Stránka 1 z 2

Životnost baterie

Napsal: pon lis 19, 2012 8:05 am
od dědek
Tak jsem hledal, zda-li se to někdy v minulosti neřešilo. Téma baterie se už vyskytlo mnohokrát, ale zatím jsme neprobrali životnost baterie v Liberu. Snad je to tím, že spousta z nás Libero koupí starý a další náklady na novou baterku bere jako nutnost. Sám jsem do prvého Libera hned další zimu musel koupit novou baterku, na kterou možná jezdí ještě Martínek v Trenčíně. A najednou se ochladilo a Libero, který stojí venku několik dní už nestartuje. Dobíjení pomohlo jen na nastartování a za dva dny konec. Napětí, který mohu měřit na přístroji na palubce ( v marketu koupený teploměr IN a OUT s funkcí osvětlení a ukazatele napětí ve voltech) ukazuje 11V a baterka startérem nezatočí. KOnec života baterie zn. Brit , kterou, jak jsem se tu dopátral, kupoval peple už v r.2006, si odsloužila už dost a možná, kdybych každý den s Liberem jezdil , by se poroučela třeba až v lednu při mínus 15 . Tak prosím o zkušenosti, jak komu dlouho slouží nebo sloužila v autě baterie. Je to zkušenost pro ty, kteří mají baterku v autě už sedm let , že mohou čekat její blízký konec. Prvý příznak je, že už chce občas dobít a pak už ani to nestačí. Dědek

Re: Životnost baterie

Napsal: úte lis 20, 2012 7:19 am
od Lubomír
Dobré skúsenosti mám s origobaterkami, fakt vydržala 12 rokov, končili potom jak dostali zaberák vybitím do zmrzlých káblov pri -15, nabitie nabíjačkou stačilo tak na tri dni a krátke pojazdy. Hodne pomáhalo parkovanie na kopečku - to stačilo odbrzdiť pri zaradenej dvojke, pretočiť štartérom pol otáčky a ihneďpustiť spojku a klúčik štartéra, mal som to nacvičené ešte aj s manipuláciu so sytičom - a tak sa darilo aj staršiu baterku udržať pri živote. Z časov s nespolahlivým štartovaním mi ostal nepekný zlozvyk, pretože nebolo isté, či naštartujem, nezapínal som si pás, až za jazdy, keď bolo jasné, že už ideme. :) Duhá origoška končila pri vadnej diode v altíku, altík dobíjal iba na nízkych otáčkach, za jazdy sa vybíjala tak, že po 80km nepretočila ohriaty motor, kým som na to prišiel a nechal spraviť už mala baterka dosť, Liberko dostalo novú a opravený altík. Odvtedy je pokoj a štartuje sa spolahlivo na prvý pokus. Ale v pamäti ostáva roztláčanie Liberka s vybitou baterkou - sám na parkovisku na ujazdenom snehu, večer z práce, zima tak -12, a slabá baterka. Alebo odjazd zo zimnej dovolenky v Tatrách - po týždni zmrzlé, snehom zafúkané Liberko nejavilo snahu odísť domov, tak sa roztláčalo s využitím tlačnej sily celej rodiny. Ach jo, Liberopríbehy, kdo ich nemá?

Re: Životnost baterie

Napsal: úte lis 20, 2012 7:47 pm
od covex
Myslim ze uvahy nad zivotnosti baterii tu uz jsou taky. Ja tvrdim, ze baterie v Liberu vydrzi spolehliva 3 roky mestskeho provozu. Jak Libera starnou maji navic vetsi mechanicky odpor, protoze vse je uz zatuhle, takze se startuje spatne jakmile baterie nema aspon nominalni hodnoty.

Nevim kde se daji sehnat original baterky, mam za 6 let druhou Vartu a myslim, ze letos by me mohla vymena potkat opet - uvidim po prvnich mrazech. Hodne dela take garazovani, kde baterka nevymrza tak casto.

