vůle řízení

E 10, E 12
polachovah
Náhodný kolemjdoucí
Náhodný kolemjdoucí
Příspěvky: 3
Registrován: čtv zář 14, 2006 9:35 am
Bydliště: VSETÍN

vůle řízení

Příspěvek od polachovah »

zdravím všechny,potřeboval bych pomoct,mám strašnou vůli na řízení vůle je v páce řízení ale ten díl nemůžu nikde sehnat,volal jsem i do hostivic ale tam nic takového zatím prý nemají tak se chci zeptat jestli někdo z vás neví kde bych to sehnal nebo bych to od někoho koupil,díky za radu.Mám libero r.v85
Uživatelský avatar
Tuti
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1576
Registrován: úte bře 21, 2006 5:57 pm
Bydliště: liberec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tuti »

"strašnou" vůli (klidně půl otáčky volantu) má na 99% na svědomí gumové zkrutné pouzdro, na kterém je převodová páka řízení uprostřed uložená. Je to celkem častá závada a dá se vyměnit samotné pouzdro, určitě bych neměnil celou páku za jinou starou. Kdybys ho nemohl sehnat někde blízko, zkus si zavolat 485 161 934 nebo 608 002 200 (to je VJ cars v Liberci), měli by ho umět obstarat. Kdyby ti ho nechtěli poslat, tak ho můžu vyzvednout a dát na pošu já.
tuti
-------
já rád - ty rád - allrad
Martin H.
Inventář fóra
Inventář fóra
Příspěvky: 329
Registrován: ned úno 05, 2006 3:54 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Martin H. »

To gumové pouzdro se mi rozpadlo kdysi taky. Protože jsem auto potřeboval a neměl čas zhánět origo díl, z kousku silonu jsem na vrtačce utočil pouzdro a jako provizorku ho tam vnutil. Provizorka pak fungovala bez problémů asi tři roky, než šlo auto do šrotu.

Martin.
Uživatelský avatar
Lubomír
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1031
Registrován: pát úno 03, 2006 9:07 pm
Bydliště: Trenčín,SK

puzdro na páke riadenia

Příspěvek od Lubomír »

Plný súhlas, stalo sa mi to isté, a ešte som to dostal do rúk s prihrdzaveným puzdrom v otvore páky, nešlo vyraziť a demontovať pod lis som nemal politickú vôlu, tak tam išiel kus záhradnej hadice a podložky na čelo, a tak to prešlo aj cez STK. Vydrží tam asi rok, potom, keď sa objaví vôla, tak tam namontujem znovu kus hadice a frčí sa ďalej. Raz to dám do poriadku, keď budem dávať kastlu dolu z rámu....
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Uživatelský avatar
kosma.d
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 121
Registrován: pon zář 04, 2006 4:37 pm
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od kosma.d »

Ty pouzdra jsem kupoval před rokem na E10 r.v.91 originál 830kč, ale jsou dvě v té kosti, a než jsem ho tam dal, tak jsem se stím naučil jezdit a teď je doma v šupliku. Nebyl čas to namontovat a na vůli se zvyklo.
Dandy
polachovah
Náhodný kolemjdoucí
Náhodný kolemjdoucí
Příspěvky: 3
Registrován: čtv zář 14, 2006 9:35 am
Bydliště: VSETÍN

Příspěvek od polachovah »

Díky Tuti za tip volal jsem do toho Liberce a řekli mi,že včera prodali poslední takže si mám zavolat ve středu,měli by to mít a s dobírkou není problem,výjde to na 400kč,jinak díky všem za rady a s tou gumovou hadicí to by mě nenapadlo super tip na rychlou leč kratší opravu.
narkomanix
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 102
Registrován: stř dub 04, 2007 7:53 am
Bydliště: Jeseníky
Kontaktovat uživatele:

Re: vůle řízení

Příspěvek od narkomanix »

