Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
Jelikož tuto situaci jsem v poslední době zažil již vícekrát, musela nastat situace, kdy jsem se rozhodl situaci radikálně vyřešit. Nejprve demontáž a důkladná kontrola stratéru, potom výměna hlavního kabelu +12V mezi startérem a akumulátorem za silnější 35mm2 (měď průměr 7mm), kontrola všech zemění, všech kabelových ok a svorek silových kabelů, před 14 dny jsem navíc koupil uplně nový akumulátor (a raději místo předchozí Varty raději nyní Bosche - co kdyby náhodou Varta ty baterky dělala špatné..?) a stejně se tato situace v mrazech moc nezlepšila.
Díky jednomu příspěvku Karla ve vláknu o stratérech jsem se dostal k hodnotám startovacích proudů u motoru za studena - 270 A a motoru za tepla - 180 A (Karle, kde si to psal? Nemůžu to teď za boha najít, snad si to pamatuji dobře... ) - a začínalo mi docházet, kde může být zakopaný pes. Libero je totiž navrženo s akumulátorem se startovacím proudem 330 A a to znamená, že při startování motoru za studena se dostáváme na limitní hodnoty startovací schopnosti akumulátoru. Akumulátor startovacího proudu okolo 300 A dosahne pouze při úplném nabití, pokud několik dnů bude stát ve velkém mrazu, akumulátor místo 300 A zvládne třeba jen už 150 A a to pro studený potom prostě nestačí a startér místo rychlého startování jen pomalu a nebo vůbec sotva protáčí motorem.
A v tu chvíli mi napadlo řešení:
Paralelní spojení dvou akumulátorů zvýší i za největšího mrazu (a ted už skutečně myslím pořádný mráz okolo -30stupňu !!) hodnotu startovacího proudu na 2 x 150 A = 300 A a to už je bohatá rezerva i na start při jakémkoliv mrazu (teoretická hodnota startovacího proudu za tepla a plného nabití je pak 2 x 330 A = 660 A !). Pokud navíc přídavný akumulátor bude mít snadný přístup s rychlým připojením rychlokonektorem, lze jej pak v případě nutnosti prostě popadnout a odnést do tepla, dobít a znovu rychle připojit konektorem a pohodlně nastartovat. A tím nejlepším místem je právě prostor za zadní sedačkou přístupný zadními dveřmi. A to z několika důvodů, které snad každý pochopí po chvilce zamyšlení. Baterka tam vůbec nepřekáží. A pokud potřebuji sklopit sedačky do polohy "letiště", baterku v tu chvíli můžu klidně vypojit, vyjmout a přendat v autě kamkoliv jinam na zem, protože v tu chvíli mám jistojistě nastartováno a dále přídavná baterka není potřeba.
Nejdůležitější je však mít možnost baterku bez jakéhokoliv nářádí a zašpinění rukou během 5 vteřin vyjmout a odnést a nebo naopak nabitou baterku přinést a stejně rychle a pohodlně zapojit, zejména když někam pospíchám a mé čisté oblečení má do špinavých monterek hodně daleko.
Tady je řešení, které popíši krok za krokem, čtěte dále.
Chvilku strpení, příspěvek právě vkládám .....
Naposledy upravil(a) lubson dne pon úno 13, 2012 11:09 pm, celkem upraveno 5 x.
Subaru Libero FA12, rv. 1996, 2. majitel od r. 1999 a 30 tis. km, červené se skleněnou střechou, k dubnu 2009 najeto 160 tis. km., k září 2011 najeto 190 tis. km, k lednu 2016 najeto 215 tis. km, podnikání od r. 1993: http://haron.cz/
- Martinekk
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 948
- Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
- Bydliště: Trenčín city
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
No, mám taký dojem že riešiš následok a nie príčinu.
Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
starter maleho benzinaku zere 110 az 150 A
Speciální konektory pro vysoké proudy
Máš pravdu, řeším následek, přičina je možná i neřešitelná - Proč tu máme teď takové zimy? Možná že ten Praotec Čech měl popolézt pár set kilometrů na jih, a mít doma tepleji, vždyť zrovna včera bylou nás -22 stupňu, kdežto třeba v Itáli v Římě měli nádherný příjemný jen -1 stupeň .... Ted to trochu i zlehčuji, jasně může být na vině i nějaká technická příčina - osobně si myslím, že nemůžu chtít od 16-letého auta, aby fungovalo uplně stejně jako auto nové. Agregáty stárnou, zhoršují se jeich výkony, možná že i ten startér by mohl fungovat o něco lépe jako nový. Nicméně moje řešení vyřešilo hned několik svízelných situací, do kterých jsem se několikrát nedavno dostal a já si to řešení hrozně pochvaluji.
