Identifikační číslo vozidla - Vehicle Identification Number
Je to jediný mezinárodní identifikační znak vozidla, který je vyražený do nosné části vozidla
(rám, nosný skelet karoserie ) na záměny obtížném místě.
U novějších vozů a u vyraženého na štítku trvale připevněném ke karoserii bývá duplikováno na vícero
( i nezveřejňovaných )) místech.
Je tvořeno sedmnácti znaky, a to jak čísly, tak písmeny.
( vyjma písmen I, O, Q - u těchto písmen by mohlo snadno dojít k záměně s čísly 0, 1 )
Znaky na místech 1/ 2/ 3 popisují výrobce vozidla
WMI (World Manufacturer Identifier - Světový kód výrobce) jsou povinnou částí.
Znaky na místech 4/ 5/ 6/ 7/ 8/ popisují model vozidla
VDS (Vehicle Descriptor Section - Popisný kód vozidla ) Výrobci si můžou navrhnout vlastní, nejsou striktně určeny.
Znak na místě 9/ není zatím využit
(pro Ameriku je kontrolním číslem)
Znaky na místech 10/11/12/13/14/15/16/17 označují vozida
VID (Vehicle Identifier Section - Idetifikační kód vozidla ) Přestože tvoří pořadové výrobní číslo, které jednoznačně identifikuje konkrétní vozidlo je přidělování některých znaků na výrobci.
Jeho tvar je určen normou a to od roku 1983. ( ISO 3779:1983 )
ISO je zkratka pro Mezinárodní organizaci pro normalizaci.
( z anglického International Organization for Standardization) Byla založena v roce 1947 a je světovou federací národních normalizačních organizací se sídlem v Ženevě.
Český normalizační institut je členem ISO a naleznete ho na
http://domino.cni.cz/
(česká norma pro VIN je ČSN 30 01 70 )
/÷ technická o členství - členství je děleno dle ekonomiky a aktivity ucházejících se států do pozic : člen iso , korespondenční člen , kandidát na členství /
Shrnuto obecně : VIN obsahuje všechny možné informace o původu vozidla. Proto se mnohdy přirovnává k rodnému číslu. VIN je jediné číslo, podle kterého je možné vozidlo identifikovat.
Z VINu lze vyčíst :
• Jméno výrobce
(kontinent, stát {první tři znaky - pozice 1 - J= Asie, pozice 1.2 - JF= Japonsko, pozice 2.3 - F1= Subaru)
• model
(sedan, cabrio, kombi, van, bus ...)
• typ motoru - převodovky
• typ emisního systému - typ katalyzátoru
• vybavení karoserie i nese číslo karoserie
(posledních šet znaků)
• rok výroby
(desátý znak { roky 1980 až 2000 jsou zastoupeny písmeny A až Y / roky 2001 až 2009 jsou čísla 1 až 9 / rok 2010 začne zase písmenem A)
• výrobní závod
PS : Návštěvníci tohoto příspěvku, myslíte si, že se najdou servisy, kreré by se hodily do tohoto projektu?
Registrovaní návštěvníci mohou odpovídat do soukromích zpráv, nebo také s neregistrovanými na náš e-mail, předem díky.
poldík
Několik příkladů k problematice identifikátorů vozidla (VIN, typ motoru, číslo motoru) při STK
Typ motoru v dokladech - např. vznětový, 4-dobý, benzín, OTTO, prázdná kolonka atd.
Typ motoru na vozidle - G6A
Výrobní číslo motoru v dokladech - 257611
Výrobní číslo motoru na vozidle - 257611
Hodnotíme typ motoru jako závadu ?
Ne.
§§§§§§§§§§
Typ motoru v dokladech - např. vznětový, 4-dobý, benzín, OTTO, prázdná kolonka atd.
Typ motoru na vozidle - G6A
Výrobní číslo motoru v dokladech - 257611
Výrobní číslo motoru na vozidle - 817653
Hodnotíme typ motoru jako závadu ?
Ne, pokud z dostupných znaků (tj. benzín, nafta, vstřik, žádné stopy po evidentní manipulaci) vyplývá, že typ motoru s předvedeným vozidlem souhlasí.