Jinak bych uvital, kdyby nekdo zacal delat baterku s vetsim startovacim proudem ve formatu, ktery by se do Libera vesel bez potreby uprav. Tim by myslim bylo po problemu - treba ta zde viewtopic.php?f=3&t=388&hilit=varta&start=40#p17017 zminovana Optima Yellow Top R-2,7J - za 9 let je to zpatky, cena sla dost dolu.:)

Re: Životnost baterie

Napsal: stř lis 21, 2012 11:07 pm
od Tuti
Tři roky jsou dost málo - šest let už slušný standard. 12 let života baterie v Liberu je obdivuhodný až neuvěřitelný výkon, ovšem je otázka, kolik posledních zim již šlo o popisovaný agonický stav. Kdysi jsem taky dojížděl baterky dokud v nich byla aspoň jiskřička života, dneska mám radši jistotu. Libero má v záloze spoustu záludností, kterými dokáže plánovaný odjezd zhatit a není potřeba mu v tom ještě pomáhat špatnou baterkou. Takže když na začátku zimy při -5 baterka sotva točí motorem, je čas na novou. Když se s ní budu celou zimu trápit a startovat z kopce, na laně nebo přes kabely, prodloužím jí život o rok - takže o nějakých 20%. Čili úspora nějaké dvě stovky - to za ty problémy nestojí.
Starou baterku si nechávám jako posilu na období nejtužších mrazů - po noci kdy je -25 má i zánovní baterka se startováním co dělat a když ta vysloužilá strávila noc v teple na nabíječce, dokáže přes kabely hodně pomoct.

Re: Životnost baterie

Napsal: pon pro 03, 2012 7:32 pm
od Karel
Dnes jsem koupil po 5 letech novou již moderní bezúdržbovou baterku od asi maďarského výrobce
za příjemných 1136,- Kč
Jen mne zarazilo napětí naprázdno 13,5 V ?
Zítra ověřím laboratorním 0,2% voltmertem
zde je odkaz : http://www.tehnoelectrica.ro/baterie-au ... -ah-1.html
2012-12-03 18.29.42.jpg
2012-12-03 18.29.42.jpg (89.88 KiB) Zobrazeno 12486 x
Tak doplním a uvedu na pravou míru. Skutečná hodnota napětí v klidu /měřeno ML 20/
je 12,62V.
Chybu v měření zapříčinila již slabá baterka v multimetru.
K.
:D

Re: Životnost baterie

Napsal: stř pro 05, 2012 6:21 pm
od Tuti
V souvislosti s tématem životnosti baterie bych si rád doplnil mezery ve vědomostech .. jak je to s výkonem alternátoru v závislosti na otáčkách? Dokáže dávat jmenovitý proud už od volnoběhu, nebo až od nějakých vyšších otáček? A kdyby byl odběr proudu větší, než co v tom okamžiku dává alternátor, bude svítit kontrolka?

Re: Životnost baterie

Napsal: stř pro 05, 2012 9:18 pm
od Mis.us
Na novějšim modelu 97 když mi běží motor a zapnu světla,topení nebo cokoliv co žere další proud,tak si ŘJ automaticky zvedne otáčky motoru,aby altík při volnoběhu dobíjel jak máa po vypnutí opět otáčky sníží.Když jsem, měl ŘJ v pánu,tak to dělalo opak-otáčky při zapnutí světel klesly a při vypnutí motor chcípnul.

při volnoběhu mi dává necelejch 14V bez světel


Altík podle mne dobíjí víc,když má motor vyší točky.Někde tady vlákno tutově je.Mišus

Re: Životnost baterie

Napsal: stř pro 05, 2012 9:37 pm
od covex
S tema otackama a RJ jsem se domnival, ze je to ponekud jednodussi, protoze RJ primo informaci o zapnuti svetlometu podle me v Liberu nema, takze proste tim, ze se zapnou svetlomety, se zvetsi elektricky odpor v soustave, tim i zatizeni alternatoru, ktery tak klade vyssi mechanicky odpor a vic namaha motor, RJ pak zvysuje otacky proste proto, ze by motor jinak chcipnul.