Tak tedy k řešení:
Základem řešení je speciální akumulátorový konektor pro vysoké proudy, který se používá např. v některých vysokozdvižných vozících. Konkrétní typ je na trvalé zatížení 175 A, což bohatě postačuje i na krátkodobé větší zatížení po dobu startování. Konektory lze koupit nebo objednat zde: http://www.svk.cz/bateriove_konektory.php - SVK elektronik, Poděbradská 56, Praha 9
Tak tedy k řešení:
Základem řešení je speciální akumulátorový konektor pro vysoké proudy, který se používá např. v některých vysokozdvižných vozících. Konkrétní typ je na trvalé zatížení 175 A, což bohatě postačuje i na krátkodobé větší zatížení po dobu startování. Konektory lze koupit nebo objednat zde: http://www.svk.cz/bateriove_konektory.php - SVK elektronik, Poděbradská 56, Praha 9
- Přílohy
-
- aku_konektror_baleni.JPG (53.77 KiB) Zobrazeno 31339 x
-
- aku_konektro_pohled1.JPG (52.18 KiB) Zobrazeno 31339 x
-
- aku_konektro_pohled2.JPG (41.99 KiB) Zobrazeno 31339 x
Naposledy upravil(a) lubson dne pon úno 13, 2012 11:13 pm, celkem upraveno 1 x.
Subaru Libero FA12, rv. 1996, 2. majitel od r. 1999 a 30 tis. km, červené se skleněnou střechou, k dubnu 2009 najeto 160 tis. km., k září 2011 najeto 190 tis. km, k lednu 2016 najeto 215 tis. km, podnikání od r. 1993: http://haron.cz/
Připojení přídavného akumulátoru v zadním prostoru
V zadní části karoserie je jedno místo, kde lze snadno vyvrtat díru pro protažení kabelu do prostoru motoru. Pozor, kousek vedle už vede hadice, je potřeba místo zkontrolovat před vrtáním i zespodu pohledem od motoru. Kabel průměru jádra 5 mm jsem protáhl po motoru vedle ostatních kabelů až ke startéru, kde jsem ho připojil pod matku společně k oku silového přivodu +12V, který vede od baterky. Jelikož se jedná o silné "nejištěné" kabely", je velmi nutné prostup přes karoserii opratřit kabelovou průchodkou a kabel vsunout např. ještě do husího krku.
- Přílohy
-
- vyvrtana dira.JPG (98.4 KiB) Zobrazeno 31339 x
-
- dira_s_pruchodkou_a_kabelem.JPG (59.38 KiB) Zobrazeno 31339 x
Naposledy upravil(a) lubson dne pon úno 13, 2012 11:17 pm, celkem upraveno 1 x.
Subaru Libero FA12, rv. 1996, 2. majitel od r. 1999 a 30 tis. km, červené se skleněnou střechou, k dubnu 2009 najeto 160 tis. km., k září 2011 najeto 190 tis. km, k lednu 2016 najeto 215 tis. km, podnikání od r. 1993: http://haron.cz/
Postup naletování pájecích dutinek ke kabelu
Dalším krokem je naletování pájecích dutinek a kabelových ok na kabel. Stačí si připravit několik kousků cínové pájky, kousek kalafuny a vše vhodit do dutinky postavené na výšku a zeshora přiložit kabel a tlačit jím směrem do dutinky. Plynovým hořákem dutinku ohřejeme, cín povolí a kabel zajede do cínu a kabel se pevně zaletuje do dutinky.
- Přílohy
-
- Připravená konektorová dutinka a spolu s 2 kousky cínové pájky a malým kouskem kalafuny
- dutinka+cin+kalafuna.JPG (35.15 KiB) Zobrazeno 31338 x
-
- Cín i kousek kalafuny vložíme do dutinky a přitlačíme měděným kabelem s 15 mm odizolovaným koncem
- dutinka_pred_zatavenim.JPG (32.27 KiB) Zobrazeno 31338 x
-
- Plynový hořák vyvine teplotu okolo 800 stupňů, prohřátí dutinky na teplotu tání cínové pájky 260 stupňů je velmi rychlé
- zatavena_dutinka.JPG (40.33 KiB) Zobrazeno 31338 x
Naposledy upravil(a) lubson dne pon úno 13, 2012 11:22 pm, celkem upraveno 2 x.
Subaru Libero FA12, rv. 1996, 2. majitel od r. 1999 a 30 tis. km, červené se skleněnou střechou, k dubnu 2009 najeto 160 tis. km., k září 2011 najeto 190 tis. km, k lednu 2016 najeto 215 tis. km, podnikání od r. 1993: http://haron.cz/
Postup naletování pájecích dutinek ke kabelu
Plynový hořák je na běžný plyn do zapalovačů a prodávají jej za 75,- Kč například v GM electronic http://www.gme.cz/plynove-pajecky-a-hor ... -p730-449/.
