dědek píše:Já ale stejně budu oponovat Karlovi, že celý život jsem po výměně kuláků na spojovačkách snad u všech auťáků co jsem měl řešil zbíhavost tak. že na závitu na jedné straně jsem povolil kontramatku, vyšrouboval kulák, našrouboval nový a dotáhl kontramatku. na druhé straně jsem pak "dolaďoval" zbíhavost .
Ale to můžeš, má odpověď je ale k tomuto problému, a ten zní: nestejná délka spojovaček /je to o kus vejš/ narkomanix v Úte Čer 24, 2008 2:34 pm
mně jde vlastně jen o to, že jsem měl v ruce 2 řízení a na každém byly ty spojovačky jinak dlouhé jak levá s pravou tak i obě pravé a ani obě levé nebyly stejné a dělá to i 1cm a to už se mizdá že je to dost
Při jenom "výměně" kuláku stačí kontrola tyčkou.
Jenže, když auto "žere" gumy,nebo se chová nestandartně, tak se bez diskuze měří zbíhavost, odklony a úhly v rejdech, a když to jde tak záklon svislého čepu. A tím, že si předem mechanik zkontroloval délku spojovaček, a přesto mu úhly v rejdech nevycházejí nakonec zjistí, že je auto nabourané, třeba ohnutá páka řízení /to je ta věc do čeho se dává kulák/
A pak taky, aby se to pomyslně dohnalo jedna spojovačka se prodlouží. A je-to. Nebo né
K.
dědek píše: .. bez vyklepnutí kuláku z oka nelze změnit délku spojovačk ..
Ale jasně že lze - tyč spojovačky má na jednom konci závit pravý a na druhém levý, takže stačí povolit kontramatice a točením se spojovačka na jednu stranu roztahuje a ne druhou zkracuje.
Předepsaná sbíhavost bývá u většiny aut tak do 4 mm - když je větší, tak se kola možná líp srovnají do směru, ale už se to asi projeví rychlejším ojetím gum a větším odporem potažmo spotřebou.
Ano, Tuti vím. Já měl na mysli "stav" na autech doby mínus víc jak dvacet let, když měl člověk opravdu strach jet na STK. Mne osobně v Liberci (Jablonec STK ještě neměl a tak nás posílali do Rochlic) vyhodili se Š110 za to, že byly údajně nezpůsobilé provozu odrazky v koncových světlech( tenkrát cena asi 4,50). Jejich životnost byla opravdu mizerná a dělala je lisovna plastů v Lučanech bývalého n.p. Skleněná bižuterie). Tak jsem v Liberci v Pražský koupil dvě odrazky a osmičku klíček, namontoval nový a vyčkal si dvě hodiny frontu, aby mi mechanik řekl: no vida, že to jde. Ale ted´k problému, který tu diskutujeme. Opravdu si myslím (a Karel to potvrdil), že pokud je problém ve výrazném opotřebování gum, jde o dost podstatný zásah do geometrie ( něco jako, že kdysi na Š 1000 - 120 šlo otočit svislák a změnit tak záklon. To se občas stávalo, protože životnost svisláků byla špatná a hodně lidí si to dělalo samo doma.Po demontáži si neuvědomili, jak je třeba svislák otočit a tak šup do děr horního ramene a už se jezdilo.) Nevím, co konkrétně na zmíněném autě předcházející majitel na nápravě měnil, ale asi nejsem dost od pravdy,, když napíšu, že to může být i důsledek nějaké bouračky. Tak na prvním místě bych změřil rozdíl vzdálenosti pomyslných os obou náprav (rozvor). Dědek
Slyšte moju story o riadení:
Tak som na "novějším" už od kúpy riešil plávanie na ceste, hlavne koleje s tým robili divy, bočný vietor tiež, kroužáky (zmeny náklonu vozovky) robili riadenie velmi neisté, uplávané.
1. kontrola zvislých gulových čapov - jeden mal vôlu, prejavilo sa to postavením kola pri pohlade spredu - jedno kolo bolo nejak šikmo oproti vozovke aj oproti kastli - tak oba nové, bolo to lepšie o niečo, ale riadenie ťahalo niekedy do jednej strany, niekedy nie, no zlaté staršie toto nikdy nerobilo, na to musím prísť.
