Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
- dědek
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1762
- Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
- Typ Libera: E12
- Bydliště: Tanvald
Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
Už se z toho stává akademická debata a spoustu lidí asi netuší, co tady řešíme. Já se přikláním k alternativě , že dvě baterky , když každá je už vlastně jiná způsobí, že je těžko plně za provozu alternátorem nabít , neboť jejich vnitřní impedance (zdánlivý ohmický odpor pro zjednodušení) je jiný. Na vojně jsem velel taky klukovi, co měl na starosti baterkárnu. Baterky formoval a nabíjel . Všechny byly připojený na jediný zdroj ( dva měděnné pásy- plus a mínus) pamatuji , že tenkrát znamení nabité baterky bylo známé "vaření" a k tomu docházelo za úplně jiný čas i když se zdálo, že vybité baterky jsou na tom úplně stejně. Měkčí a tvrdší baterka není nic jiného , než její vnitřní odpor. Dědek
VW CaddY 1,9 tdI 2008
škoda yeti 1.2 2010
škoda yeti 1.2 2010
Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
No vidíš, ta je právě ta špatná alternativa, zcela souhlasím s Karlem... ve skutečnosti je to tak, že dvě nebo více paralelně připojených baterek se nabijí, jen každá se nabije za jiný čas v závislosti na "tvrdosti" baterie. Místo alternátoru si přestav např. stabilizovaný zdroj napětí Unab= 14,4 s proudovým omezením na 45 A, k tomuto zdroji pripojené akumulátory se svým vnitřním odporem a vnitřním napětím řekněme 12,3 V. Když zapneš zdroj, během poměrně krátkého okamžiku díky vnitřním odporům baterií "vyskočí" napětí na + polech baterií na 14,4 V a celkový odebíraný proud ze zdroje ani nedosahne maxima a klesne pod limitních 45A. Na všech bateriích bude shodné napětí 14,4 V a jen se budou lišit jejich nabíjecí proudy v závislosti na jejich vnitřních odporech -> nabije se každá baterie, ale jen za různě dlouhý čas daný velikostí jejího vnitřního odporu (přímo úměrně) a i její kapacitě (přímo úměrně). Pokud se nabíjení přeruší ještě před plným nabitím všech baterií (v praxi tedy velmi krátká jízda, takové jen popojetí), více nabitější baterie si bude snažit udržet své vyšší napětí, např. 12,9 V, méně nabitější baterie napětí menší, např. 12,6 V a toto napětí si postupně baterie vzájemně vyrovnají (více nabitá baterie předá část svého náboje méně nabité baterii, přitom se skoro zanedbatelná část energie zmaří "přeléváním" přes vnitřní odpory obou baterií). Nic víc.
Jiná situace by nastala, kdyby jedna z baterií byla uplně špatná (tedy K.O.) a měla kromě vnitřního odporu a nulové kapacity i svod. Při nabíjení by sice bylo na ní 14,4 V, ale po vypnutí zdroje by ihned přes tuto baterii započalo vybíjení a postupně by vybila i tu druhou nabitou baterii. Je tedy jasné, že připojovat uplně špatné baterie nejenom že by nemělo smysl, ale celou situaci by ještě zhoršilo, ale to snad by nikdo ani neudělal. Já jsem druhou baterku měl navíc, je stará 3 roky a je stále docela slušná, tak proč jí nevyužít, než aby ležela v garáži, takhle odvede aspoň nějaký užitek
Pro Martinekk: pokusím se letos se na zimní sraz v Jílovém u Prahy dostavit... snad čas dovolí
Jiná situace by nastala, kdyby jedna z baterií byla uplně špatná (tedy K.O.) a měla kromě vnitřního odporu a nulové kapacity i svod. Při nabíjení by sice bylo na ní 14,4 V, ale po vypnutí zdroje by ihned přes tuto baterii započalo vybíjení a postupně by vybila i tu druhou nabitou baterii. Je tedy jasné, že připojovat uplně špatné baterie nejenom že by nemělo smysl, ale celou situaci by ještě zhoršilo, ale to snad by nikdo ani neudělal. Já jsem druhou baterku měl navíc, je stará 3 roky a je stále docela slušná, tak proč jí nevyužít, než aby ležela v garáži, takhle odvede aspoň nějaký užitek