Tato věcička se vám určitě neztratí - lze s ním ohřívat smrštitelné bužírky při opravách kabelů, já s ní bezkonkurečně rychle rozdělávám táborový oheň každý rok, když jezdíme vodu.
Kabel s naletovanými kabelovými oky je vhodné ještě opatřit teplem silnější smrštitelnou bužírkou, která kabel v blízkosti oka ještě zpevní a zabrání oxidaci.
Tato věcička se vám určitě neztratí - lze s ním ohřívat smrštitelné bužírky při opravách kabelů, já s ní bezkonkurečně rychle rozdělávám táborový oheň každý rok, když jezdíme vodu.
Kabel s naletovanými kabelovými oky je vhodné ještě opatřit teplem silnější smrštitelnou bužírkou, která kabel v blízkosti oka ještě zpevní a zabrání oxidaci.
- Přílohy
-
- plynovy_mikrohorak.JPG (41.77 KiB) Zobrazeno 31337 x
-
- kabel_minus_pol.JPG (29.03 KiB) Zobrazeno 31337 x
Naposledy upravil(a) lubson dne pon úno 13, 2012 11:26 pm, celkem upraveno 1 x.
Subaru Libero FA12, rv. 1996, 2. majitel od r. 1999 a 30 tis. km, červené se skleněnou střechou, k dubnu 2009 najeto 160 tis. km., k září 2011 najeto 190 tis. km, k lednu 2016 najeto 215 tis. km, podnikání od r. 1993: http://haron.cz/
Kompletace konektoru
Hotové naletované dutinky se jednoduše zasunou do tělesa konektoru, až zámky uvnitř zaklapnou. Tím je sestavení konektoru hotové. Kabel se záporným polem lze jednoduše přišroubovat a na nejbližší kostřící místo karoserie pod držák bezpečnostního pásu, postačí pak jen délka kabelu pro záporný pol pouhých 20 cm.
- Přílohy
-
- konektor_s_kabely_odkryte.JPG (86.99 KiB) Zobrazeno 31337 x
-
- konektor_s_kabely_finale.JPG (45.75 KiB) Zobrazeno 31337 x
Naposledy upravil(a) lubson dne pon úno 13, 2012 11:43 pm, celkem upraveno 1 x.
Subaru Libero FA12, rv. 1996, 2. majitel od r. 1999 a 30 tis. km, červené se skleněnou střechou, k dubnu 2009 najeto 160 tis. km., k září 2011 najeto 190 tis. km, k lednu 2016 najeto 215 tis. km, podnikání od r. 1993: http://haron.cz/
Kabely na straně akumulátoru
Obdobně připravíme i druhý konektor, který bude součástí akumulátoru. Oba protikusy konektoru jsou identické, není rozdílu mezi "samcem" a "samicí" a konstrukce současně vylučuje záměnu + a - polu.
Zbývá ještě akumulátor opatřit izolačními krabičkami, které izolačně zakryjí akumulátorové svorky a zabrání tak případnému náhodnému dotyku + svorky akumulátoru s karoserií, konkrétní plastové krabičky jsem koupil v Hornbachu á 17,- Kč.
Zbývá ještě akumulátor opatřit izolačními krabičkami, které izolačně zakryjí akumulátorové svorky a zabrání tak případnému náhodnému dotyku + svorky akumulátoru s karoserií, konkrétní plastové krabičky jsem koupil v Hornbachu á 17,- Kč.
- Přílohy
-
- kabely_k_akumulatoru.JPG (64.03 KiB) Zobrazeno 31336 x
-
- kabely_na_akumulatoru.JPG (51.75 KiB) Zobrazeno 31336 x
-
- montazni_krabicky_odkryte.JPG (79.15 KiB) Zobrazeno 31336 x
Naposledy upravil(a) lubson dne pon úno 13, 2012 11:28 pm, celkem upraveno 1 x.
Subaru Libero FA12, rv. 1996, 2. majitel od r. 1999 a 30 tis. km, červené se skleněnou střechou, k dubnu 2009 najeto 160 tis. km., k září 2011 najeto 190 tis. km, k lednu 2016 najeto 215 tis. km, podnikání od r. 1993: http://haron.cz/
Konečná podoba
A takto vypadá finální podoba rychle vyjímatelného přídavného akumulátoru a jeho umístění v zadní části Libera. Auto spolehlivě nyní nastartuji i s velmi vybitými akumulátory, navíc přídavná baterka může být klidně i starší odložená baterka s "poloviční" startovací schopností, která samotná již na startování motoru přestala postačovat - viz bohaté diskuze v jiných vláknech na téma životnost akumulátoru. V tomto režimu se životnost obou baterií mnohem prodlouží - jsou poloviční startovací proudy na 1 baterii a také, co je důležité, na polovinu se rozdělí a sníží i značný nabíjecí proud od alternátoru v okamžiku po nastartování, který je pro baterie poměrně škodlivý.