2. kontrola spojovačiek - no jasne, jeden klb mal špatnú manžetu a tak som objednal nový (je dost drahý, ten origo, tak len jeden). Fajn, zas lepšie, ale plave to furt, toto nejni to pravé orechové.
3. kontrola dĺžky spojovačiek, no, bolo to na každej strane o +3mm viac, tak dostaviť na predpísaný rozmer, ale tá zbiehavosť je tak strašne velká, že to bude žrať okraje gúm, pri zátačkách sa "zakusuje" do zátačky, no, kompromis, 457 by mohlo byť dobré. ale nebolo.
4. Tak jak to vypadá s pomocným čapom riadenia - volný? - dotiahnuť, je to fous lepčí, ale nejak ide ťažko do zátačky, treba viac posilovať? dobre, ale ono to začlo vrzať na kroužákoch a na parkovisku! tak znovu pod auto, a hele - pomocný čap je omletý na čele pod šestihranom, asi bol moc fest pritiahnutý, tak skontrolujeme hrúbku vnútorného puzdra silentbloku pomocnej páky - 60mm fajn, a keď tam dám samotný čap a dotiahnem na kužeľ - ejhle čap trčí iba 53mm! a fakt, hrúbka telesa výkovku pomocnej páky je 53mm, to prečnieva ten silentblok a dotiahnutím stredného puzdra som ho vlastne zabrzdil, preto nešlo ochotne do zátačky a vrzalo! tak dobre , páku von, flexou ubrať z každej strany dorovna, a už to všetko sedí, volant ide ľahko, zo zátačky sa vracia sám, presne ako na staršom. Tfuj, ale že mi to dalo zabrať, kerej vúl tam dal taký dlhý silentblok neviem, pomocný čap bol nový, neomletý, ešte s kadmiovaním, čo je na 16ročnom auťáku rarita - asi bol vymenený, keď to začalo blbnúť, ale nepomohlo, tak šlo autíčko z chalupy, že? A to všetko spôsobil rozhodne "zdatný servisák" v spojení s nepravým náhradným dielom, no a neznalosť, lajdáctvo...
Minule mi dal niekto prívlastok, že som vraj "Liberodoktor", teraz si začinam myslieť, že na tom niečo bude...hih...
Naposledy upravil(a) Lubomír dne ned říj 18, 2015 8:28 pm, celkem upraveno 2 x.
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Dneska jsem pri lezeni pod auto kontroloval delku spojovacek a nameril jsem pravou cca 345mm a levou 347mm, papirove to ma byt 345.6mm na obou - vztahuje se na nove. Na setiny milimetru nejsem schopen to merit i s tim merenim na milimetry to je presnost mereni +-1mm (matice jsou zkorodovane, metr se muze prohnout). Zadne problemy se sjizdenim gum ani otacenim volatu nepozoruju, tak to asi nebudu resit. Jen ta vule stredoveho cepu paky uz je asi trochu vetsi diky opotrebeni silent bloku, ktery se tu uz probiral.
Subaru Libero E12 superdeluxe 1.2i 4WD rv96
Subaru Vivio GLi 4WD 660 rv92
---
Každá oprava na Liberu se mění v opravu generální
covexi,jestli se ti pneumatiky sjíždej rovnoměrně,tak řízení neřeš. Vůle v řízení je dost širokej pojem,protože může bejt vůle dole,jak ty řikáš ve spojovačkách,nebo přímo ve vyžvejkanym čepu řízení,ale jestli je velká vůle ve volantu-ne když s nim otáčíš,ale rumpluješ nahoru dolu,tak je to těma plastovejma vymezovacíma vložkama,který po obvodu praskaj jedna báseň,a po prasknutí kloktaj i z hřídelí řízení....asi je lepší tam dát originál,přemejšlel jsem jestli si nevytočim na soustruhu tuhle vložku z hliníku,ale ten by tak dobře nebral rázy orig.nový,nevim kolik stojí,já sehnal slušnej z vrakáče....
otec měl po dědkovi čep řízení prej z bronzu,spíš to byla mosaz,nebyl špatnej,ale řízení bylo jak ve v3sce...orig je orig...