Hodnotíme výrobní číslo motoru jako závadu ?
Ano, doklady s vozidlem musí souhlasit, provozovatel musí úřadu doložit, že použitý typ motoru může být ve vozidle namontován (výrobce vozidla, servisní dokumentace apod.). Poté je nutné provést opravu údajů v dokladech.
§§§§§§§§§§
Typ motoru v dokladech - např. vznětový, 4-dobý, benzín, OTTO, prázdná kolonka atd.
Typ motoru na vozidle - G6A
Výrobní číslo motoru v dokladech - výmaz výrobního čísla
Výrobní číslo motoru na vozidle - 257611
Hodnotíme typ motoru jako závadu ?
Ne.
Proč není opraven typ motoru při výmazu evidenčního čísla?
Chyba úřadu při provedení výmazu.
Jak se bude postupovat při další technické prohlídce, když na vozidle bude jiný typ motoru, např. F7B?
STK kontroluje pouze na základě dostupných znaků, tj. benzín, nafta, vstřik, evidentní znaky po manipulaci a dále podle dostupných dat (databáze ZTP, dokumentace výrobce apod.). Aby byly vyřešeny všechny možné dohady, může si provozovatel vozidla dát na úřadě na základě stanoviska výrobce údaje v dokladech o typu motoru do pořádku, ale nemůžeme ho nutit, aby napravoval předchozí chyby úřadu.
§§§§§§§§§§
Typ motoru v dokladech - G6A (údaj platný pro dané vozidlo)
Typ motoru na vozidle - F7B (údaj platný pro vozidlo jiné varianty)
Výrobní číslo motoru v dokladech dokladech - 257611
Výrobní číslo motoru na vozidle - 257611
Hodnotíme typ motoru jako závadu ?
Ano.
Jak bude postupovat registrační místo při opravě typu motoru a na základě čeho ho opraví?
Na základě stanoviska výrobce či provedené bezpečné identifikace (Cebia, Cardetect, případně Policie ČR apod.), neboť patrně jde o přeražené číslo.
§§§§§§§§§§
Typ motoru v dokladech - G6A (nesmyslný údaj pro dané vozidlo)
Typ motoru na vozidle - F7B
Výrobní číslo motoru v dokladech - 257611
Výrobní číslo motoru na vozidle - 257611
Hodnotíme typ motoru jako závadu?
Ano.
Jak bude postupovat registrační místo při opravě typu motoru a na základě čeho ho opraví?
Úřad provede změnu na základě stanoviska výrobce.
§§§§§§§§§§
Typ motoru v dokladech - např. vznětový, 4-dobý, benzín, OTTO, prázdná kolonka atd.
Typ motoru na vozidle - vybroušen, úmyslně znehodnocen
Výrobní číslo motoru v dokladech - 257611
Výrobní číslo motoru na vozidle - vybroušeno, úmyslně znehodnoceno
Hodnotíme typ motoru jako závadu?
Ano.
Hodnotíme výrobní číslo motoru jako závadu ?
Ano.
Jak bude postupovat registrační místo, opraví typ motoru v dokladech a na základě čeho?
Úřad opraví typ motoru pouze na základě bezpečné identifikace motoru (dle skrytých znaků -Cebia, Cardetect, případně Policie ČR apod.), pokud se nepodaří motor identifikovat je vozidlo technicky nezpůsobilé k provozu dle § 37 zákona č. 56/2001 Sb.
Může to být i důvodem k podání trestního oznámení kvůli podezření z trestné činnosti.
§§§§§§§§§§
Typ motoru v dokladech - např. vznětový, 4-dobý, benzín, OTTO, prázdná kolonka atd.
Typ motoru na vozidle - G6A (vyznačeno neoriginálním způsobem)
Výrobní číslo motoru v dokladech - 257611
Výrobní číslo motoru na vozidle - 257611 (vyznačeno neoriginálním způsobem)
Hodnotíme typ motoru a jeho vyznačení jako závadu?
Ano.