Berte tento příspěvek jen jako námět, neříkám, že toto řešení každý uvítá s otevřenou náručí. Mně osobně vyhovuje, motor mi za extrémních mrazů startuje, jako kdyby venku bylo horko +40 stupňů, a VO TO TU JDE.
Příjemné ježdění přeje lubson
Berte tento příspěvek jen jako námět, neříkám, že toto řešení každý uvítá s otevřenou náručí. Mně osobně vyhovuje, motor mi za extrémních mrazů startuje, jako kdyby venku bylo horko +40 stupňů, a VO TO TU JDE.
Příjemné ježdění přeje lubson
- Přílohy
-
- montazni_krabicky_zakryte.JPG (38.71 KiB) Zobrazeno 31335 x
-
- aku_v kufru.JPG (52.18 KiB) Zobrazeno 31335 x
-
- Akumulátor spolu s reprobednami, vše je na konektrory a tedy snadno odpojitelné a vyjímatelné
- aku_v_kufru+reprobedny.JPG (51.7 KiB) Zobrazeno 31335 x
Naposledy upravil(a) lubson dne pon úno 13, 2012 11:45 pm, celkem upraveno 1 x.
Subaru Libero FA12, rv. 1996, 2. majitel od r. 1999 a 30 tis. km, červené se skleněnou střechou, k dubnu 2009 najeto 160 tis. km., k září 2011 najeto 190 tis. km, k lednu 2016 najeto 215 tis. km, podnikání od r. 1993: http://haron.cz/
- Lubomír
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1031
- Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
- Bydliště: Trenčín,SK
Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
Moc pjekné povídaní, + prijmi "blahopřání" k vyriešeniu prípadu, takéto niečo som kedysi tiež skúšal, kým som nerozobral aj tú malú elektromagnetovú vec, čo je nad štartérom - je to vlastne elektromagnetický spínač. Tam to bolo. Taký plochý kontakt z medi tam pri pritiahnutí elektromagnetu premostí medené plošky na hlavách prívodných skrutiek M8. Tak ono to tam malo také krátery, že ani po doraze kotvy elektromagnetu nenastal správny kontakt s nulovým prechodovým odporom. Je to opravitelné (- alebo kúp nový kus, ak si netrúfaš na opravu). Teraz boli -22ky u nás, a v pohode štartujeme obe Liberká. Odstránil si následok, ale velkými prúdmi z dvoch aku sa aj ten blbý prechodový odpor odtaví a jednoho dne štartér cvakne, ale nepretočí, a budeš spomínať na moju radu. Jo, a skontroluj i puzdro pastorku štartéru - vôľa 0,5mm má za následok okrem pridierania rotoru štartéru i nesprávny záber evolventného ozubenia, nadmerný sklz suchého ozubenia na zotrvačníku, straty a tým lenivý štartér, vyšší odber a dokolečka problém.
Lubomír
Ak by som sa náhodou aj netrafil s diagnózou, pochvál sa v čom to bolo, inak silne namáhaš altík pripojením a dobíjaním dvoch aku - hrozí preťaženie regulátora a zničenie niektorej diódy, to potom nedobíja vo vysokých otáčkach a neštartuješ zasa, ale to sa pozná podľa toho, že aj po dlhej jazde štartér iba s námahou pretočí ohriaty motor....
Lubomír
Ak by som sa náhodou aj netrafil s diagnózou, pochvál sa v čom to bolo, inak silne namáhaš altík pripojením a dobíjaním dvoch aku - hrozí preťaženie regulátora a zničenie niektorej diódy, to potom nedobíja vo vysokých otáčkach a neštartuješ zasa, ale to sa pozná podľa toho, že aj po dlhej jazde štartér iba s námahou pretočí ohriaty motor....