Re: Životnost baterie

Napsal: stř pro 05, 2012 10:35 pm
od covex
Tuti píše:V souvislosti s tématem životnosti baterie bych si rád doplnil mezery ve vědomostech .. jak je to s výkonem alternátoru v závislosti na otáčkách? Dokáže dávat jmenovitý proud už od volnoběhu, nebo až od nějakých vyšších otáček? A kdyby byl odběr proudu větší, než co v tom okamžiku dává alternátor, bude svítit kontrolka?
Budu jen teoreticky spekolovat, treba se nekdo prida a neceho se dobereme. Alternator sam o sobe je zdrojem stridaveho proudu, jehoz frekvence je dana otackami, amplituda zrejme konstrukci a otackami, na vystupu je usmernovaci mustek a kondik s odporem, ktery ze zdroje stridaveho proudu delaji zdroj DC napeti - v Liberu kolem 14.6V. Tedy alternator v aute neni zdroj proudu ale zdroj konstatniho napeti. Jak tvrdy je ten zdroj je - tedy jaky dokaze dodat proud - je samozrejme otazka. Vzhledem k tomu, ze alternator ma zpetnou vazbu "regulator" na zaklade rozdilu napeti baterka/alternator, pak podle me nemusi dodavat jmenovity proud pri volnobeznych otackach, protoze otacky motoru se prizpusobi zatezi alternatoru tak, aby jeho zatez nezpusobila chcipnuti motoru. Tedy pokud by si pri motoru bezicim na volnobeh pripojil zatez, kterou by prochazel jmenovity proud, mely by se otacky zpetnou vazbou zvednout.

Kontrolka podle me zacne svitit v pripade, ze rozdil napeti alternatoru a baterky je vetsi nez "neco", at uz vlivem, ze alternator neni schopen dodavat dostatecny proud a tedy mu klesne napeti, nebo proto, ze je spatna baterka neni schopna se nabit na napeti alternatoru.

Re: Životnost baterie

Napsal: čtv pro 06, 2012 12:21 am
od Tuti
covex píše: ... otacky motoru se prizpusobi zatezi alternatoru tak, aby jeho zatez nezpusobila chcipnuti motoru. Tedy pokud by si pri motoru bezicim na volnobeh pripojil zatez, kterou by prochazel jmenovity proud, mely by se otacky zpetnou vazbou zvednout.
Tak by to fungovalo za předpokladu, že ŘJ hlídá napětí a snaží se ho zvyšováním otáček udržet někde na těch 14,6 V .. v tom případě by pak ale třeba při přetržení řemene alternátoru musely vyletět otáčky nahoru, což se pokud vím neděje. Spíš mám za to, že ŘJ na volnoběhu hlídá jen otáčky v určitém rozpětí a když poklesnou na spodní hranici (protože zatížený alternátor klade větší odpor), prostě přikmí trochu víc benzinu a tím otáčky zvýší, ale jen o pár desítek. Nemluvě o karburátorovém motoru, kde žádná zpětná vazba mezi otáčkami a přípravou směsi není. Ale schválně to zítra vyzkouším - zapnu všechno co žere a nedělá kravál a budu poslouchat, jak motor točí.
Ale doufám, že až se trochu vyblbneme akademickými debatami, naservíruje nám tady Karel nějakou reálnou charakteristiku alternátoru :lol: .

PS: jenom kvůli obsahové správnosti .. zapnutím světlometů nebo jinéhu spotřebiče se odpor soustavy sníží, nikoli zvýší.