Hodnotíme výrobní číslo motoru a jeho vyznačení jako závadu ?
Ano.
Jak bude postupovat registrační místo při opravě typu motoru a na základě čeho ho opraví?
Na základě stanoviska výrobce či provedené bezpečné identifikace (Cebia, Cardetect, případně Policie ČR apod.), neboť patrně jde o přeražené číslo.
§§§§§§§§§§
Typ motoru v dokladech - např. vznětový, 4dobý, benzín, OTTO, prázdná kolonka atd.
Typ motoru na vozidle - vyrezlý, částečně čitelný, nečitelný ve všech znacích, chybějící štítek s označením typu motoru
Výrobní číslo motoru v dokladech - 257611
Výrobní číslo motoru na vozidle - vyrezlý, částečně čitelný, nečitelný ve všech znacích, chybějící štítek s označením výrobního čísla motoru
Hodnotíme typ motoru jako závadu?
Ano.
Hodnotíme výrobní číslo motoru jako závadu ?
Ano.
Jak bude postupovat registrační místo při opravě typu motoru a výrobního čísla motoru?
Vyžádá si stanovisko výrobce, co je ve vozidle za motor. V jednodušších případech (např. motor ve Škodě 120) postačí stanovisko STK či stanice měření emisí.
Na základě jakých dokladů opraví registrační místo typ motoru?
Dle stanoviska výrobce, co je ve vozidle za motor. V jednodušších případech zase postačí stanovisko STK či stanice měření emisí.
Nechá registrační místo vyznačit typ motoru a výrobní číslo motoru na vozidle a jak?
Buď se úředně vyrazí typ motoru, způsob vyražení se uvede do dokladů vozidla, vyfotí a založí do spisu, nebo se provede pouze zápis do dokladů o „zániku“ typového označení, důležité znaky motoru se vyfotí do spisu. Při dalších prohlídkách STK pak kontroluje pouze na základě dostupných znaků, tj. benzín, nafta, vstřik, evidentní znaky po manipulaci (v těchto případech však musí provozovatel počítat s problémy při následných technických prohlídkách).
§§§§§§§§§§
Typ motoru v dokladech - G6A
Typ motoru na vozidle - G6A (vyznačeno neoriginálním způsobem)
Výrobní číslo motoru v dokladech - 257611
Výrobní číslo motoru na vozidle - 257611 (vyznačeno neoriginálním způsobem)
Hodnotíme typ motoru a jeho vyznačení jako závadu?
Ano.
Hodnotíme výrobní číslo motoru a jeho vyznačení jako závadu ?
Ano.
Jak bude postupovat registrační místo při opravě (legalizaci) takto vyznačených údajů?
Pokud se problém na základě bezpečné identifikace (na základě stanoviska výrobce či provedené bezpečné identifikace Cebia,Cardetect, případně Policie ČR apod.) vyřeší, uvede se do dokladů poznámka o způsobu vyznačení typu a výrobního čísla, vyznačení se vyfotí a založí do spisu. Při dalších prohlídkách STK pak kontroluje shodu podle poznámky v dokladech, v případě pochybností hlásí závadu.
§§§§§§§§§§
Typ motoru v dokladech - G6A
Typ motoru na vozidle - nevyznačeno (výměna nového bloku motoru)
Výrobní číslo motoru v dokladech - 257611
Výrobní číslo motoru na vozidle - nevyznačeno (výměna nového bloku motoru)
Hodnotíme typ motoru (nevyznačení typu motoru) jako závadu?
Ano, nový blok motoru, typ není vyznačen a není známo, zda-li odpovídá.
Hodnotíme výrobní číslo motoru (nevyznačení výrobního čísla motoru) jako závadu ?
Ano, nesoulad s doklady.
Jak bude postupovat registrační místo?
Nutné stanovisko výrobce, bezpečná identifikace, doklad o nabytí k novému motoru apod.
Nechá registrační místo vyznačit údaje na motor a na základě čeho?