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
Díky Lubomír za přečtení příspěvku a vyjádření tvého názoru, musím tedy upřesnit: podezření na horší startér jsem samozřejmě měl a tak jsem ho celý měl již venku, důkladně jsem jej rozebral, vyčistil, přeměřil odpor sepnutých kontaktů pod proudem i statické odpory všech částí vinutí a dokonce jsem šel i tak daleko, že jsem chtěl vyloučit případné mezizávitové zkraty a tak jsem si sestavil jednoduchý LC obvod na jednotlivých vinutí a měřil poměrné hodnoty nizkofrekvenčního střídavého proudu proti ostatním vinutím (pokud je zkrat mezi závity, jedná se o silně zatlumený LC obvod s velkým NF proudem), po tomto testu se však zdál být startér zcela v pořádku. I po mechanické stránce jsem zkontroloval všechny krajní polohy pohybu pastorku. Kontakty startéru, jak píšeš, tedy příčinou špatného startování v mrazech v mém případě není, nicméně 100% jistotu bych měl asi jen, kdych tam mohl na porovnání na chvíli namontovat nový nebo 100% dobrý vyzkoušený startér, což tuto možnost zrovna v těchto extrémních mrazech nemám.
Jinak asi nemáš pravdu tím s přetěžování alternátoru s nabíjením dvou akumulátorů. Alternátor je kontruovaný na jmenovitý maximální proud, na tento proud je dimenzovaný i jeho diodový můstek i průměr vinutí měděného drátu statoru i použitý způsob chlazení. Při dosažení maximálního proudu dochází k proudovému omezení na indukčním principu (dosaženo max. sycení jádra) a altík prostě už větší proud nevyvine a ani mu to nijak neuškodí. Kdežto regulátor je obvod řídící budicí vinutí pouze v závislosti na okamžité hodnotě napětí na + svorce a jako funkční celek je zcela nezávislý na hodnotě výstupního proudu alternátoru. Pokud tedy by hrozilo nějaké poškození alternátoru z důvodu přetížení, tak jedině diodovému můstku nadměrným proudem nebo statorovému vinutí přehřátím. Nicméně je potřeba si uvědomit, že skutečný proud, který v okamžiku započetí nabíjení teče z alternátoru do akumulátoru za situace, že akumulátor je na 12V a alternátor na cílovém napětí cca 14,4 V, je z praxe nějakých maximálně 10 A - 20 A, vždyť si to změř - vybitá baterie je totiž relativně měkký zdroj proudu a i jako měkká zátěž se chová při nabíjení - s rozdílem 2,4 V prostě větší proud do ní nepoteče (s postupným nabitím baterie jako zdroj "ztvrdne" a hodnoty proudu vzrostou, ovšem zmenší se zase rozdíl mezi okamžitým napětím baterie a cílovým napětím alternátoru a proud tím už nevzroste). Čili i se zapojením 2 akumulátorů místo jednoho dle mého k žádnému výraznému přetěžování alternátoru nedochází. Navíc ten 75 A altík je přeci jištěný 60 A pojistkou, ne?
EDIT: opravuji, altík má asi jen 45 A, myslel jsem, že je silnější
Nicméně díky Lubomíre za reakci, jsem rád, že tu takto polemizujeme, správná polemika je to správné koření pro toto fórum a myslím si, že i ostatní díky tomu si mohou utvořit připadně opravit svůj názor a v tom vidím velký přínos tohoto fora pro ostatní. Tak hezký den, lubson
Jinak asi nemáš pravdu tím s přetěžování alternátoru s nabíjením dvou akumulátorů. Alternátor je kontruovaný na jmenovitý maximální proud, na tento proud je dimenzovaný i jeho diodový můstek i průměr vinutí měděného drátu statoru i použitý způsob chlazení. Při dosažení maximálního proudu dochází k proudovému omezení na indukčním principu (dosaženo max. sycení jádra) a altík prostě už větší proud nevyvine a ani mu to nijak neuškodí. Kdežto regulátor je obvod řídící budicí vinutí pouze v závislosti na okamžité hodnotě napětí na + svorce a jako funkční celek je zcela nezávislý na hodnotě výstupního proudu alternátoru. Pokud tedy by hrozilo nějaké poškození alternátoru z důvodu přetížení, tak jedině diodovému můstku nadměrným proudem nebo statorovému vinutí přehřátím. Nicméně je potřeba si uvědomit, že skutečný proud, který v okamžiku započetí nabíjení teče z alternátoru do akumulátoru za situace, že akumulátor je na 12V a alternátor na cílovém napětí cca 14,4 V, je z praxe nějakých maximálně 10 A - 20 A, vždyť si to změř - vybitá baterie je totiž relativně měkký zdroj proudu a i jako měkká zátěž se chová při nabíjení - s rozdílem 2,4 V prostě větší proud do ní nepoteče (s postupným nabitím baterie jako zdroj "ztvrdne" a hodnoty proudu vzrostou, ovšem zmenší se zase rozdíl mezi okamžitým napětím baterie a cílovým napětím alternátoru a proud tím už nevzroste). Čili i se zapojením 2 akumulátorů místo jednoho dle mého k žádnému výraznému přetěžování alternátoru nedochází. Navíc ten 75 A altík je přeci jištěný 60 A pojistkou, ne?