Zdravím tak jsem se vrhnul na opravu vůle řízení ve svém novém bílém a je pryč to pouzdro co se tu o něm zmiňujete
řeším to tak, že měním kus za kus z černého, ale v něm je vlisované bronzové pouzdros dírou a maznicí jak to bylo kdysi na pomocníku řízení ve staré oktávce a tka by mě zajímalo jestli to tam je originál nebo dodělané. Řekl bych,ale že to tam spiš někdo dodělal a tak by mě zajimalo jestli když to použiju tak jestli to nebude mít vliv na rázy do převodky řízeni a její nadměrné opotřebení nebo na vymlácení kuláku. Přece jenom ta gumová vlložka pohltí nějaké rázy jestli se nepletu :?: :?: :?:
Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 948
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Re: vůle řízení

Příspěvek od Martinekk »

Presne také puzdro mám aj ja, na staršej E10tke bez 4WD aj na mojom terajšom striebronom. Určite to tam bolo dorábané. Vôľu som mal tiež, pri bočnom vetre sa s tým nedalo jazdiť. Riešenie je jednoduché. Tej mosadznej vložke spraviť zrazenie vnútornej hrany zvrchu aj zdola, do tejto zrazeniny napasovať očko z pružinového drátu (v mojom prípade karika z kľúčenky), správne dotiahnuť a je to... Nezabudnúť namazať, vyhovie molyka ako do homokyneťákov.
Určite to nieje to pravé orechové pre čapy, prevodovky riadenia a podobne. Japonci neboli blbí, keď to auto skladali.
Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
narkomanix
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 102
Registrován: stř dub 04, 2007 7:53 am
Bydliště: Jeseníky
Kontaktovat uživatele:

Re: vůle řízení

Příspěvek od narkomanix »

ja tam teda vuli ještě nemam ale jde mi o to jak zasadně může tato pevná vložka ovlivnit životnost ostatních dílů řízení, přecejenom shánět za 2roky novou rozvodku nebo čepy nebude z nejlevnějších srand :evil:
narkomanix
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 102
Registrován: stř dub 04, 2007 7:53 am
Bydliště: Jeseníky
Kontaktovat uživatele:

Re: vůle řízení

Příspěvek od narkomanix »

ještě bych potreboval poradit tyčky řízení mají být obě stejně dlouhý nebo je kazdá jinak dlouha poprípadě jaký jsou délky na mích obou autech se při víc jak 80ti km/h rozklepe řízení ted jak jsem to rozdělal na obou zaroven a poměřil tak je každa tyčka jinak dlouha a ja nevím jestli to tak má být.
Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 948
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Re: vůle řízení

Příspěvek od Martinekk »

Volant sa Ti rozklepe z dvoch príčin:
-Vôle v riadení,
-zle vyvážené pneu.
Mne sa na E10tke tiež rozkmital volant, keď som mal staré pneumatiky a zároveň vôľu vo volante. Odstránil som vôľu tým, ako som popisoval vyššie. Každú chvíľu som musel doťahovať maticu, lebo nevyvážené pneu vybíjali hrozným spôsobom riadenie. Po kúpení novách plášťov značky FALKEN (made in japan :!: ) ide autíčko ako hodinky, a volant sa ani pri 120kmh nerozklepe.
Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
narkomanix
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 102
Registrován: stř dub 04, 2007 7:53 am
Bydliště: Jeseníky
Kontaktovat uživatele:

Re: vůle řízení

Příspěvek od narkomanix »

to je mi samozrejmě jesne jde mi ale o to že když bude jedna tyčka znatelně kratší než druhá tak se stane to že jedno kolo pojede rovně a to druhe se bude snažit zatočit a tím se začne jedno z nich sjíždět a rízení se po překonání určíté rychlosti rozvybruje tak jsem to měl pravě na staré oktávce rozdíl mezi tyčkama jsem měl asi 3,5cm jedno kolo se z vnitřku sjelo na plátno asi do 500km a pak už to jen strašně vybrovalo nejen s volantem ale i s celím autem a na to mně dokonale vypadal všechen kit ze zamaskovanejch děr ja ja konečně viděl co jsem ve skutečnosti koupil :lol:
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1762
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Re: vůle řízení