Re: Životnost baterie

Napsal: čtv pro 06, 2012 7:40 am
od dědek
Kdysi jsme se ve škole učili, že auto s dynamem může jet bez baterie a dynamo stačí jen roztočit(nabudit) a dále napětí a proud dává podle otáček.Alternátor však takto nepracuje a potřebuje k tomu, aby dal proud primárně baterii. Bez baterie by vlastně vyráběl energii do sebezničení. Zkušenosti mám takové, že jmenovité namětí ( cca 14,5V) a proud , který je dán konstrukcí alternátoru ( 30,45,75 atd A), vlastně řídí regulátor (často už součást alternátoru a to platí i o Liberu) . Skoro každý majitel škody felicie se za dobu vlastnictví tohoto následovníka favorita setkal s jevem, že mu praskaly všechny žárovky a nakonec bouchla baterka. To je tím, že právě ten zmíněný regulátor přestal regulovat a nastal jev, že při zvyšování otáček se napětí dostalo až přez 20V , žárovky popraskaly a do baterky tekl proud i 30A , baterka se "vyvařila" a šla do p...... Jinak si taky myslím, že v Liberu ŘJ pošle do vstřiků jen víc benzínu v závislosti na tom , že alternátor , který se točí a dává proud představuje pro motor zátěž a tak na volnoběhu se to projeví nepatrným zvýšením otáček , ale že by poznala, že jsou zapnutá světla, stirače nebo topení tomu nebude. Dědek

Re: Životnost baterie

Napsal: čtv pro 06, 2012 8:45 am
od covex
Tuti píše:
covex píše: ... otacky motoru se prizpusobi zatezi alternatoru tak, aby jeho zatez nezpusobila chcipnuti motoru. Tedy pokud by si pri motoru bezicim na volnobeh pripojil zatez, kterou by prochazel jmenovity proud, mely by se otacky zpetnou vazbou zvednout.
Tak by to fungovalo za předpokladu, že ŘJ hlídá napětí a snaží se ho zvyšováním otáček udržet někde na těch 14,6 V .. v tom případě by pak ale třeba při přetržení řemene alternátoru musely vyletět otáčky nahoru, což se pokud vím neděje. Spíš mám za to, že ŘJ na volnoběhu hlídá jen otáčky v určitém rozpětí a když poklesnou na spodní hranici (protože zatížený alternátor klade větší odpor), prostě přikmí trochu víc benzinu a tím otáčky zvýší, ale jen o pár desítek. Nemluvě o karburátorovém motoru, kde žádná zpětná vazba mezi otáčkami a přípravou směsi není. Ale schválně to zítra vyzkouším - zapnu všechno co žere a nedělá kravál a budu poslouchat, jak motor točí.
Ale doufám, že až se trochu vyblbneme akademickými debatami, naservíruje nám tady Karel nějakou reálnou charakteristiku alternátoru :lol: .

PS: jenom kvůli obsahové správnosti .. zapnutím světlometů nebo jinéhu spotřebiče se odpor soustavy sníží, nikoli zvýší.
TUti souhlasim naprosto s tebou - RJ nehlida napeti, ale otacky motoru, ktere se meni vlivem zatizeni alternatorem. (MMCH: alternator cini asi 10% spotreby auta - to jsem se docetl, ne ze bych to zmeril) Alternator ma ovsem vnitrni regulator, ktery na zaklade rozdilu napeti (aspon taksi to myslim) - tedy nikoli RJ - reguluje proud do rotoru, cimz se meni ucinnost alternatoru. Jak pise Dedek - pokud by regulator odesel, muzou se dit asi podivuhodne veci. Pro nastartovani behu alternatoru je skutecne potreba baterie - ta doda proud do rotoru skrz regulator - ovsem pro samotny chod uz je potreba pouze zpetna vazba, kterou se alternator sam udrzuje.
Neco napr. zde: http://alternatorparts.com/understandin ... nators.htm

ad PS: ano mas pravdu, zateze se pripojuji paralelne, aby na nich bylo napeti baterie.

Re: Životnost baterie

Napsal: čtv pro 06, 2012 8:50 am
od Mis.us
Ale schválně to zítra vyzkouším - zapnu všechno co žere a nedělá kravál a budu poslouchat, jak motor točí.