EDIT: opravuji, altík má asi jen 45 A, myslel jsem, že je silnější
Nicméně díky Lubomíre za reakci, jsem rád, že tu takto polemizujeme, správná polemika je to správné koření pro toto fórum a myslím si, že i ostatní díky tomu si mohou utvořit připadně opravit svůj názor a v tom vidím velký přínos tohoto fora pro ostatní. Tak hezký den, lubson
Naposledy upravil(a) lubson dne pon úno 13, 2012 10:56 pm, celkem upraveno 2 x.
Subaru Libero FA12, rv. 1996, 2. majitel od r. 1999 a 30 tis. km, červené se skleněnou střechou, k dubnu 2009 najeto 160 tis. km., k září 2011 najeto 190 tis. km, k lednu 2016 najeto 215 tis. km, podnikání od r. 1993: http://haron.cz/
- Lubomír
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1031
- Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
- Bydliště: Trenčín,SK
Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
Díky Lubsone za odborný výklad, vidím, že to ovládaš skvele, toš ja som to vtedy nejak nemeral, len nechal opravovať diodu po pripojení paralelného akumulátoru (- že by E10 ešte nemala všetky ty omezováky? - asi mala, a dioda by možná odešla aj bez toho pripojenia druhého aku, ale premeranie zopnutého elektromagnetu som skúšal, je to také bezbolestné, priložiť hroty a zmerať, bolo to v poriadku, kým nenastal stav jak popisuješ - tá spomienka sa mi vrátila po tvojom opise - ale až po rozobratí kontaktov spínača som sa problému zbavil. Ale predsa len, pochvál sa, ak prídeš na poruchu - záhadu, všetci sa radi niečo poučia a prípadne poradia, a na to tu fórum je, aj na takéto diskusie na dialku...
Tak nech to jazdí.
Tak nech to jazdí.
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
Jasná věc. A to víš, že vzpomínám na mládí svého auta, kdy startovalo vždycky a všude ... ted už je to 16-ti letý stařeček a už mu to prostě tak nejde Ale pokud na to přeci jen přijdu, rád to sem pro ostatní určitě dopíši.
Subaru Libero FA12, rv. 1996, 2. majitel od r. 1999 a 30 tis. km, červené se skleněnou střechou, k dubnu 2009 najeto 160 tis. km., k září 2011 najeto 190 tis. km, k lednu 2016 najeto 215 tis. km, podnikání od r. 1993: http://haron.cz/
- Tuti
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1576
- Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
- Bydliště: liberec
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
Myšlenka druhé baterky na posílení startování je jistě lákavá ... já osobně jsem ve dnech kdy šlo nejvíc do tuhého vozil s sebou jednu starou ale ještě trochu schopnou a nabitou baterku. Kvůli snadnému a čistému přenášení ji mám v plastovém kýblu, bral jsem ji vždycky do toho auta se kterým jsem jel a na noc domů do tepla. Byla to jen taková záloha, kdyby auto nešlo natočit, připojil bych ji přes startovací kabely. Funguje to jako pojištění - když ho máte, nic se vám nestane.
Ponechám stranou základní otázku, jestli jsou dvě baterky to správné řešení (oba tábory mají svoji pravdu), ale musím upozornit na riziko paralelního spojení dvou baterií. Pokud budou baterie spojené trvale, ta slabší tu silnější vycucává a ve výsledku je po pár hodinách stání jejich souhrnná kapacita menší, než kdyby v autě byla jen ta dobrá. Takže určitě by se měla druhá baterka odpojovat. Kromě toho bych důrazně doporučil onu posilovací baterku v autě nějak upevnit.
Ponechám stranou základní otázku, jestli jsou dvě baterky to správné řešení (oba tábory mají svoji pravdu), ale musím upozornit na riziko paralelního spojení dvou baterií. Pokud budou baterie spojené trvale, ta slabší tu silnější vycucává a ve výsledku je po pár hodinách stání jejich souhrnná kapacita menší, než kdyby v autě byla jen ta dobrá. Takže určitě by se měla druhá baterka odpojovat. Kromě toho bych důrazně doporučil onu posilovací baterku v autě nějak upevnit.
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad
-------
já rád - ty rád - allrad
- Karel
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1702
- Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
- Bydliště: Děčín
Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
Pokud budou obě 2 baterie /elektricky/ stejné, nelze tomu nic vytknouti.Tuti píše:Myšlenka druhé baterky na posílení startování je jistě lákavá ... .
A alternátor dodá do baterek pouze spotřebovanou energii.