Příspěvek od dědek »

To určitě ne, Změnou délky spojovaček (řídících tyček jak sám uvádíš) se změní zbíhavost či rozbíhavost předních kol. Ta se dá upravovat zašroubováním nebo vyšroubováním krajního kulového čepu a tím změnou délky spojovaček. Pouze při silné rozbíhavosti dojde k velmi labilnímu řízení (auto se musí neustále volantem korigovat) ale že by volant klasicky kmital -to ne. Přikláním se rovněž k názoru, že závada bude v gumách. V prvém případě pořádně vyvážit , pak teprve "vylepšit" pomocný čep řízení resp. zlikvidovat vůli. Dědek
VW CaddY 1,9 tdI 2008
škoda yeti 1.2 2010
narkomanix
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 102
Registrován: stř dub 04, 2007 7:53 am
Bydliště: Jeseníky
Kontaktovat uživatele:

Re: vůle řízení

Příspěvek od narkomanix »

zdravim takže vůle je fuč vyměnil jsem to středovou tyčku nic méně mně pořád vrtá hlavou jestli tam nebude časem dělat neplechu to mosazné (nebo jake) pouzdro

dále s těma tyčkama řízení přece když budu štelovat jednu tyčku tak tim nastavím sbíhavost jednoho kola k nějaké pomyslné ose auta a tou druhou sbíhavoost druhého kola nebo se pletu
Uživatelský avatar
Martinekk
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 948
Registrován: sob čer 16, 2007 9:42 pm
Bydliště: Trenčín city
Kontaktovat uživatele:

Re: vůle řízení

Příspěvek od Martinekk »

Pokiaľ auto nebolo búrané, a nikto od výroby tieto tyčky nešteloval, nehýbal by som s nimi.
Libero E12 1989/1990, 4WD. Striebornobiela krhlička.
Plyňák Forester GX, EJ20, zelený diablik 1999.
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Re: vůle řízení

Příspěvek od Karel »

Martinekk píše:Pokiaľ auto nebolo búrané, a nikto od výroby tieto tyčky nešteloval.....
Ano pokud....
Na novém je to takhle:
Spojovačka.jpg
Spojovačka.jpg (92.82 KiB) Zobrazeno 33959 x
Na starém nevím.
Před seřizováním sbíhavosti je potřeba zkontrolovat hodnoty, případně seřídit. Tomu se říká "vynulovat spojovačky",
a potom seřizovat současně L+P stranu.
K.
:shock:
Nikdo není dokonalej.
narkomanix
Přispěvatel
Přispěvatel
Příspěvky: 102
Registrován: stř dub 04, 2007 7:53 am
Bydliště: Jeseníky
Kontaktovat uživatele:

Re: vůle řízení

Příspěvek od narkomanix »

mně jde vlastně jen o to, že jsem měl v ruce 2 řízení a na každém byly ty spojovačky jinak dlouhé jak levá s pravou tak i obě pravé a ani obě levé nebyly stejné a dělá to i 1cm a to už se mizdá že je to dost
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1762
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Re: vůle řízení

Příspěvek od dědek »

Ty myslíš, že zbíhavost je na každém kole zvlášť a nebo je jako jiná ? Ale kdepak . Ta je jen jedna a je to vzdálenost pneumatik měřeno ve vzdálenosti pomyslné osy otáčení kola zepředu a zezadu. Někde najdeš udávaný rozměr v manuálu i tady na fóru. Ale v praxi stačí když ten rozdíl bude 0,5-1cm. Auto se lépe řídí a nemusíš ho honit po silnici ze strany na stranu. Může nastat i opačný extrém a to když krajní čepy příliš zašroubuješ do spojovaček a vytvoří "rozbíhavost" . Vedle efektu , že auto neudrží stopu a plave po silnici, ještě pěkně ojíždíš gumy. A tak ještě jednou zdůrazňuji není důležitá stéjná délka spojovaček, ale geometrie t.j. v tomto případě zbíhavost max. 10mm ! V žádném případě nemůže dojít k tomu, že by jedno kolo jelo rovně a druhé zatáčelo. Vše působí jako celek, což umožňuje zatáčení oběma koly současně. Dědek
VW CaddY 1,9 tdI 2008
škoda yeti 1.2 2010
Uživatelský avatar
Karel
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1702
Registrován: sob zář 24, 2005 9:21 am
Bydliště: Děčín