Když běží auto na sytič,tak to nepoznáš,jen když má provozní teplotu.

Spíš by mně ale zajímalo,proč mi dělala ŘJ to co dělala: Zapnutí světel-klesly otáčky-vypnutí světel motor chcípnul (při provozní teplotě otáčky kolílsaly).Po výměně ŘJ je vše jak má bejt:Při zapnutí spotřebiče se zvýšej a po vypnutí klesnou do normálu a motor nechcípne.Mišus

Re: Životnost baterie

Napsal: čtv pro 06, 2012 10:54 am
od Karel
Životnost baterie se udává 2-5 let. Výjimky rozhodně jsou.
Vlastní alternátor je zdroj „U“ to je zdroj stálého napětí v rámci
konstrukčních možností. Dodávaný proud je teoreticky nepřímo
úměrný otáčkám a odporu el. Instalace. To je odběr baterie a součet
příkonů spotřebičů. Kolísání otáček/pokles/ motoru na volnoběh je vlastní mechanický odpor alternátoru v našem případě 0,63kW takže alt. může odebrat skoro 1HP.
Ř.J. má vlastní vnitřní stabilizaci napájecího napětí, takže jí je to jedno.
Pouze udržuje předem nastavené otáčky volnoběhu.Charakteristika otáčky a výkon je přibližně taková.Otáčky na hřídeli alt.
ne motoru.
Alt.png
Alt.png (193.65 KiB) Zobrazeno 12397 x
K.
:roll:

Re: Životnost baterie

Napsal: pát pro 07, 2012 7:42 am
od dědek
A to je ten rozpor teorie a praxe. 2-5let? To se někdo dost "sichruje". Měl jsem polského Fiata 125 s baterkou deset let starou (když jsem ho kupoval, měl ještě originál baterku z výroby) Majitel ale v zimě vůbec nejezdil a baterku bral domů, kde ji týden nabíjel 0,25A a týden vybíjel přez 2W žárovku. Když přišel mráz, už jsem Fiata nenastartoval. Jinak ale u aut ( celkem jsem jich už měl 39) byla "výdrž" baterky asi pět let . a tahle poslední v Liberu to jen potvrzuje. Protože jsme se v práci docela pohádali co je ta správná doba na výměnu, tak jsem tohle téma založil. ( Shodou okolnosti čekám, že budu objednávát i baterku do pětiletého Mitsubishi Outlandera.) Do LIbera nakonec šla baterka 45Ah 350A za 1200,- (Banner). Dědek

Re: Životnost baterie

Napsal: pát pro 07, 2012 7:13 pm
od Tuti
Díky Karle, přesně tenhle obrázek jsem chtěl vidět :D . Zbývá ještě přeměřit řemenice, aby se přepočetly otáčky alternátoru na otáčky motoru .. motor se mi kvůli tomu teď otvírat nechce, ale tak od oka z paměti bych řekl, že ten poměr by mohl být okolo 1,5:1 - takže otáčky alternátoru při volnoběhu budu asi mezi 1200 - 1700 1/min. Tzn. alternátor tak akorát začíná něco dělat.
Udělal jsem ten zátěžový experiment - se zapnutými světly, vyhříváním z. okna, rozsvícenou couvačkou, brzdovým světlem a zadní mlhovkou otáčky volnoběhu slyšitelně klesly. Kontrolka se ale nerozsvítila, a to ani potom, co jsem přidal ještě naplno přední i zadní ventilátor a varovná světla. Přitom v tomhle stavu už je to odběr kolem 40A, určitě víc, než při volnoběhu leze z alternátoru. Dosud jsem si myslel, že když odběr přesáhne výkon alternátoru, ohlásí se to kontrolkou. Teď celkem jistě vidím, že ne. Z této zkušenosti a z Karlova diagramu mi vychází závěr, že při městských pojíždkách z baterky spíš ubývá, než aby se dobíjela. Takže když se jezdí většinou jen "kolem komína", chce to v zimě občas přiživit i novou či zánovní baterku nabíječkou. A určitě hodně prospějí LED denní světla.

