: sob bře 25, 2006 9:35 pm
od ®raf
1/ LAMBDU ničí teplota od 800 stupňů výš

2/ AKTIVNÍ UHLÍ určitě nebude, v katalyzátoru(kat. začíná pracovat pri teplotě 200 stupňů;přitom optimální teplota je v rozmezí 350-800 stupňů; při vyšších stupních teplot se začínají poškozovat vzácné kovy[platina,rhodium,paladium], ale bude sloužit jako filtr na uhlovodíky z benzinových výparů

3/ Dostává li ŘÍDÍCÍ JEDNOTKA trvale chybné hlášky, začne pracovat v nouzovém programu;a to až do doby odstranění pravé příčiny;poté je nutné restartovat nebo opětovně naprogramovat řídící jednotku (dle tipu)

PS. Možná by to chtělo servis s technikou (např. BOSCH FSA 720) a né Dr.CVACHA.®raf

Napsal: stř led 10, 2007 11:05 pm
od Doktor
Klucí, nezlobte se na mě, ale přijde mi to tady jako snůčka nesmyslů a polopravd - bez urážky.

V mém justym 88 EF 88 opravdu LAMBDA JE (řízený katalyzátor) ! Je to klasická lambda BOSCH, která je užitá mimo Justyho v dalších bezmála 400 autech (VW Golf, RENAULT 5, RENAULT 19 OPEL Kadet...). Je umístěná v ohybu výfukového potrubí kousek od motoru.

Lambda se v žádném případě nedá změřit voltmetrem z Baumaxu za 100 Kč. Opravdu ne, vzhledem k časové konstantě (je to pohříchu pulzní průběh). Mě se ji nepodařilo změřit ani multimetrem FLUKE s bargraphem za 3 litry. Ale obyčejenj starej ruskej osciloskop ji změřil jako prd - a bylo po záhadě zvýšené spotřeby.

Při volnoběhu má u Subaru pulsovat zhruba od 0.1 do 0.9 voltu v sekundových intervalech a to tak, že zhruba obdélníkovým průběhem (má velkou strmost - malou hysterezi) - podle toho jak ŘJ mění bohatost směsi.

MUSÍ se měřit za tepla - tedy po ujetí min. 10 km, jinak ukazuje vaginoviny.

Vzhledem k výše uvedenému faktu (lambda funguje až při pracovní teplotě) je zřejmé, že veškeré ŘJ fungují tak, že berou údaj z lambda sondy pouze jako pomocnou veličinu a když jej nemají, jedou si po svém. Pouze když jde Lambda - jak říká Dědek - do šlusu, může začít celý systém kolabovat (díry po přidání plynu, chcípání na volnoběh atd.). Když se vyhřeje (sonda má životnost zhruba 100 litrů), prostě přestane fungovat. A tím pádem se chod motoru subjektivně nijak nezmění...

Odborníci říkají, že 50% závad lambda sond nebývá způsobeno jejich vyhřátím, ale špatnou kostrou (tepelná koroze).

Zkrátka a dobře, já tu svou lambdu vyšrouboval, očistil kartáčem, namazal ji celou takovou tou sračičkou, co se používá na chladiče procesorů v počítačích, namontoval zpátky a světe div se - je po problémech. A dva litry za novou lambdu jsou ušetřené... :)

Napsal: čtv led 11, 2007 9:46 am
od Karel
Doktor píše: snůčka nesmyslů a polopravd
Co se děje :?:
K.
:(

Napsal: čtv led 11, 2007 9:57 am
od Doktor
Jako ten překlep, nebo celý ten výraz ? :)

Jak říkám, nic ve zlým - jen jsem reagoval (hlavně) na to, že měříte lambda sondu digitálním multimetrem. Tím se nikdy nedá zjistit, jestli je skutečně dobrá, nebo ne...