Re: vůle řízení

Příspěvek od Karel »

dědek píše:jednou zdůrazňuji není důležitá stéjná délka spojovaček, ale geometrie t.j. v tomto případě zbíhavost max. 10mm ! V žádném případě nemůže dojít k tomu, že by jedno kolo jelo rovně a druhé zatáčelo. Vše působí jako celek, což umožňuje zatáčení oběma koly současně. Dědek
Ale je to důležité, a to velmi. Jinak je auto hlavně v zatáčkách "neposlušné" a pískaj gumy. Že se nadměrně sjížděj je důsledek "rozhozenejch" spojovaček. A sbíhavost bude u nás 1 - 3mm.
Geometrie.jpg
Geometrie.jpg (173.64 KiB) Zobrazeno 33892 x
A hodnoty na Libero/nové/
Hodnoty.jpg
Hodnoty.jpg (90.3 KiB) Zobrazeno 33892 x
Kontrola úhlů rejdu
Rejdy.jpg
Rejdy.jpg (119.91 KiB) Zobrazeno 33892 x
K.
:D
Uživatelský avatar
dědek
"Pečené kolínko fóra" :-)
Příspěvky: 1762
Registrován: stř led 18, 2006 6:46 pm
Typ Libera: E12
Bydliště: Tanvald

Re: vůle řízení

Příspěvek od dědek »

Z předpřed odkazu Karla je patrné , že vzdálenost spojovaček od krajních kuláků je 345,6 mm a z toho bych vycházel při nastavení geometrie a tím splníš i základní předpoklad tady probíraného problému. Já ale stejně budu oponovat Karlovi, že celý život jsem po výměně kuláků na spojovačkách snad u všech auťáků co jsem měl řešil zbíhavost tak. že na závitu na jedné straně jsem povolil kontramatku, vyšrouboval kulák, našrouboval nový a dotáhl kontramatku. na druhé straně jsem pak "dolaďoval" zbíhavost . To pomocí trubky z hliníku, ve které byla zastrčena kulatina . Vyžaduje to asistenci ještě jednoho člověka, který přidrží konec trubky ve výši středu kola na běhounu co nejpřesněji ve středu . ( velice často je zde vedena dělicí rovina formy při výrobě a tak je to celkem snadné) konec kulatiny na druhé straně úplně stejně a na ní vyznačit tužkou čárku v místě ponoření do trubky . Stejný postup na opačné straně kola a rozdíl mezi čárkami -jak už jsem psal mezi 0,5 až 1cm ( 3mm je míra pro měření na disku pomocí geometrického zařízení v servisech optickým odečítáním na kalibrovaném "klacku". Byly doby, kdy na STK tohle všechno měřili a povinosti řidiče bylo taky přijet s autem zbaveným od poklic a umytými koly. Za tohle seřízení před STK se platilo asi 160,-Kčs a velmi často vlasně jen za "nasazení" světýlka na ráfek. ( bez vyklepnutí kuláku z oka nelze změnit délku spojovačky a tak mechanik jen prohodil, že TO má stejně vůli v rejďáku a až se vymění , uděláme zbíhavost. A nikdy jsem neslyšel, že by někoho z STK vyhodili za špatnou zbíhavost, ale za zablácená kola ( ono vlastně celý auto) ano.Tenhle postup jsem odkoukal od mechaniků v servisech . Dědek
VW CaddY 1,9 tdI 2008
škoda yeti 1.2 2010
Odpovědět