Pro Martinekk: pokusím se letos se na zimní sraz v Jílovém u Prahy dostavit... snad čas dovolí
Subaru Libero FA12, rv. 1996, 2. majitel od r. 1999 a 30 tis. km, červené se skleněnou střechou, k dubnu 2009 najeto 160 tis. km., k září 2011 najeto 190 tis. km, k lednu 2016 najeto 215 tis. km, podnikání od r. 1993: http://haron.cz/
- dědek
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1762
- Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
- Typ Libera: E12
- Bydliště: Tanvald
Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
Ale "Lubsone" v tomhle si sám odpovídáš ve smyslu, co jsem se snažil popsat už v prvém příspěvku. Jen si je potřeba uvědomit, že vlastně nejde o přídavnou baterii , ale serioparalelní zapojení dvanácti článků a každý o jiném vnitřním odporu. Ty v sérii, které budou mít menší odpor a tudíš se budou nabíjet rychleji po odpojení zdroje (alternátoru - konec jízdy ) budou dodatečně nabíjet ty mizernější a ve fínále budeš mít dvě baterky nenabité a při mrazu (sice pomůže zvýšená kapacita), ale i tak pokles napětí způsobí mizernější start. Něco podobného se dělo kdysi při provozu Tater 603. Ty měly dvě šestivoltové baterky v sérii. Když byly obě nové - nó problém, ale za pár let už mizerie. A výměna -jedině obou baterek (tu lepší jsem si vybrečel do Trabanta) .Tak trvám na : dvě baterky ano , ale nastartovat , přídavnou odpojit a po návratu odnést do teplíčka a šoupnout na konzervační nabíjení. Tam může zústat po dobu oblevy než začne zase pořádně mrznout. Dědek
VW CaddY 1,9 tdI 2008
škoda yeti 1.2 2010
škoda yeti 1.2 2010
Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
Hele dědku, přijed na sraz, dáme panáka a tohle vyřešíme
Subaru Libero FA12, rv. 1996, 2. majitel od r. 1999 a 30 tis. km, červené se skleněnou střechou, k dubnu 2009 najeto 160 tis. km., k září 2011 najeto 190 tis. km, k lednu 2016 najeto 215 tis. km, podnikání od r. 1993: http://haron.cz/
- Martinekk
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 948
- Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
- Bydliště: Trenčín city
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
Lubsone, jasné, ak prídeš tak to pomeráme a uvidíme kde je celá príčina. Neboj, na zrazoch je výborne
Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
- Jarda
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 539
- Registrován: pon zář 26, 2005 3:08 pm
- Bydliště: Moravská Třebová
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
Každý den ráno v 5,20 startuji jedu asi dva km k rodičům, 5,40 jedu 3 km do práce, z práce zase k rodičům a domů popřipadě na nákupy, auto stojí v noci venku přez den ve vytápěné garáži asi 8 hodin zatím jsem nenastaroval jen jednou a to mojí vinou nechal jsem zapnuté zadní osvětlení, jednou za týden zapínám udržovací nabíječku aby se trochu zpamatovala z velkého odběru ( starty, svícení ( mám denní ) dva ventylátory ) před zimou jsme zkontrolovali všechny kostry a dráty.
myslím si že originál alternátor není přispusoben (( kapacita baterie může překročit 10% ( dle manuálu )) na to aby dobíjel dvě baterie. je to samé jako bych tam dal místo 45 AH baterii 100 AH
Kdo je moudrý, míří ke hvězdám
nově= jsem majitel nového KIA SOUL 1600
nově= jsem majitel nového KIA SOUL 1600
- Karel
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1702
- Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
- Bydliště: Děčín
Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
Jardo ahoj.
Podobný režim s Liberem mám také jen to teplé stání ve služební garáži chybí, ale zato
přes noc i v největším mrazu stoji v temperované garáži 5 - 8 st. Zatím nemusím dobíjet.
Skus si přeměřit napětí, jak se tu psalo. Já to měřím v zásuvce zapalovače.Bylo by dobré provézt i další měření přímo na baterce.