I na některých užitkových autech se s tímto řešením dá setkat. Např.některý
Ford Tranzit, a i jiná auta,tedy vyloženě na naftu.
K.
Nikdo není dokonalej.
- Martinekk
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 948
- Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
- Bydliště: Trenčín city
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
Rozhodne by som pred pridaním baterky začal merať, úbytky na všetkých kábloch aj nekábloch. Ako príklad uvediem to, že na mojom striebornobielom po zime štartér ráno točil pomalšie, napätie na akumulátore nejakých 13 až 13,5V. pritom alternátor dával 14,4 ako sa patrí. Plusový kábel je nový (na origo bol úbytok skoro pol voltu) a úbytok bol na mínuse! Prechodový odpor medzi klietkou altíka a blokom motora... Blok ako taký je prikostrený priamo na aku, lebo bez toho staršie Liberká už naozaj nechcú štartovať v zime. Takže tak nejak, treba merať, každý jeden spoj. Ak máš na baterke pri naštartovanom motore 14,4 aj pri zapnutých svetlách a pri štartovaní úbytok na kábloch od aku k štartéru na pluse aj mínuse spolu menej ako 0,1V, tak to štartovať proste musí.
Minulý rok nebol problém V -22 stupňoch naštartovať Liberko 1,2 ročník 1989 s aku 35Ah starým tak 5let a viac...
Elektriku je treba mať vporiadku, bez toho to nejde. Keby si prišiel na zraz, nieje problém premerať. Škoda že na zrazy nechodíš, no...
Jo, a ta kostra ktorú tam máš, no, neviem neviem, ale je to miesto ktoré vyhnije na každom Liberku a od dobrej kostry to má ďaleko. Radšej by som pridal aj 50cm kábla ktorý má naozaj dostačujúci prierez a prikostril to inam. Ešte prekostri blok motora priamo na rám a aj na karosériu. Pomôže to každému Liberku.
Minulý rok nebol problém V -22 stupňoch naštartovať Liberko 1,2 ročník 1989 s aku 35Ah starým tak 5let a viac...
Elektriku je treba mať vporiadku, bez toho to nejde. Keby si prišiel na zraz, nieje problém premerať. Škoda že na zrazy nechodíš, no...
Jo, a ta kostra ktorú tam máš, no, neviem neviem, ale je to miesto ktoré vyhnije na každom Liberku a od dobrej kostry to má ďaleko. Radšej by som pridal aj 50cm kábla ktorý má naozaj dostačujúci prierez a prikostril to inam. Ešte prekostri blok motora priamo na rám a aj na karosériu. Pomôže to každému Liberku.
Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
- dědek
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1762
- Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
- Typ Libera: E12
- Bydliště: Tanvald
Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
Já si myslím, že smysl to má v případě, druhou baterku použiješ jen na nastarování a pak ji odpojíš. Jinak elektrotechnicky vzato druhý Kirhofův zákon způsobí, že alternátor "požene" všechen proud, který je schopen dodat( pofrčí nadoraz).A když k tomu připočteš proud , který odebíráš pro světla , topení (větráky) stěrače a další (méně podstatné jako radio a další) nemůžeš se divit, že obě baterky nikdy vlastně nenabiješ. Řešil bych to tak, jak píšu v úvodu : nastartovat, odpojit a po jízdě odnést do tepla a případně připojit na konzervační nabíjení. Při mínus dvaceti má vymrzlá baterka sotva třetinovou kapacitu a když něco pamatuje , už startérem nezahejbá. Přitom při teplotách nad nulou spolehlivě startuje. No a když se k tomu v Liberu přičte i známý efekt, že za vlhka se startuje na víc pokusů a mezi tím "leští" víčko rozdělovače a VN kabely, je kapacita baterie v Liberu vlastně malá a škoda, že "asijské" baterky nedělají třeba 77Ah. Jinak jsem si všiml, jak jsi řešil náhodný zkrat krabicemi na omítku. Musím podotknout, že by stačila jen na plusovým pólu , ale to není na škodu. Hlavně, že nějaká ochrana je. Vzpomínám si, že kdysi , když jsem ještě hrál na tancovačkách a jezili jsme Š 1202STW, měli jsme noční startování posichrováno 150Ah baterkou z náklaďáku a propojení přímo na startér pořádnými měděnými kabely. Vše fungovalo až do chvíle, kdy se na baterku sesunul mikrofonní stojan a zkratoval oba póly. Jen zázrakem nám neshořela aparatůra uvnitř,a i na maxizahrádce na střeše. Izolaci na baterce totiž tvořil pouze obyčejný pytel od brambor. Pěkně děravý a rozpadávající se. Takový ohňostroj jste nikdo neviděl. (JInak baterka to taky nepřežila a odpojily se nějaké články, když asfalt tekl, jak mléko. Tak bacha . Dědek
VW CaddY 1,9 tdI 2008
škoda yeti 1.2 2010
škoda yeti 1.2 2010
- Tuti
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1576
- Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
- Bydliště: liberec
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
Jenže v tomhle případě baterky stejné nejsou - jedna je nová sa druhá v podstatě vysloužilá. Jak Lubson píše, ta nová je "tvrdá" a ta stará "měkká", takže na ní napětí rychle spadne a začne se jakoby nabíjet z té nové. Jenže se stejně nenabije, cenná energie přijde nazmar. Dvě paralelní baterky mohou úspěšně fungovat jedině tehdy, když se mění současně a v provozu se stejně formují, takže pak jsou opravdu víceméně stejné.Karel píše: Pokud budou obě 2 baterie /elektricky/ stejné, nelze tomu nic vytknouti.