Na základě stanoviska výrobce, bezpečné identifikace, nebo dokladem o nabytí nového motoru apod. Buď se úředně vyrazí typ motoru, způsob vyražení se uvede do dokladů vozidla, vyfotí a založí do spisu, nebo se provede pouze zápis do dokladů o „zániku“ typového označení, důležité znaky motoru se vyfotí do spisu. Při dalších prohlídkách STK pak kontroluje pouze na základě dostupných znaků, tj. benzín, nafta, vstřik, evidentní znaky po manipulaci (v těchto případech však musí provozovatel počítat s problémy při následných technickýchprohlídkách).
§§§§§§§§§§
§§§§§§§§§§
Vozidlo s krytem motoru nebo zástavbou motorového prostoru natolik hustou, že nelze provést kontrolu typu a výrobního čísla motoru bez částečné demontáže těchto prvků
Typ motoru v dokladechG6A
Typ motoru na vozidle - kontrola neprovedena
Dle věstníku dopravy č.20/1998 se kontrola v těchto případech neprovádí (typ uveden pod krytem motoru nebo zakrytý zástavbou motoru).
Ano, neprovádí.
Registrační místo ale chce, aby se kontrola typu motoru provedla, neboť při přistavení vozidla na registrační úřad ke kontrole nebyl zjištěn žádný kryt motoru?
Je zde rozpor s tvrzením STK, doporučujeme kontrolu provést.
Může registrační úřad požadovat provedení a zhodnocení typu motoru a na základě čeho?
Úřad to může požadovat na základě důvodného podezření, což je např. vozidlo
měnící neustále provozovatele, vozidlo po několika přestavbách apod., STK hodnotí na základě dostupných znaků a provedení motoru.
§§§§§§§§§§
Vozidlo individuálně dovezené s krytem motoru nebo zástavbou motorového prostoru natolik hustou, že nelze provést kontrolu typu a výrobního čísla motoru bez částečné demontáže těchto prvků
Typ motoru v dokladech k vozidlu ze země původu nebo z výpisu tech. údajů- G6A
Typ motoru na vozidle - uvedeno pod krytem motoru nebo nezjistitelné z důvodu zástavby motorového prostoru
Hodnocení typu motoru se provádí pouze na základě doložených dokladů?
Ano.
Provádí se fyzická kontrola typu motoru?
Ano, pouze na základě dostupných znaků, tj. benzín, nafta, vstřik, evidentní znaky po manipulaci.
Na základě čeho je možno požadovat od žadatele, aby demontoval kryt motoru pro provedení kontroly typu motoru?
Na základě důvodného podezření („podezřelý“ zápis v dokladech ze země původu, znaky po demontáži motoru, nový blok atd).
§§§§§§§§§§
§§§§§§§§§§
Individuálně dovezené vozidlo
Typ motoru v dokladech k vozidlu ze země původu nebo z výpisu tech. údajů - G6A
Typ motoru na vozidle - vyrezlý, nečitelný
Hodnocení typu motoru se provádí pouze na základě doložených dokladů?
Ne, jedná se o závadu, nutná kontrola (stanice měření emisí, stanovisko výrobce apod.), nelze brát do registru neověřená auta s nečitelnými identifikátory.
Nemělo by se na motor vyznačit náhradní technologií označení typu motoru a nazákladě čeho?
Na základě bezpečné identifikace ( stanovisko výrobce či provedené bezpečné identifikace Cebia,Cardetect, případně Policie ČR apod.) Se buď úředně vyrazí typ motoru, způsob vyražení se uvede do dokladů vozidla, vyfotí a založí do spisu, nebo se provede pouze zápis do dokladů o „zániku“ typového označení, důležité znaky motoru se vyfotí do spisu. Při dalších prohlídkách STK pak kontroluje pouze na základě dostupných znaků, tj. benzín, nafta, vstřik, evidentní znaky po manipulaci.
§§§§§§§§§§
Typ motoru v dokladech k vozidlu ze země původu nebo z výpisu tech. údajů- G6A
Typ motoru na vozidle - nezjištěn, (nevyznačen)
Hodnocení typu motoru se provádí pouze na základě doložených dokladů?
Ano, pouze na základě dostupných znaků, tj. benzín, nafta, vstřik, evidentní znaky po manipulaci.