Se světlama, 2 motorky topení, tak to nesmí klesnout pod 13,9 až 13,2V./ teda za jízdy/ Není to sníženou
kapacitou baterky? Teda jako že neudrží celou vloženou energii. A strácí kapacitu
Co Ti na to řekl synek jako že je to dobrý že jsou na tom jiní hůř
Odkaz, že max proud alt. je podobný hodnotě kapacity baterie. Je jen pro silně, ale silně
laickou veřejnost. To máš jako by Ti řekli na pumpě když jezdíš často rychlostí přes 95km v hod.
tak máš tankovat aspoň 98oktanů. Dobře vybavený Mercedes má alternátor 215A a baterku "jen"
82Ah. ale má náročnou výbavu jako třeba elektrické přihřívání otopné vody.
Skrátka v našem případě jsou obě hodnoty jen podezřele si číselně podobné. Ale tou 100Ah
baterkou by si autu v žádném případě neuškodil. To stojí za úvahu...
K.
Podobný režim s Liberem mám také jen to teplé stání ve služební garáži chybí, ale zato
přes noc i v největším mrazu stoji v temperované garáži 5 - 8 st. Zatím nemusím dobíjet.
Skus si přeměřit napětí, jak se tu psalo. Já to měřím v zásuvce zapalovače.Bylo by dobré provézt i další měření přímo na baterce.
Se světlama, 2 motorky topení, tak to nesmí klesnout pod 13,9 až 13,2V./ teda za jízdy/ Není to sníženou
kapacitou baterky? Teda jako že neudrží celou vloženou energii. A strácí kapacitu
Co Ti na to řekl synek jako že je to dobrý že jsou na tom jiní hůř
Odkaz, že max proud alt. je podobný hodnotě kapacity baterie. Je jen pro silně, ale silně
laickou veřejnost. To máš jako by Ti řekli na pumpě když jezdíš často rychlostí přes 95km v hod.
tak máš tankovat aspoň 98oktanů. Dobře vybavený Mercedes má alternátor 215A a baterku "jen"
82Ah. ale má náročnou výbavu jako třeba elektrické přihřívání otopné vody.
Skrátka v našem případě jsou obě hodnoty jen podezřele si číselně podobné. Ale tou 100Ah
baterkou by si autu v žádném případě neuškodil. To stojí za úvahu...
K.
Nikdo není dokonalej.
- dědek
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1762
- Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
- Typ Libera: E12
- Bydliště: Tanvald
Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
Už se těším, až to budeme řešit v Jílovém u piva. Jen ještě poslední poznámku- nikdy jsem neviděl žádné auto, které by od výrobce mělo PARALELNĚ zapojené dvě baterky ( do série ano třeba Praga V3S) Myslím tím auto normální. Nevím jak jsou zapojené články v elektromobilu, ale myslím, že taky v serii. Dědek
VW CaddY 1,9 tdI 2008
škoda yeti 1.2 2010
škoda yeti 1.2 2010
- Martinekk
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 948
- Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
- Bydliště: Trenčín city
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
Dědku, ja som také auto videl, BMW 520d y roku 1999, kolega v robote ho má. Klasická bavorácka koncepcia, traxel, vzadu je baterka. A miesto ešte na jednu, tá bola montovaná na pre autá vybavené nezávislým kúrením Webasto. Je to dízlák, tak dve 82Ah potvory tam byť musia. A takýchto áut je určite viacero. No, diskusia to bude teda riadna a tiež sa na ňu teším.
Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
Elektrice rozumím jen pokud jde o výměnu žárovky ale z praxe vám můžu říct že druhou baterku (72ah) připojuju už druhým rokem na zimu k té mini subarácké a se startováním ani dobíjením nemám problémy. Celou zimu to maká bez všímání a to nejezdím ani denně,ani delší trasy.
