Stránka 1 z 1

Je vhodné Subaru Libero nebo Justy na přestavbu na traktůrek

Napsal: čtv říj 12, 2006 8:13 pm
od Martin Schmitt
Možná bude můj dotaz v tomto fóru rouhačský, ale hodí se Subaru Libero nebo Subaru Justy (z přelomu 80. a 90. let) na přestavbu na traktůrek? Má s tím někdo zkušenosti? Nebo je lepší použít napříkladu starou Škodu Octavia z 60. let (jestli ale ještě někde bude stará Oktávka k mání)? Má Libero nebo Justy "kardanku" ??? Dá se tam přidělat ještě jedna (redukční) převodovka pro provoz "do pomala" ?
Dá se k Liberu nebo Justy po sendání kastle namontovat větší kola, aby ze zvýšila průjezdnost terénem, například do cest s hlubokými kolejemi? Potřebuji postavit nějaký traktůrek s druhou převodovkou "do pomala" a minimálně, aby se dala dát dozadu nějaká náprava, která má uzávěrku. Nebo něco, co má pohon 4x4. Vím, že třeba NIVA by nebyla k zahození, ale ta spotřeba se mi zdá dost vysoká. Když tady čtu, jak malou spotřebu má motor 1.0
Za jakou cenu se dá zhruba sehnat vrak Libera nebo Justy (stačí bez karoserie). Může se takový vrak přivézt z Německa nebo Rakouska a na kolik takový vrak z dovozu zhruba přijde?
Díky a zdravím
Martin

Napsal: pát říj 13, 2006 6:05 am
od dědek
Martine, tyto otázky jsem si pokládal rovněž, když jsem Libero kupoval a přemýšlel co s ním. Tak, mě se "podařilo" koupit takový stroj za pět tisíc. Po opravě na místě jsem s nim i dojel domů. Bylo i kompletní i s RZ a doklady. A teď dál. Když oddělíš motor od převodovky, asi lze nakomponovat jakýsi mezičlen, který by redukoval otáčky řekněme na polovinu.Moc prostoru však k tomu není. V horizontální ose- tak 20-25cm, ale můžeš motor "zavěsit" vertikálně o co chceš víš, ale "monstrum" ztratí na stabilitě a musíš vyřešit uchycení převodovky i motoru. Podotýkám, že Libero má motor vzadu a připinatelný přední pohon kardankou. To vše je na traktůrek použitelné včetně "upraveného" rámu. Nevím jak by vyhovovalo řízení, které je koncipované před přední nápravou a dost kolmo vzhůru. Ale šla by použít určitě jiná převodka řízení pod jiným úhlem a sedadlo řidiče umístit poněkud vzad. Kola můžeš použít jakákoliv budou-li mít disky rozteč 98-100. ("98" starý Favorit po "mírném" zvětšení děr používal bývalý majitel mého Libera na zimu). 100 je origoš . "Díru" CB lze taky upravit. Jsou i jedinci, kteří na traktůrek použijí např šípáky na kolech ze staré Š-1202 a "převrtají" do disku nové díry pro zrovna použitou rozteč, co je k mání. Uzávěrka lze řešit tak zvanou špérou, to je brždění levého a pravého zaběrového kola zvlášť např lanovody parkovací brzdy. V terénu se tohle velmi osvědčilo a nemusíš shánět samosvorný diferáky či převodovku s uzávěrkou. A na závěr. Tohle všechno platí o LIberu. Justy je vše obráceně- motor vpředu s vypinatelným náhonem na zadek. Já sám bych dal přednost Liberu. Mám nějaké zkušenosti se stavbou "zemědělských" traktůrků a tak ti řeknu, že škodovácký motor - řekněme Spartak až Š-1203 je dneska už přežitý. To bylo v době, kdy za tisícovku byla k mání pojízdná Octávka. Dneska jsou to sběratelské "předměty" a cena stoupla. A nakonec to byly na traktůrek dost žíznivý motory a na vesnicích jich najdeš v inzerátech dost a to i s hydraulikou v cenách 5-10 tisíc. Používali se rovněž motory JAWA 250 (nejlépe z "péráka"), ale výkon nebyl dostatečný pro orání a s 2x převodovkou při zatížení neměly sílu k docílení minimálně 5-6km/h při orbě, aby pluh obrátil drn. Dalším motorem byl i motor z Trabanta, který byl rovněž v terénu žíznivý a origoš vzduchové chlazení nestačilo a jeho životnost klesala . Pokud s traktůrkem nechceš závodit, lze použít i některý motor naftový stabil, ze staré centrály nebo stříkačky(čerpadla).
Dneska je rovněž spoustu motorů na různých burzách ze sekaček na trávu, kultivátorů a dalšího zahradního nářadí. Dědek

Napsal: pát říj 13, 2006 10:52 am
od Petr+Barča
Jenom dodatek k tomuto tematu . Nemyslím si , že by byl motor z 10 tím nejvodnějším , raději bych zvolil 12 ten rozdíl je tam opravdu znát . Taky postavit motor na stojato by mohlo mít za následek špatné mazání . A spojce z libera v malotraktoru zatíženého v terénu bych taky asi moc nevěřil . Ale jinak by to mohlo být zajímavé .
P+B.

