Stránka 1 z 3

Auto se podchlazuje

Napsal: ned říj 16, 2011 10:30 am
od covex
Opet prichazi zima, tak ze musi objevit nejaky pekny problem. Pri seslapnuti plynu/zatizeni se mi propada teplota. Co se tyce topeni, tak tezko rict, ale neprijde mi, ze by topilo hur nebo lip, vypinani zapinani topeni nema na problem vliv, chladic se nijak extra nepousti, spotreba +- normal. Teplota je i na volnobeh podle ukazatele mirne pod normalni, kdy rucicka byvala v pulce ukazatele, ted je trochu niz.

Typuju to na termostat viewtopic.php?f=2&t=459&p=3468&. Nebo nekoho napada jeste neco jineho? Cidlo teploty vody je cca 2roky nove.

Musi se pri vyndavani termostatu vypustit chladici kapalina, nebo jak to resite? Spunt? Skripnout hadici?

Re: Auto se podchlazuje

Napsal: ned říj 16, 2011 2:24 pm
od Karel
Ahoj.
Před demontáží termostatu vodu nevypouštím. Odteče ji jenom troška.
Tu snadno doplníš.
Před dokončením jsem původní šrouby nahradil " štefty" aby příště byla jistota,
že neodejde závit v komoře termostatu.
K.
:D

Re: Auto se podchlazuje

Napsal: pon říj 17, 2011 11:00 am
od covex
Diky Karle. Moje srouby sly OK.

Mam tam termostat jakesi francouzske provenience na 82C. Kdyz na nej naleju horkou vodu, tak sice cosi dela, ale uz pri 85C vody je zase skoro zavreny. To by ale prilis neodpovidalo chovani teplotniho ukazaltele (ten ma samostatny sensor takze kdo vi zda neni problem spis v nem). Tesneni dane pod termostatem, dilenska ho dava nad, ale to zrejme nema vliv na funkci.

Re: Auto se podchlazuje

Napsal: pon říj 17, 2011 11:07 am
od Martinekk
Termostat daj do hrnku s vodou a povar na šporáku. Musí sa otvoriť keď vodu zohreješ na nejakých 82 až 85 stupňov. A zas zavrieť keď prileješ studenú vodu. Je v tom termostate malá, asi 3mm v priemere obroková dierka?
Tesnenie vyzerá byť hodne jeté...

Re: Auto se podchlazuje

Napsal: pon říj 17, 2011 11:32 am
od Karel
covex píše:

Mam tam termostat jakesi francouzske provenience
Těsnění nahoře, dle dílenské.
Před lety jsem taky experimentoval se "zimním" termostatem.
Po mnoha a mnoha pokusech/proto štefty/ jsem se pokorně a v duchu s omluvou
vrátil k originálu. A od té doby teplota drží jak se patří.
Ono je to pak na delší diskuzi.
Vhodnou teplotu ovlivňuje několik požadavků
jako jen stručně : výkon motoru teda tepelné ztráty, množství přepravené vody a při jakém tlaku
dále kolik je vody v okruhu, účinnost chladiče, velikost štěrbiny při dosažení otevírací teploty, a setrvačnost a zpoždění
vlastního čidla.
Závěr: nekrmit, nedráždit a dát raději orig z Betahase.
K.
:shock:

Re: Auto se podchlazuje

Napsal: pon říj 17, 2011 6:32 pm
od Tuti
Když tak koukám na stav toho těsnění, napadá mě že problém by mohl být i v něm. Ne že by snad voda musela protékat kolem, ale možná se nějaký uvolněný kraj těsnění mohl skřípat do termostatu a zabránit jeho zavření. Jestli se termostat v hrnci chová přibližně správně a dřív byla teplota OK, tak bych s výměnou nepospíchal.
Mimochodem zhruba před dvěma roky jsem taky laboroval s termostatem a nakonec se ukázalo, že problém je v naletování kabelu na čidle - když zkoroduje, vzniká tam přechodový odpor a měřák pak ukazuje co ho napadne. Samozřejmě jsem přitom taky měl venku termostat a protože původní těsnění to nepřežilo, vyřízl jsem nové z pevného kartonu asi 0,5 mm a pak jsem ho vyvařil v fermeži. Slouží bez problémů.