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad
-------
já rád - ty rád - allrad
- Karel
- "Pečené kolínko fóra" :-)
- Příspěvky: 1702
- Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
- Bydliště: Děčín
Re: Přídavný rychlopřipojitelný akumulátor pro zimní starty
Toto vlákno diskuze doufám řeší jen současné teplotní anomálie. Popisované trable
jsou jen výčtem problémů, a následných úspěšných oprav i s patřičnejma oslavama.
Vážení, paralelní spojení 2 autobaterií o stejné konstrukci, a stejném provozním napětí
nepředstavuje žádný problém. Pokud baterie po dobití, a 24hod. odstátí mají
12,5 až 12,7V lze je paralelně spojit. Dojde pouze k sečtení kapacit /C1 +C2/ nic víc, nic míň.
Jestli že jedna z baterek bude tzv. "měkčí", a to určitě bude, tak se k celkovému startovacímu
proudu připojí jen tím svým dílem. Zkrátka se ničeho ošklivého nedopustíte. A používat vysloužilou baterku, která neudrží napětí,a teda svoji kapacitu, jako pomoc při startu je asi pošetilost.
Použití 2. Kirh. zákona zde není na místě. http://cs.wikipedia.org/wiki/Kirchhoffo ... C3.A1ch.29
Znovu chci připomenout, že alternátor i při navýšení kapacity baterie není v žádném případě přetěžován. Dodá třeba i svůj max. proud/45A/ a stále se nic neděje.
Zde dojde pouze k doplnění energie která byla odčerpána startem. Toto lze nepřímo kontrolovat voltmetrem, jak zde bylo doporučeno.
Na druhou stranu je také pravdou že si alt.třeba i lehce zničíte po nastartování vnějším zdrojem, nebo roztlačením
/nemulvím o možném zaměnění + a - / a následným protůrování ve vys. otáčkách zapnutím světel, topení, a hlavně plný muziky...atd.
No,a jak píše Matínekk, když pečuješ o své auto, tak nemáš problémy.
Mohu to jenom potvrdit.
K.
jsou jen výčtem problémů, a následných úspěšných oprav i s patřičnejma oslavama.
Vážení, paralelní spojení 2 autobaterií o stejné konstrukci, a stejném provozním napětí
nepředstavuje žádný problém. Pokud baterie po dobití, a 24hod. odstátí mají
12,5 až 12,7V lze je paralelně spojit. Dojde pouze k sečtení kapacit /C1 +C2/ nic víc, nic míň.
Jestli že jedna z baterek bude tzv. "měkčí", a to určitě bude, tak se k celkovému startovacímu
proudu připojí jen tím svým dílem. Zkrátka se ničeho ošklivého nedopustíte. A používat vysloužilou baterku, která neudrží napětí,a teda svoji kapacitu, jako pomoc při startu je asi pošetilost.
Použití 2. Kirh. zákona zde není na místě. http://cs.wikipedia.org/wiki/Kirchhoffo ... C3.A1ch.29
Znovu chci připomenout, že alternátor i při navýšení kapacity baterie není v žádném případě přetěžován. Dodá třeba i svůj max. proud/45A/ a stále se nic neděje.
Zde dojde pouze k doplnění energie která byla odčerpána startem. Toto lze nepřímo kontrolovat voltmetrem, jak zde bylo doporučeno.
Na druhou stranu je také pravdou že si alt.třeba i lehce zničíte po nastartování vnějším zdrojem, nebo roztlačením
/nemulvím o možném zaměnění + a - / a následným protůrování ve vys. otáčkách zapnutím světel, topení, a hlavně plný muziky...atd.
No,a jak píše Matínekk, když pečuješ o své auto, tak nemáš problémy.
Mohu to jenom potvrdit.
K.
Nikdo není dokonalej.