Napsal: pát říj 13, 2006 11:15 am
od dědek
Mezi ty "detaily", které by bylo třeba řešit, je třeba i chlazení. Pro traktůrek chladič někde vzadu u motoru s nuceným chlazením větrákem a řemenicí od motoru. Dále asi ani nádrž na benzín by nevyhovovala a výfuk asi úplně předělat a "zamířit" směrem k nebi. Ale na to, že by Libero bylo docela dobrým "základem" pro přestavbu na traktůrek, je třeba říci. že celkem ano. Dědek

Potřebuju ho na tahání dřeva z lesa.

Napsal: pát říj 13, 2006 2:29 pm
od Martin Schmitt
Ahoj, díky za odpovědi. Traktůrek potřebuju na vytažení klády z lesa, na tahání jednonápravového vozíku se dřevem nebo pískem či jiným materiálem.
Mám nyní po domáckou vyrobenou frézu (motor ČZ 175, převodovka ČZ 175 + převodovka Wartburg, jediná náprava se šípáky, bez uzávěry, ovládá se to dlouhými řidítky). Spotřeba je dost příznivá, bohužel se hodí spíše na vození sena, na drobné orání na zahráce (po jedné řádce brambor). Pokud však naložím do káry dřevo nebo písek nebo dokonce kamení, vyjede do kopce pouze po asfaltu; na cestě do kopce nemá motor potřebný výkon, začne cukat a jedno kolo (nebo obě) začnou skákat a hrabat.
Nebo z jakého jiného auta byste mi doporučili postavit nějaký pro mě vhodný samohyb. Nepotřebuji nic rychlého, max. rychlost do 20 km úplně postačí. Ale musí "všude vyjet" a mít sílu do tahu (kláda v lese je pořádně těžká). Bohužel lesy nemáme na rovině, ale na kopci se špatně sjízdnými cestami pro "osobák".
Je lepší uzávěra na zadní nápravu nebo 4x4 bez uzávěry? Oboje najednou by bylo samozřejmě super.
Pravděpodobně se mi naskytne možnost za levný peníz nebo zadarmo získat nepojízdnou PV3S, ze které bych mohl použít nápravu s uzávěrou, možná velkou převodovku, olejové čerpadlo, kardanku. Ale v náklaďácích se moc nevyznám, tak nevím, co všechno ještě by se dalo z PV3S použít.

A spotřeba pro mě taky není zanedbatelná, takže je vhodné pro takovýto samohyb sehnat někde diesel motor?
Zdraví Martin

Nemá někdo zkušenost s Multikárou.

Napsal: pát říj 13, 2006 2:38 pm
od Martin Schmitt
Nemá náhodou ještě někdo zkušenost s multikárou M22 ???
Hodí se na přestavbu na traktůrek?
Něco takového by nebylo k zahození (kabina pro jednoho; diesel motor 2,0; hlavní výhoda: sklápěcí korba; příznivá spotřeba). Ale nevím, jestli se dá k M22 namontovat zúžená náprava od PV3S ? A bez uzávěrky zadní nápravy by M22 do plně naložená do kopce po cestě asi nevyjela.
Martin

Re: Nemá někdo zkušenost s Multikárou.

Napsal: pát říj 13, 2006 3:09 pm
od veros
Martin Schmitt píše:Nemá náhodou ještě někdo zkušenost s multikárou M22 ??? A bez uzávěrky zadní nápravy by M22 do plně naložená do kopce po cestě asi nevyjela.
Martin
Nevyjela. Po dešti jsem v Brně viděl jednu multikáru Technických služeb, jak uvázla na rovince v pískovišti a nemohla ven.

Musela přijet druhá a vytáhnout jí ven :-)

Re: Potřebuju ho na tahání dřeva z lesa.

Napsal: pát říj 13, 2006 3:19 pm
od Karel
Martin Schmitt píše: Nepotřebuji nic rychlého, max. rychlost do 20 km úplně postačí. Ale musí "všude vyjet" a mít sílu do tahu (kláda v lese je pořádně těžká). Zdraví Martin
Tak toto je sen snad každého konstruktéra.Tvým požadavkům se přibližuje malotraktor T4K zvaný"holdr".Sežeň starší,nebo se jím nechej inspirovat.Lepší asi nevymyslíš. A nemusí bejt až zas tak pěknej.

Obrázek
K.
:lol:

Napsal: sob říj 14, 2006 5:59 pm
od Martin H.
Multikáry mají závěr diferáku, u starších kousků však většinou vylágrovaný. Pokud chceš tahat a orat musíš si sehnat něco co má o hodně silnější nápravu, poloosy a převodovku než Libero. Ta Honekerova pomsta, to není špatný základ a dělaly se i s předním náhonem a redukcí.

Martin.