Re: Auto se podchlazuje

Napsal: úte říj 18, 2011 9:12 pm
od covex
Tesneni je puvodni, ovsem vylepsene cernym silikonem (na fotce jsou jen zbytky silikonu). Dirka v termostatu existuje a v ni mosazny zvonecek ve kterem byl napasanovany kus cerneho silikonu z "doplkoveho" tesneni. Objednal jsem original termostat (500) + tesneni (200), tenhle mi tam dali ve VJ Cars pred par lety jako nahradu - da se bezne koupit v prodejnach primo pro Libero.

S tim skripnutym silikonem je to mozne, protoze v potrubi za termostatem jsem nasel prouzek ovsem cerveneho silikonu, ktery na termostatu neni. Kde se tam vzal netusim a radeji to nechci vedet. S varenim termostatu mam zajimavy problem - nechci se pokouset ho varit na indukci protoze by se ohrival vic termostat nez voda :). Este bych to mohl zkusit v mikrovlnce, ale nerad bych se dockal nejakeho nemileho prekvapeni. Kabel od sensoru k ukazately teploty na palubce jsem predelaval v lednu: viewtopic.php?f=13&t=1678&p=17983&hilit=sensors#p17983 kdyz upadl v podstate uplne.

Re: Auto se podchlazuje

Napsal: úte říj 18, 2011 11:15 pm
od vojta
covex píše:.. S varenim termostatu mam zajimavy problem - nechci se pokouset ho varit na indukci protoze by se ohrival vic termostat nez voda :). Este bych to mohl zkusit v mikrovlnce, ale nerad bych se dockal nejakeho nemileho prekvapeni...
klidně ti přivezu plotýnkový vařič jestli ti to na pokusy pomůže ;)

Re: Auto se podchlazuje

Napsal: čtv říj 20, 2011 8:52 am
od covex
Tos mi pripomel ze mam vlastne jeden nekde na pude... dobry napad. :)

Re: Auto se podchlazuje

Napsal: pon říj 24, 2011 8:11 pm
od covex
Dnes mi dorazil originalni Subaru Libero termostat.
subaru-libero-termostat-original.png
subaru-libero-termostat-original.png (811.02 KiB) Zobrazeno 25085 x
Co je na nem zajimaveho? Regulovatelny tedy urcite neni a teplotu otevreni ma 85C. Nahrady co se prodavaji maji 80 az 82C.

Re: Auto se podchlazuje

Napsal: pon říj 24, 2011 10:42 pm
od Mis.us
Hodim i já svou trošku do mlejna. V roce 09 jsem koupil termostat od nippartsu pro libero otevírá při 88 stupních celsia a funguje bez chyby za celou dobu co je na motoru.Vypadá dokonce uplně stejně jako originál a stojí 300,- těsnění si dělám z klingeritu.

Re: Auto se podchlazuje

Napsal: úte říj 25, 2011 11:54 am
od covex
Zda se novy termostat problem vyresil.

Re: Auto se podchlazuje

Napsal: úte čer 19, 2012 6:58 pm
od covex
Tak jsem ted za vyssich teplot jel delsi trasu a zase teplota zacala delat psi kusy. Vetsinou kdyz podradim a zvysi se otacky motoru, tak teplota spadne. I pri vyssich rychlostech, kdy narostou vyrazneji otacky vetsinou klesa teplota. Kdyz jsem auto zkousel dyl hnat co to da, tak nakonec teplota klidne vylezla nad normal.. Proste behem provozu se teplota pohybuje od cca 30-60% na ukazately. To musi byt problem nekde jinde. Mam vysipanych asi 30% mrizky v chladici, cekal bych, ze teplot spis vzroste nez klesne. Dalsi vec je vetrak na chladici, prijde mi, ze spina jen na jednu rychlost otacek.

Netusi nekdo jak to je, jestli ma vetrak vic stupnu provoznich otacek?

Jak casto se ma menit chladici kapalina?

