Stránka 1 z 1

Síly působící na přední spodní rameno

Napsal: čtv zář 22, 2022 10:38 am
od kraxna
:idea: :?:

Čau všichni, s odkazem na mou diplomovou práci bych chtěl rozvést debatu o rozkladu sil působících na přední spodní rameno při jízdě. Je jasné, že rameno je uloženo 2x na čepu v silentbloku v rámu a jednou na čepu u kola. Podle mých úvah bych řekl, že rameno je z 80-90% namáháno na tah/tlak (mezi uložením v silentblocích (jedna vazba) a uložením na kulový čep (druhá vazba)). Toto by se dělo při jízdě bez stabilizátoru, kdy by rameno teoreticky nic neohýbalo, jen by se při zatáčkách "natahovalo a stlačovalo". Pokud přibude stabilizátor, přibude s ním i ohybový moment v kolmé rovině na "plochu ramene". Pokud se budeme bavit o nerovnostech, popř. dírách nebo patníku, vznikne ohybový moment s ramenem dlouhým silentbloky-čep, zatímco je rameno uloženo na dvou podporách. (Dejme tomu že předkem chci najet na chodník, tím se uložení co je více vzadu bude "zatlačovat" do středu auta a přední uložení se bude "vytrhávat" ze středu auta).

Otázka nebo zamyšlení teda zní: zapomněl jsem na nějaký zátěžný stav? Jsou ještě nějaké síly, které by mohly na rameno působit?

Vojta

Re: Síly působící na přední spodní rameno

Napsal: čtv zář 22, 2022 11:59 am
od covex
Podle me tam bude i pri brzdeni a rozjideni namahani ve smeru vpred/vzad v rovine ramene. To samozrejme taky muzes brat jako tlak/tah, ale bude se menit smer pusobeni od kolmeho k ose vozu az po rovnobezny s osou vozu. Vzhledem k tomu ze rameno neni vzdycky rovnobezne s vozovkou, muze to v urcitych polohach byt zkrut.

Re: Síly působící na přední spodní rameno

Napsal: čtv zář 22, 2022 3:23 pm
od kraxna
Díky, dobrá úvaha...

Re: Síly působící na přední spodní rameno

Napsal: pát zář 23, 2022 4:05 pm
od Tuti
Hezká diplomka .. když si budeš lámat hlavu, jak ty síly vyčíslit, asi bude nejjednodušší vyjít z jednoduché empirické úvahy, že Libero (1500 kg) by ze 100 km/h mohlo zastavit ideálně na nějakých 45 metrech. Jestli jsem dobře počítal, vychází mi potřebná brzdná síla celkem cca 13 000 N, z toho bych předním kolům přisoudil 80 % a na jedno pak připadne něco přes 5000 N.
U hnací síly se dá zase vyjít z momentu motoru - cca 100 Nm, který převody (jednička x rozvodovka) násobí zhruba 25 krát a na poloměru kola to pak při dvou zabírajících kolech dá na jedno cca 4300 N.
Ovšem větší asi budou rázové síly třeba při najetí ve velké rychlosti na hranu, zvlášť když se to ještě povede se zašlápnutou brzdou.