Napsal: sob říj 14, 2006 6:55 pm
od Jarda
já jsem si kdysi udělal traktůrek ze stejšna (škoda 1202) za převodovkou jsem auto uřízl navařil rám na další převodovku z 1202 dá se použít i 1203 a připojil přez hardy spojku z 1203 na přední převodovku a nakonec připojil zadní nápravu na první převodovce jsem řadil dvojku až trojku na zadní dle potřeby, mělo to sílu a dalo se tím i vorat. na vožení dřeva a materiálu paráda.

Napsal: stř říj 18, 2006 6:25 pm
od Tuti
Stavba traktůrku z Libera by rozhodně byla poměrně jednoduchá - rám, čtyřkolka, malý rozchod i rozvor, velká světlost - v podstatě všechno připravené a třeba na vožení sena určitě super. Ale na těžkou práci by to asi nedopadlo dobře - kdyby se mezi motor a převodovku přidala redukce, všechno za ní by muselo přenášet příslušně znásobený krouticí moment a převodovka a poloosy by to sotva mohly vydržet. Poloosa se na Liberu dá v terénu urvat i bez toho.
Osobně si myslím, že stavět v dnešní době traktůrek se už nevyplatí. Za prvé se dá rozumně koupit (viz Karlovo doporučení T4K) a za druhé auta ze kterých to ještě šlo jsou dnes buďto nablýskané veterány nebo hromada rezu v kopřivách.

Napsal: stř říj 18, 2006 6:44 pm
od Jarda
souhlasím, další nevýhoda je spotřeba, řešil jsem to dvoukolovým naftovým traktůrkem výrobce Vari

Napsal: čtv říj 19, 2006 5:38 am
od dědek
Jardo, to ani nevím, že VARI je i diesel. Já mám VARI jako sekačku a vozíček k zápřahu. Vím (chtěl jsem koupit, ale nakonec jsem si to rozmyslel), že je k mání i sněhová fréza a s jinou převodovkou i "orání." Vše v podání tuzemská výroba a teď i s motorem HONDA. Je to však pohon nepřilíš disponující výkonem a vzhledem ke své váze, ihned prokluzuje na poli i na asfaltu. A to by se asi do lesa moc nehodilo. Já bych tenhle problém řešil koupí hotového traktůrku Made in HOMODOMO
.V inzerátech a na růrných burzách je lze najít. Z vlastních zkušeností mohu dosvědčit, že tuplovaně zpřevodovaný výkon i motoru Jawa 250 dokáže na "výstupu" velmi snadno přetrhnout motocyklový řetěz použitý pro přenos síly na nápravu. Dědek

traktorko

Napsal: ned pro 31, 2006 6:49 pm
od Lubomír
Nedá mi neprispeť svojou troškou do mlyna, robili sme to už pred veľa rokmi. Predkladám uplnú klasiku "z vesnice":
Traktorko.jpg
Traktorko.jpg (75.76 KiB) Zobrazeno 11090 x
je to už popisovaný motor Š1203, dve prevodovky 1202 a 1203, zadný diferák 1202, ostatok je vidieť, trakčnej sile pomohlo až doloženie dvoch betónových kociek na zadnú nápravu...
Výkony: utiahne dva pluhy pri orbe, a ostatné všetko čo je na dedine treba - vlečka, sejačka, brány...
Výhody: nemá problém s chladením a štartovaním
Nevýhody:
1. nemá uzávierku,
2. orie pri pomalom prevode a tak s prevracaním pôdy nie sme spokojní, myslím že aj rezná rýchlosť orania musí byť tá správna. Ale s jedným pluhom lietal ako šarkan po poli.
3. Pri zavážaní do vzdialenejších miest dokáže ísť veľmi svižne, určite dokáže viac, ake dovolili sme si odhadom cez 50km/h a začal byť problém udržať ho na ceste v priamom smere(riadenie maticové, už s vôľami...) je to pilotáž, tak to nepreháňame.
4. Cesta z lesa s naloženým drevom - dolu kopcom je asi nebezpečná, lebo brzdy na dvojkolovej vlečke by to neubrzdili, samotný traktorko má brzdenú iba zadnú nápravu, tak sa brzdilo usilovne iba motorom. Aj tak jedna cesta skončila opustením traktora keď vyskočila rýchlosť, brzdy nestačili, tak šup s tým do protisvahu. Ale riešenie sme našli pozíciou brzdaře ako na Union pacifik spojenom s ťahaním brzdiacej klady na tom najhoršom úseku klesania.
Už má toho za sebou dosť, dostal sa aj zo štrkoviska s vlečkou plnou štrku. Inak pohoda.
späť k téme: teraz máme volný podvozok z Liberka, a bude ho asi čakať podobný osud - štvorkolkotraktorkový, ak bude dosť času.
doplnené r.2011:
Traktorko je predaný na východné Slovensko, už robí iste radosť niekomu inému, aj s vlečkou, pluhmi, bránami za smiešnu cenu, odvoz si organizoval kupujúci. Ende story.