Re: Životnost baterie

Napsal: pát pro 07, 2012 8:03 pm
od Karel
Dík za uznání.
Poměr řemenic bývá obvykle 1:2.
Alt. musí!!! i v režimu okolo komína stačit vše zásobovat i celodení svícení.
Mám to skutečně vyzkoušené :arrow: :arrow: ráno 2km do práce někdy pojížďky po městě kolem 7km
potom nákup pro provoz domácnosti a domů 5km, a stále dokola, a startuju :!:
Když se objeví potřeba dobíjet baterku tak začíná nějaký problém.
Jak to známe : baterka svorky kabely kostry stater alternátor řemen atd...atd>.atd?:!
Jo.
K.
:lol:

Re: Životnost baterie

Napsal: pát pro 07, 2012 10:59 pm
od Karel
dědek píše: To se někdo dost "sichruje"
Ahoj.
"někdo" To myslíš asi současnou společnost? Tak Ti řeknu,že s tím nic nenaděláš. Skutečně neéé.,
Když budeš mít vlastní fabriku na výrobu baterek tak určitě nebudeš stát o nějaké reklamace a do ceny musíš započítat vše : od nákupu surovin přes mzdy technický rozvoj, odpadové hospodářství odpisy a třeba emisní povolenky? a to ostatní , co laik nevidí..
Takže s nějakým prodlužováním životnosti aku baterie asi nic nebudeš řešit. To je jako bys chtěl vyrobil věčnou zápalku?
Jen se podívej na jinou věc, kterou už samozřejmě používáme jako je třeba mobilní telefon, snad žádný nevydrží s původní baterkou 5 let, ale co, on ani vlastní telefon se nedožije 5 let ! Nebo jó?
K.
:D , :D , :D

Re: Životnost baterie

Napsal: sob pro 08, 2012 5:07 am
od Mis.us
Tuti:
Udělal jsem ten zátěžový experiment - se zapnutými světly, vyhříváním z. okna, rozsvícenou couvačkou, brzdovým světlem a zadní mlhovkou otáčky volnoběhu slyšitelně klesly.


Tohle když udělám s ohřátym motorem,tak stoupnou a pak se v klidu vrátěj na nějakejch 800 +- podle toho jak je má kdo nastavený.(Dělal jsem všechno ukostření nový,včetně plusovejch kabelů na startéru a alternátoru. r.v 97.Zrenovovaná tátova 93jka to dělá uplně stejně).Mišus

Re: Životnost baterie

Napsal: sob pro 08, 2012 10:31 pm
od Tuti
Karel píše: Alt. musí!!! i v režimu okolo komína stačit vše zásobovat i celodení svícení.
Souhlasím, mělo by to tak být. Dost možná je moje úvaha "mimo mísu", ale vycházel jsem z toho, že jezdím centrem, kde obvykle polovinu (a možná i víc) času prostojím na křižovatkách. To není vůbec nic nereálného. Přitom mám trvale zapnutá světla (občas na červené přepínám na parkovačky, ale je to proti vyhlášce), ventilátor a rádio, něco bere zapalování. Suma sumárum to dělá odběr tak 20 A, nebo spíš 25, protože většinou u toho ještě stojím na brzdě (Liberec je skoro všude do kopce nebo z kopce) a někdy se přidává blinkr. Když to vztáhnu na uvedený diagram, chybí dobrých 10 A, které jdou z baterky. Při dobíjení pak může do baterky téct tak 6A (a zdaleka ne všechno v ní zůstane), takže při poměru času vybíjení a dobíjení 1:1 je celková bilance výrazně záporná. Naštěstí ale pak jednou za čas (týden - dva - tři) přece jen ujedu v kuse pár desítek kilometrů, při kterých má baterka zase šanci se vzpamatovat.