Nemělo by se do technického průkazu vyznačit, že vozidlo nemá vyznačen typ motoru a na základě čeho?
Ano, na základě stanoviska výrobce, že tento typ není označen.
§§§§§§§§§§
§§§§§§§§§§
Vozidlo individuálně dovezené v době, kdy začínala povinnost vybavení vozidla třícestným řízeným katalyzátorem
Typ motoru v dokladech - např. vznětový, 4-dobý, benzín, OTTO, prázdná kolonka atd.
Typ motoru na vozidle - G6A
Údaj v dokladech (TP+OTP) - třícestný řízený katalyzátor nebo údaj 83-02B
Skutečnost na vozidle - vozidlo není vybaveno třícestným říz. katalyzátorem
Hodnotíme typ motoru jako závadu?
Ano.
Hodnotíme nevybavení vozidla třícestným řízeným katalyzátorem jako závadu?
Ano.
Hodnotíme nevybavení vozidla třícestným řízeným katalyzátorem jako závadu, i když
víme, že typ motoru „G6A“ pro dané vozidlo nikdy nebyl vyráběný s třícestným řízeným katalyzátorem?
Ano, vozidlo dle dokladů bylo schváleno s katalyzátorem, je podezření
na neoprávněnou výměnu motoru.
Pozn.: 83-02B může být v některých případech malých vozidel splněno i s neřízeným katalyzátorem.
§§§§§§§§§§
§§§§§§§§§§
VIN
VIN v dokladech k vozidlu - ABCVVVXXXZZZ01234
VIN vyznačený na vozidle - souhlasí s doklady k vozidlu, ale v okolí VIN je evidentně znát, že část plechu s nositelem VIN je z jiného vozidla a je převařena do tohoto vozidla
Hodnotíme VIN a jeho okolí jako závadu?
Ano.
Jaký bude další postup na registračním místě?
Vozidlo je na základě § 37 zákona technicky nezpůsobilé k provozu. Aby se stalo znovu technicky způsobilým, musí být perfektně doloženo, jak k tomuto zásahu došlo, způsob nabytí vozidla, případně jeho částí, musí být vyloučena trestná činnost – musí být provedena tzv. bezpečná identifikace vozidla, např. akreditovaným zástupcem, specializovanými firmami (Cebia,Cardetect), případně Policií ČR. Teprve pokud bude stoprocentně vyloučeno podezření z trestné činnosti, lze vozidlo „legalizovat“, vyrazí se úředně původní VIN nebo úřední číslo – podle toho, co se zjistí při identifikaci vozidla. Při jakékoliv pochybnosti o vozidle zůstává toto technicky nezpůsobilé. Úřad dále musí řešit, zda nedošlo k trestné činnosti, tj. zda vozidlo či jeho část nebylo odcizeno. Pokud se navíc prokáže, kdo změnu VIN neoprávněně provedl, hrozí mu dle zákona č. 56/2001 Sb. pokuta až do výše 50 mil. Kč.
Lze zrušit technickou způsobilost takto upraveného vozidla a na základě čeho?
Vozidlo je technicky nezpůsobilé na základě § 37 zákona
Lze trvale vyřadit vozidlo s takto upraveným VIN z registru vozidel a na základě čeho?
Trvalé vyřazení z moci úřední není možné.
Vozidlo s takto upraveným VIN je jenom nezpůsobilé k provozu nebo ztrácí technickou způsobilost vozidla?
Vozidlo je technicky nezpůsobilé na základě § 37 zákona.
Neměl by registrační úřad u vozidla s takto upraveným VIN zapsat záznam o této
skutečnosti do technického průkazu, aby se předcházelo dalším problémům v STK?
Jde o závažnou informaci o vozidle, která z hlediska úřadu patří do úředních záznamů v TP.
V případě bezpečné identifikace vozidla a po vyloučení trestné činnosti musí úřad také udělat poznámku do dokladů o způsobu vyřešení.