- dědek
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1762
- Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
- Typ Libera: E12
- Bydliště: Tanvald
Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
Martínku, synek nějaký takový BMW na naftu i s přídavným topením má. Je to 3litr z 1997 , ale má jen jednu baterku a opravdu vzadu z "dálkovým" vedením . Já vím, že to může fungovat , ale teoreticky (už zmíněný Kirhofův zákon) způsobí, že po vypnutí zdroje (alternátoru) začne téci proud z baterky "lepší" do té "horší" a ve finále budu mít dvě mizerně nabité baterky s vědomím mám 40Ah +74Ah a musím nastarovat v mínus30. Jenže? ( Proč by se vyráběly děsně drahý kondezátory třeba 0,5F, když by stačilo strčit paraleně mnohonásobně levnějších i deset - dvacet s menší kapacitou? Každý radioamatér to takhle neudělá, když staví vysílací zařízení nebo i technik NF pro filtraci v NFzesilovači. Dědek
VW CaddY 1,9 tdI 2008
škoda yeti 1.2 2010
škoda yeti 1.2 2010
- Martinekk
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 948
- Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
- Bydliště: Trenčín city
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
Tak oni tam priamo vo výrobe osadili nejakú elektroniku pre nabíjanie a kontrolu vybíjania, je to vraj tam. Kolega mi to spomínal. Asi sa štartuje z jedného aku a z druhého beží len webasto. To aby bol zaručený štart aj po dlhom behu kúrenia, aspoň to je moja domnienka prečo to spravili tak ako to spravili.
Inak tie drahé voltmetre (tuzingáči to nazývajú kapacitor) riešia zas len následky a nie príčiny, a pri správnom prevedení inštalácie a dimenzovaní aku sú absolútne nepotrebné...
Inak tie drahé voltmetre (tuzingáči to nazývajú kapacitor) riešia zas len následky a nie príčiny, a pri správnom prevedení inštalácie a dimenzovaní aku sú absolútne nepotrebné...
Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
- ulus
- Člen korespondent
- Příspěvky: 208
- Registrován: úte úno 12, 2008 7:53 am
- Bydliště: Bedřichov u Lysic
Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
Už s tím dejte pokoj. Pokud jsou akku stejné, připojujte si je paralelně, preventivně měnit po 2-3 letech. Je to vyzkoušeno v praxi v UPS, jak sériové pro zvýšení napětí (sníží se odběr proudu), tak paralení pro zvýšení kapacity (a nemyslím ty prcky do 3kW). Chce to pravidelnou kontrolu a údržbu.
Ale ptám se proč do libera? Normálně by snad mělo startovat. Pokud by chtěl někdo využí druhý akku ne k startů, ale jako zdroj při kempování, jde postavit nebo koupit odpojovač (vyšší napětí připojeno, nižší napětí odpojeno).
A co ty volnoběžky a uzávěra diferenciálu?
Ale ptám se proč do libera? Normálně by snad mělo startovat. Pokud by chtěl někdo využí druhý akku ne k startů, ale jako zdroj při kempování, jde postavit nebo koupit odpojovač (vyšší napětí připojeno, nižší napětí odpojeno).
A co ty volnoběžky a uzávěra diferenciálu?
Pojedeme zkratkou, je to sice delší, ale zato horší cesta.
- Jarda
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 539
- Registrován: pon zář 26, 2005 3:08 pm
- Bydliště: Moravská Třebová
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
ulus píše:Ale ptám se proč do libera? Normálně by snad mělo startovat. Pokud by chtěl někdo využí druhý akku ne k startů, ale jako zdroj při kempování, jde postavit nebo koupit odpojovač (vyšší napětí připojeno, nižší napětí odpojeno).
stím souhlasím, sám používám další zdroj ( startovací kufřík) na nezávislé plynové topení.
Kdo je moudrý, míří ke hvězdám
nově= jsem majitel nového KIA SOUL 1600
nově= jsem majitel nového KIA SOUL 1600
- covex
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 2498
- Registrován: úte led 24, 2006 3:02 pm
- Typ Libera: novejsi
- Bydliště: Liberec
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
Koukam, ze letosni mrazy vegenerovaly stejne napady ve vice hlavach. Take mam od posledni vymeny druhou autobaterii do Libera a taky jsem ji v tech mrazech vozil s sebou. Nastesti jsem ji sam nikdy nepotreboval, zato se hodila jinym spolu s kabely.
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
Zdravím, taky vozím v liberu druhou baterku umístěnou za přední řadou sedadel a připojuji za pomoci startovacích kabelů.
Pro stálé zapojení dvou baterií je možné použít přepínací relé, které po nabití jedné baterie přepne na druhou.
Pro stálé zapojení dvou baterií je možné použít přepínací relé, které po nabití jedné baterie přepne na druhou.