Napsal: čtv led 11, 2007 10:43 am
od Karel
Elektrikář ví ,co má měřit a zvolí osciloskop,nebo jiné a třeba i digitální měřidlo.Toto je dost odborné a sem se to asi moc nehodí. Cituji : :arrow: lambda sonda? K čemu slouží? Jak funguje? Jaký má vliv na emise? Nejkratší vysvětlení pojmu lambda sonda by mohlo znít: čidlo měřící obsah kyslíku ve výfukových plynech.Princip činnosti
První je princip napěťový. Sonda je vlastně elektrochemickým článkem a v souvislosti se změnou množství vzdušného kyslíku v okolí sondy, dochází ke změně napětí tohoto článku. Aktivní materiál je tvořen oxidem zirkonia.
Druhý princip je odporový. Pro měřicí odpor je použit oxid titanu a v závislosti na přítomnosti, resp. nepřítomnosti kyslíku dosahuje hodnota jeho odporu hodnot jednotek megaohmů, resp. desítek kilo ohmů.
Pro správnou činnost lambda sond obou principů je nezbytné dosažení vysokých teplot, konkrétně napěťový princip vyžaduje teploty 400 - 800°C a odporový princip ještě vyšší, a to 600 - 1000 °C.
V automobilovém průmyslu se lambda sondy jako čidla systémů regulace tvorby směsi poprvé objevily před více než 25 lety zásluhou společnosti Bosch.Poznámka z praxe
Předem je třeba vyvrátit dosti zažitý omyl mezi laickou, ale i odbornou veřejností, kdy se lambda sondě přisuzuje výhradní zodpovědnost za vysokou spotřebu, nevyhovující emise, a další problémy. Sonda je především snímačem, který měří hodnotu určité veličiny a předává ji řídicí jednotce.
Z praktického hlediska je třeba říci, že lambda sonda je jednak díl podléhající opotřebení a stárnutí a jednak díl dosti citlivý vůči vnějším vlivům (průměrná životnost by měla dosahovat, v závislosti na typu 60 - 150 tis. km). Vnější příčiny poškození lambda sond jsou nejčastěji „otrávení“ citlivého materiálu olovem z benzínu, ale také spalovaným motorovým olejem či některými prostředky na ošetřování založenými na silikonové bázi (například spreje na kontakty). Další skupinu tvoří tepelné poškození. Nejčastěji se jedná o dlouhodobý provoz sondy v prostředí trvale bohaté směsi, který je způsoben nějakou závadou, kterou lambda sonda spolu s řídicí jednotkou nejsou schopny korigovat. Směs tak dohořívá ve výfuku či přímo na sondě, případně v katalyzátoru. Dojde pak obvykle k upálení či ulomení čidla. Nejčastější závady ovlivňující bezchybnou funkci LS
A = kontaminace nemrznoucí kapalinou
B = černý povlak - zanesení karbonem příliš bohatou směsí
C = spalováním oleje vzniká na povrchu LS nahnědlý povlak
D = kontaminace silikonem
Historický vývoj
Do prvních aplikací v benzínových motorech byly používány napěťové sondy v tzv. „jednodrátovém provedení“, elektrický signál byl tedy veden tímto „drátem“ – černý vodič - a signálová kostra využívala kostru vozidla.

Další vývoj přinesl požadavek na zkrácení fáze náběhu signálu sondy, tedy zahřívání, po studeném startu motoru. Na trh tak byly uvedeny tzv. „tří drátové“ sondy, kdy byly přidány dva vodiče okruhu vytápění a do tělesa sondy byl vložen topný odpor – připojení je na bílých vodičích. Doba náběhu sondy se tak zkrátila z časů kolem 2 minut a více, na hodnoty kolem 15 sekund.
Ne vždy 100% spolehlivost kostry, zvláště starších vozidel, vedla následně k zavedení „čtyř drátové napěťové“ sondy. Signálová kostra je tedy vedena samostatným vodičem (a je tak zároveň umožněno provedení, kdy signálová kostra není identická s kostrou vozidla) – připojení signálové kostry je šedým vodičem.
Toto barevné zapojení vodičů můžeme považovat za KLASIKU:
Černá – signálový vodič
Šedá - signálová zem
Bílá – vyhřívací element
V poslední době se jako další inovace začínají objevovat „pěti drátové“ sondy, doplněné teplotním čidlem výfukových plynů.
Se stoupajícími požadavky na kontrolu čistoty výfukových plynů se objevily systémy se dvěma lambda sondami. První sonda umístěná před katalyzátorem slouží i nadále jako hlavní informace pro korekci tvorby směsi. Druhá sonda je umístěna za katalyzátorem a její signál vypovídá o správné či nesprávné činnosti katalyzátoru a v případě závady první sondy, je ji schopna zastoupit jako zdroj informace pro řízení bohatosti směsi.
Oproti napěťovým sondám jsou sondy pracující na principu odporovém vždy „čtyř drátové“, vzhledem ke své vyšší pracovní teplotě musí být vždy vyhřívané a z hlediska principu měření mohou obtížně využívat kostru vozidla.
Novinky dneška
Jednou z hlavních oblastí vývoje spalovacích motorů jsou zážehové motory s přímým vstřikem, resp. pracující s vrstvenou směsí. Tyto motory ovšem vzhledem k chodu s chudou směsí nevystačí s lambda sondou klasického typu, ale vyžadují tzv. „širokopásmovou lambda sondu“. Tato lambda sonda nepracuje jen v úzkém pásmu poblíž λ = 1, ale je schopna hlásit řídicí jednotce složení směsi v podstatně širším rozsahu λ = 0,7 až 4,0. O těch někdy příště.
K.
:lol:

Napsal: čtv led 11, 2007 11:11 am
od Karel
I toto může posloužit. :arrow:
Indikátor činnosti Lambda-sondy.Převzato z opeltech.webpark.cz
V poslední době stále více a více nových aut mají ve výbavě, ať již standardně nebo jako doplněk za příplatek, jednu dost užitecnou blbůstku - indikátor činnosti Lambda-sondy. Vlastně se nejedná o nic jiného, než analogový voltmetr, který má schopnost okamžité reakce (kterou nemá ani klasický ručičkový analogový voltmetr, ani digitální), a přitom jeho spotřeba na vstupu by byla natolik mikroskopická, že by nedokázala jakkoli ovlivnit výstupní signál Lambda-sondy. Jestliže máte aspoň minimální zkušenost s pájením součástek, pak zajisté budete schopní tuto pomůcku vyrobit za jeden večer. Na obr. 1 je schéma celého zařizení, postaveného na integrovaném obvodu LM3914.
Seznam součástek:
1. D1 - LM3914
2. VD1 - 1N4148
3. VD2-VD11 - LED kulaté 2mm nebo SMD
4. C1 - 22uF/16V
5. R1 - 1M SMD
6. R2,R3 - trimry 4,7k
Indikátor je napájen z palubní sítě auta, dióda VD1 slouží jako ochrana proti přepólování , kondenzátor C1 slouží k potlačení rušivých impulzů v palubní síti, trimrem R2 se kalibruje horní hranice měření (0,7-1V v závislosti na typu auta u poslední žluté VD10, přes 1V - červená VD11 - snad u všech Oplů max. provozní napětí signálu LS je 1V), trimr nebo pevný odpor R3 je na seřizení jasu svícení LEDek (místo trimrů se klidně dají použit obyč. odpory). Drát signálu od LS k indikátoru - raději použijte stíněný, přičemž ukostřete ho jak v místě napojení na signálový drát LS, tak i na indikátor. LEDky použijte standardní (ne ty na 12 nebo 5V), 2-3mm průměr nebo SMD, radějí různobarevné - např. takto:
VD2, VD3, VD4, VD5, VD6, VD7, VD8, VD9, VD10, VD11
aneb hodnoty přesahující mezní (0,1V min, 1V max) - červeně; střední - zeleně, nižší/vyšší než střední - žlutě.

Po vyrobení nakalibrujte horní hranici (svícení žluté VD10) na 0,95-1 V, zvolte vhodné místo v autě, namontujte (namontovat se díky malým rozměrům dá kamkoliv) a užívejte :-)... Na zaseklou nebo brzdící LS přijdete hned, a krom toho taky budete moci sledovat, za jakých podmínek vám ECU obohacuje směs - což vám třeba pomůže najít chybu na některých jiných čidlech.


Obrázek
Obrázek
K.
:D

Re: Lambda

Napsal: stř led 30, 2008 11:54 am
od ix
ahoj,
nedaří se mi sehnal LS ani u toho Valenty - chce její číslo a to já neznám. tady v místním servisu mi nabídli univerzální BOSHku za 14 stovek, tak co myslíte, mám do ní jít?

Re: Lambda

Napsal: stř led 30, 2008 12:48 pm
od Karel
ix píše:ahoj,
nedaří se mi sehnal LS ani u toho Valenty - chce její číslo a to já neznám. tady v místním servisu mi nabídli univerzální BOSHku za 14 stovek, tak co myslíte, mám do ní jít?
Pouze orig.Japan. Podle čísla na obrázku koupit třeba z druhovýroby.
Lambda.JPG
Lambda.JPG (74.46 KiB) Zobrazeno 18197 x
/22690/
K.
:D

Re: Lambda

Napsal: stř led 30, 2008 1:57 pm
od ix
tohle číslo prej nikde nemaj. co je špatnýho na tý univerzální? co bys mi poradil? pokud orig, kde jí mám koupit?

Re: Lambda

Napsal: stř led 30, 2008 2:14 pm
od Karel
ix píše:tohle číslo prej nikde nemaj. co je špatnýho na tý univerzální? co bys mi poradil? pokud orig, kde jí mám koupit?
Nechci unavovat detailama.Též jsem řešil.Ptal jsem se skutečných odborníků.Jednoznašně orig.
Použij mého dvorního dodavatele, a s ním se domluv. vochomurka.m@betahase.cz
Mimo orig. gumových koberečků/ty se nedodávaj/ mám od nich všechno :!:
K.
:P

Re: Lambda

Napsal: stř led 30, 2008 2:23 pm
od ix
díky, už mu píšu...