§§§§§§§§§§
§§§§§§§§§§
Výrobní štítek vozidla
Při technické prohlídce nebo evidenční kontrole bylo zjištěno, že na vozidle není výrobní štítek Hodnotíme tento stav jako závadu?
Ano.
Jaký bude následný postup registračního úřadu v takovém případě? Za jakých podmínek má vlastník vozidla možnost získat náhradní štítek a na základě čeho?
Celý případ je plně v kompetenci provozovatele vozidla a úřadu, Ministerstvo dopravy neuděluje žádné výjimky, vozidlo musí být opatřeno výrobním štítkem náhradního provedení nebo pokud je to možné, tak výrobním štítkem, který výrobce dodá jako náhradní díl.
V případě, že výrobce vozidla vydá prohlášení, že výrobní štítek jako náhradní díl není schopen dodat, musí vozidlo vybavit výrobním štítkem náhradního provedení provozovatel vozidla na svoje náklady. Dříve než je vozidlo vybaveno náhradním výrobním štítkem a uskutečněn zápis do dokladů k vozidlu, musí provozovatel vozidla předložit úřadu doklady o provedení bezpečné identifikace vozidla, tj. ověření, že se jedná skutečně o vozidlo s daným číslem VIN, odpovídající údajům v technickém průkazu a že s ním nebylo manipulováno. Toto ověření může v prvním kroku provést akreditovaný zástupce výrobce, pokud sám nebo případně prostřednictvím svého dealera (značkového servisu) je schopen jednoznačně identifikovat dané vozidlo. Pokud akreditovaný zástupce není schopen vozidlo řádně identifikovat, doporučujeme ve druhém kroku nabídky specializovaných firem (Cebia, Cardetect atd.), případně služby Policie ČR. Samozřejmostí je provedení fotodokumentace a její založení do spisu vozidla.
Lze vůbec přihlásit vozidlo, které nemá výrobní štítek a tato skutečnost je zjištěna při evidenční kontrole, do registru vozidel nebo tento problém musí řešit původní vlastník vozidla v místě původní registrace?
Nutno vyřešit před přeregistrováním, evidenční kontrolu při přeregistraci je nutno chápat jako ochranu nového vlastníka.
§§§§§§§§§§
Při technické prohlídce nebo evidenční kontrole bylo zjištěno, že údaje na výrobním štítku
nejsou v souladu s technickým průkazem (např. hmotnosti vozidla)
Hodnotíme tento stav jako závadu?
Ano.
Jaký bude následný postup registračního úřadu v takovém případě?
Úřad to řeší na základě stanoviska výrobce, nejlépe opravou údajů nebo poznámkou v technickém průkazu.
Za jakých podmínek lze opravit údaje v technickém průkaze a na základě čeho?
Na základě stanoviska výrobce.
Lze vůbec přihlásit takové vozidlo, které nemá nesoulad údajů na výrobním štítku oproti technickému průkazu a tato skutečnost je zjištěna při evidenční kontrole, do registru vozidel nebo tento problém musí řešit původní vlastník vozidla v místě původní registrace?
Nutno vyřešit před přeregistrováním, evidenční kontrolu při přeregistraci je nutno chápat jako ochranu nového vlastníka.
§§§§§§§§§§
§§§§§§§§§§
Vydání nového technického průkazu za ztracený
Při vydání nového technického průkazu za ztracený se do nového technického průkazu nevyznačuje výrobní číslo motoru, i když je nadále registrované (nebyl proveden výmaz výrobního čísla, pouze vydán nový technický průkaz) a ani se neopravuje typ motoru (např. vznětový, 4-dobý, OTTO a podobně)
Je tento postup registračního úřadu správný?
Ne, výmaz čísla motoru lze provést pouze na základě kladné evidenční kontroly, která je dalším nutným dokladem k provedení tohoto úkonu z důvodu zamezení legalizace kradených vozidel (§ 12 odst. 2d) zákona č. 56/2001 Sb.). Rovněž je správné při vydání nového technického průkazu opravit typ motoru, vlastník vozidla se tak vyhne následným problémům.
Tak to je něco málo příkladů, kterými si můžete, ale nemusíte lámat hlavu
poldík