vie niekto presny rozmer velkeho silenbloku (vnutorny priemer 18,??),pripadne priemer nezodrateho trnu pomocnej paky riadenia ? . menim totiz samotny trn -pouzijem piestnicu z tlmica (17,94 alebo 17,98mm) ,a pokym mi pride novy silenblok,rad by som to mal zvarene . alebo ma niekto na predaj original silenblok ? dakujem
Vůle mazi čepem a silentblokem je skoro 0,5mm. Proč to takto konstruktér
vymyslel nevím. Vůle se jenom nastavuje podle dílenské na /asi 2kg/ maticí
pod korunkovou podložkou. Provedl jsem změnu, tak že kluzné plochy jsou na přidaných
tenkých vymezovacích podložkách. Korunková podložka nešla použít, tak jsem
zajištění vyřešil kontramatkou. Vůle zmizela, řízení jde zvolna.
K.
Zdravim vsetkých, uspesne som sa prinavratil z Maroka. Ale... Pri velmi ostrých pravo a uz aj lavotocivých zakrutach sa od predu ozyvaju vrzgajuce zvuky.
Co by to mohlobyt?? Nakolko je to nebezpecné?? Pre uplnost informovanosti uz 9 mes. jazdím na 175 70 R14, mozno to s tym suvisí. Vdaka
Ahoj Raperko, toš vitaj doma,
na 175 širokých gumách sa v krajných polohách riadenia pneumatika trafuje do rámu - nájdeš na nosníku rámu vydreté miesta, to je ono. Len si pekne daj 155 alebo 165 šírku a bude po zvukoch. Mal som tiež 175/14""ky vpredu a to bol rachot...
Naposledy upravil(a) Lubomír dne stř úno 01, 2012 8:32 pm, celkem upraveno 1 x.
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Nestrašte pořád s rozměrem gum.Ja už druhej rok jezdim 175 a bez problémů. Je pravda že 13 a ne 14 ale 165/80/13 a 175/70/14 se lišej o 6mm na půměru.A že 165 plnej profil pár z nás taky používá jsem viděl . To nebude ten problém. Omrkni péra jestli nejsou prasklý.Při zatížení průjezdu zatáčkou by mohly zlobit. Anebo dalších 106 věcí.
SOS nemám vůli v řízení, ale začíná mi v něm velmi slyšitelně lupat při jakémkoli větším rejdu. Když se například vymotávám z parkoviště supermarketu, jsem netouženým středem pozornosti, jak je to hlasité. Při běžném provozu na silnici (běžném zatáčení) to jde, ale řekl bych, že se horší. Nevím co by to mohlo být, bojím se převodky řízení. Nemá někdo tenhle kus doma? Dá se beztrestně rozebrat a opravit?
Ahojky, Ivo,
na mojom novším to boli gulové klby na prednej náprave - pri zatočení sa vymezila vôla a lusklo to - inak sa to ešte prejavuje aj tým, že sa v zátačke auti "zakousne" do zátačky, pri povolení volantom sa lusknutím zmení polomer zátačky jak sa koleso vymedzí v inom smere.... prever to - pri zdvihnutom kolese skús pomykať kolom smerom dovnútra-von, prípadne sleduj pri dosadaní kolesa na zem pohyb v manžete.
Prevodovku riadenia rozoberaj až potom, dá sa rozobrať beztrestne - bacha na maticu a kontramaticu a vymedzenie vôle, pružinku som podložil dvojkorunou a riadenie frčí bezproblémov.
najprv E10, ročník 1984 na 12"diskoch, DeLuxe, slúžil od 1993, 350 000 km....
od 2008 prezbrojený na novší 94-E12 1.2i 4WD, červený "hintovček",
v r.2013 inovovaný na novší 96-E12 superdeluxe 1.2i 4WD, zelenometalizovaná mentolka
Ono to ale neluskne, spíš to řehtá jak velikonoční řehtačka. Minulý týden jsem dělal přední brzdy a vůle jsem samozřejmě při zvednutém předku zkoušel, tam problém nebude. Připadá mi spíš že jde převodka řízení při velkém zatáčení jakoby natvrdo a vždycky si lupne a poskočí. Bojím se to rozebrat, abych nezůstal nějakou dobu bez auta, proto radši sháním nějakou do zálohy, nemám s tím zkušenosti, nevím co můžu čekat.