Re: Auto se podchlazuje

Napsal: úte čer 19, 2012 7:35 pm
od Karel
covex píše: Dalsi vec je vetrak na chladici, prijde mi, ze spina jen na jednu rychlost otacek.

Netusi nekdo jak to je, jestli ma vetrak vic stupnu provoznich otacek?

Jak casto se ma menit chladici kapalina?
Podle schema elektiky má pouze jedny otáčky. Kolísají li otáčky, tak se motorek přidírá, nebo
nemá celých 12V.
Kapalinu jen kontroluji hustoměrem. Není li hustoměr, tak odebrat vzorek a otestovat v mrazáku.
K.
:cry:

Re: Auto se podchlazuje

Napsal: úte čer 19, 2012 9:03 pm
od vojta
covex píše:..teplota zacala delat psi kusy. Vetsinou kdyz podradim a zvysi se otacky motoru, tak teplota spadne. I pri vyssich rychlostech, kdy narostou vyrazneji otacky vetsinou klesa teplota. Kdyz jsem auto zkousel dyl hnat co to da, tak nakonec teplota klidne vylezla nad normal.. Proste behem provozu se teplota pohybuje od cca 30-60% na ukazately. T
mě bláznila ručička ukazetele teploty vody podobně - i když v zimě, nakonec to byl špatný kontakt kablíku u rozdělovače, a během záběru motoru se právě ten "nekontakt" projevoval poklesáváním ručičky, asi díky větším vibracím ? Možná je to u tebe podobné, a teplota je v pořádku a jenom blbne ukostření ukazatele. Byl to takový ten nasouvací konektor s nacvaknutým plastem.

Re: Auto se podchlazuje

Napsal: úte čer 19, 2012 9:12 pm
od Karel
vojta píše: nakonec to byl špatný kontakt kablíku u rozdělovače, a během záběru motoru se právě ten "nekontakt" projevoval poklesáváním ručičky, asi díky větším vibracím ?
Nejpíš náhoda, nebo souhra náhod, obvod rozdělovače a připojení teploměru spolu nesouvisí.Snad jen ty vibrace...
Ale, je to Libero, a tak je možné skoro všechno.
K.
:D

Re: Auto se podchlazuje

Napsal: úte čer 19, 2012 9:34 pm
od covex
Ten konektor jsem nedavno predelaval, protoze kabel upadl uplne. Jeste ho pro jistotu zkontroluju.

Uz hodinu tu brejlim do schematu zapojeni rele na spinani vetraku na chladici a moc moudry z toho nejsem. Je tam ctyrkontaktni rele, zreme dva kontatky na civku rele a dva na samotny vetrak, jde to jeste z hlavniho rele, ale co se tam spina - jestli treba dve napeti, nebo pulsni modulace, nemam tuseni. Navic z toho neni zrejme na zaklade ceho se to spina. Podle me to musi spinat RJ podle teploty z cidla.

Re: Auto se podchlazuje

Napsal: úte čer 19, 2012 9:46 pm
od Mis.us
JO,VĚTRÁK SPÍNÍ PODLE TEPLOTY ČIDLA U TERMOSTATU.KDYŽ STOUPNE TEPLOTA PŘES NĚJAKEJCH 95-100 STUPŇŮ,TAK SEPNE

Re: Auto se podchlazuje

Napsal: úte čer 19, 2012 9:50 pm
od Mis.us
JO,VĚTRÁK SPÍNÁ PODLE TEPLOTY ČIDLA U TERMOSTATU.KDYŽ STOUPNE TEPLOTA PŘES NĚJAKEJCH 95-100 STUPŇŮ,TAK SEPNE (ASI DÍKY VZRŮSTAJÍCÍMU ODPORU)

AŽ BUDEŠ KONTROLOVAT KONEKTOR,TAK ZKONTROLUJ TU PLOŠKU NA ČIDLU, NA KTEROU SE KONEKTOR NASAZUJE,MŮŽE BEJT PRASKLÁ.

Re: Auto se podchlazuje

Napsal: stř čer 20, 2012 10:11 am
od covex
Jen pro zajimavost - nasel jsem v manualu, ze chladici kapalina by se mela menit kazdych 24 mesicu nebo 50 tisic km.